الگوی مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر خوزستان با میانگین کشوری یکسان است

اهواز- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: الگوی علت مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در خوزستان به جز در مواردی اندک با میانگین کشوری یکسان است.

دکتر پژمان بختیاری نیا شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیماریهای غیر واگیر طی سال‌های اخیر، مرگ و میر بیشتری را نسبت به بیماری‌های واگیردار رقم زده است بیان‌کرد: شایع ترین علت مرگ و میر در ایران و خوزستان به ترتیب مربوط به بیماری‌های غیر واگیر قلبی، عروقی، متابولیک با اولویت دیابت، سرطان، مشکلات مزمن تنفسی، سوانح و حوادث ترافیکی بوده که تنها در برخی سال‌ها ترتیب این عوامل با تغییرات اندک، جابجا شده است.

بختیاری نیا ادامه داد: بیماری‌های قلبی، عروقی همیشه با اختلاف در رده اول قرار دارد و مابقی بیماری ها، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا از برخی بیماری‌های غیرواگیر بیشتر شد افزود: این شرایط به گونه ای شد که کرونا رده بندی مرگ و میر را تحت تاثیر قرار داد اما از سال ۱۴۰۱ این وضعیت به حالت اول برگشت.

رییس مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر مهمترین علت مرگ و میر در دنیا، کشور و خوزستان محسوب می‌شود.

بختیاری نیا خاطرنشان کرد: این نوع بیماری، مولتی فاکتوریال یعنی چند علتی است و تمام سازمان‌های ذیربط باید با نگاه سلامت محور نسبت به کنترل عوامل بروز بیماری های غیرواگیر برنامه ریزی و تلاش کنند.

بر اساس این گزارش بیماری‌های غیرواگیراز یک فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل نمی‌شوند و به دلیل فاکتورهای محیطی، ژنتیکی و سبک زندگی به وجود می‌آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha