از افتتاح مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال تا اعلام عضویت رسمی در شانگهای

تهران- ایرنا- اعلام عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، بهره‌برداری رسمی از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال و افتتاح کلان بیمارستان غدیر مهمترین رخدادها و اقدامات دولت در هفته دوم تیرماه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، دومین هفته از تابستان دولت روزهای مهم و پرکاری را پشت سر گذاشت. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، اولین روز هفته دوم تیرماه خود را با حضور و سخنرانی در بیست و هفتمین همایش روز «صنعت و معدن»، آغاز کرد و با توجه به شعار سال ۱۴۰۲، محور سخنان خود را بر رشد و رونق تولید قرار داد و گفت: قدردانی عملی از فعالان بخش صنعت و معدن آن است که با تمام وجود به نظرات و سخنان‌شان توجه شده و رفع مشکلات و موانع پیش‌روی توسعه فعالیت‌هایشان با جدیت دنبال شود و دولت مردمی در این زمینه عزم و تصمیم جدی دارد.

دولت از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به شانگهای رسید

همچنین روز شنبه ۱۰ تیرماه، روسای قوای سه‌گانه جلسه‌ای را به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار کردند. در این جلسه سران سه قوه بر تصویب لایحه‌ای جامع که ابعاد مختلف مسأله عفاف و حجاب را در بر بگیرد در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کردند.

در بخش دیگری از جلسه، موضوع تناسبی شدن انتخابات مجلس با هدف افزایش رقابت و مشارکت مردم، مورد بحث و تبادل نظر سران سه قوه قرار گرفت.

ارتقای وظایف استانداران در جلسه شورای‌عالی اداری

روز یکشنبه ۱۱ تیر نیز جلسه شورای عالی اداری برگزار شد که رئیس جمهور در این جلسه بر اهتمام بیشتر به اجرای قانون ارتقای سلامت اداری تأکید کرد.

در این جلسه همچنین با توجه به افزایش پیچیدگی‌های محیطی و سازمانی، بازنگری‌های صورت گرفته در آیین‌نامه قبلی اختیارات و وظایف استانداران که مربوط به سال ۱۳۷۷ بود، به تصویب رسید.

بر این اساس اختیارات و وظایف استانداران ارتقا یافته و بخشی از انتصابات مدیران استان، حتما باید با اخذ نظر مثبت استاندار صورت گیرد و نظارت بر این اختیارات با وزارت کشور خواهد بود.

این مصوبه در راستای افزایش مسئولیت و مشارکت مسئولان استانی، شهری و مردم مناطق در حل مسائل و آبادانی کشور صورت گرفته که در قانون اساسی و همه رویکردهای نظام موضوعی کاملاً پذیرفته شده محسوب می‌شود و ساز و کارهای متنوعی برای آن در نظر گرفته شده که ارتقای جایگاه و هویت نهادی استانداری یکی از مهمترین این ساز و کارهاست.

دولت از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به شانگهای رسید

نشست مشترک دولت و استانداران

همچنین رئیس جمهور پس از برگزاری جلسه شورای عالی اداری، به همراه کابینه، راهی وزارت کشور شد و در جلسه‌ای با حضور استانداران سراسر کشور شرکت کرد.

از مهمترین محورهای این جلسه، مهار تورم و رشد تولید، مولدسازی دارایی‌های دولت در استان‌ها، موضوعات مربوط به مسکن از جمله تسهیلات مسکن، تأکید بر اجرای مصوبات دور اول سفرهای استانی، عزل و نصب‌ مدیران استانی، برخورد با فساد و ناکارآمدی و عدالت در پرداخت‌ها بود.

آیت‌الله رئیسی در این جلسه برنامه‌ریزی برای برگزاری باشکوه‌تر مناسبت‌های عید غدیر و اربعین، همکاری هماهنگی شوراهای اطلاع‌رسانی استانی با شورای اطلاع‌رسانی دولت، پیگیری جدی الزامات برگزاری انتخابات مشارکتی، رقابتی و همراه با امنیت و سلامت و ضرورت برخورد مدبرانه و منطبق بر قانون با ناهنجاری‌های سازمان یافته در زمینه حجاب را نیز مورد تأکید قرار داد.

دولت از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به شانگهای رسید

اعلام عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای

روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه، از مهم‌ترین و افتخارآمیزترین روزها برای دولت سیزدهم بود؛ چراکه پس از سال ها، سرانجام عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای اعلام شد.

جمهوری اسلامی ایران در جریان بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در «دهلی‌نو» به شکل رسمی به عنوان نهمین عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای پذیرفته و معرفی شد.

رئیس جمهور در این نشست بزرگترین ظرفیت کشورهای عضو برای وحدت و صلح‌سازی را ظرفیت تمدنی آنها دانست و گفت: اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدن‌ساز شود. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: احترام به ارزش‌ها و مقدسات ملت‌ها یک اصل وحدت‌بخش است و هرگونه اهانت به ارزش‌ها به‌خصوص اهانت برخی کشورهای اروپایی به قرآن کریم بیانگر سقوط اخلاقی آنها و موجب نفرت‌پراکنی و گسترش ناامنی است که باید با نمایش وحدت ملل متمدن، با آن برخورد شود.

دولت از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به شانگهای رسید

تصویب مصوبه «ارتقای جایگاه سازمانی شورای فرهنگی-اجتماعی زنان»

همچنین عصر سه‌شنبه جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، که در این جلسه «ارتقای جایگاه سازمانی شورای فرهنگی-اجتماعی زنان» به تصویب اعضا رسید.

براساس این مصوبه، عمده اعضای شورای فرهنگی-اجتماعی زنان را بانوان فرهیخته تشکیل خواهند داد و نمایندگان سران قوا که از بانوان فرهیخته انتخاب می‌شوند نیز در جلسات این شورا حضور پیدا خواهند کرد.

همچنین شورای فرهنگی-اجتماعی زنان در نقش ستاد خانواده و زنان به عنوان یکی از ستادهای چهارگانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کار راهبری و نظارت بر امور فرهنگی بانوان و خانواده و مسائل مختلف مربوط به این حوزه را در عرصه اندیشه‌ورزی و تصمیم‌سازی دنبال خواهد کرد و مصوبات آن برای بررسی و تصویب نهایی به جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

دولت از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به شانگهای رسید

تأکید رئیس جمهور بر ضرورت فعال کردن «کمیسیون‌های مشترک همکاری با سایر کشورها»

در روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه، رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت شرکت کرد و با تاکید بر ضرورت فعال‌تر کردن «کمیسیون‌های مشترک همکاری با سایر کشورها» به‌عنوان محملی برای بررسی راهکارهای تقویت و ارتقای روابط، با کشورهای دوست، همسایه و همسو، از برگزاری سومین نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه در تهران که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب برگزار شد و توافقات سازنده‌ای در این زمینه داشت، قدردانی کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به نشست سران کشورهای عضو پیمان شانگهای و اظهارات سران برخی کشورها درباره «اهمیت و جایگاه بندر چابهار» در اتصال منطقه آسیای مرکزی به آب‌های آزاد، مسئولان دستگاه‌های مرتبط را به پیگیری جدی‌تر و سریع‌تر اجرای برنامه‌های توسعه بندر چابهار و نیز تکمیل مسیر شمال-جنوب فراخواند.

رئیس جمهور همچنین از تلاش‌های معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای پیگیری پرونده شهادت سردار سلیمانی در مراجع حقوقی بین‌المللی تشکر و بر ضرورت پیگیری جدی و دقیق این پرونده تأکید کرد.

دولت از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به شانگهای رسید

ابلاغ یک قانون

همچنین آیت‌الله رئیس در ادامه برنامه‌های کاری خود در روز چهارشنبه، قانون موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی در مورد کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

این قانون، در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در جلسه علنی ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان رسیده بود.

در پایان روز چهارشنبه نودمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد که موضوع اختیارات مورد نیاز بانک سپه به منظور تکمیل مراحل ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در این بانک مورد بحث قرار گرفت.

بهره‌برداری رسمی از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال

روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه و در ششمین روز هفته، پروژه مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال با حضور رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس جمهور پس از افتتاح این قطعه آزادراه و بازدید از مسیر ابتدا تا انتهای آن، در جمع کارگران این پروژه عظیم حضور یافت و ضمن تجلیل از تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی آنها با جمعی از آنان عکس یادگاری گرفت.

آیت‌الله رئیسی همچنین دستورات لازم برای تأمین اعتبار تکمیل مسیر، همکاری همه بخش‌ها، ایجاد تفرجگاه‌های بین راهی برای رفاه مسافران، ایمن‌سازی جاده‌های مواصلاتی به آزادراه و همچنین ایجاد مسیرهای اضطراری برای دسترسی بین جاده‌ای در ایام خاص و پرترافیک در این بزرگراه را صادر کرد.

دولت از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به شانگهای رسید

همچنین در ادامه برنامه های روز پنجشنبه، رئیس جمهور پس از افتتاح مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به‌صورت زمینی از کل مسیر قطعه دوم بازدید کرده و با حضور در ابتدای قطعه سوم آزادراه تهران-شمال، دستور آغاز عملیات احداث این قطعه در فازهای مطالعاتی، طراحی و اجرا را صادر کرد.

دولت از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به شانگهای رسید

افتتاح کلان بیمارستان غدیر

اما مثل همیشه، روز جمعه برای دولتمردان به معنای روز تعطیل نبود و رئیس جمهور با حضور در مجتمع بیمارستانی شهدای تجریش، دومین کلان بیمارستان مدرن و مجهز کشور با عنوان مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی «غدیر» را افتتاح کرد.

با شروع دولت مردمی سیزدهم و تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عملیات اجرایی پروژه با فوریت پیگیری و با حمایت‌های مسئولان و اهتمام شبانه‌روزی، با هزینه‌ای بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

آیت‌الله رئیسی ارتقا و گسترش گردشگری سلامت را از جمله مزایای افتتاح کلان بیمارستان غدیر برشمرد و با بیان اینکه پزشکان و متخصصان ما در حوزه سلامت کشور را به جایگاه بسیار مطلوبی رسانده و دراین عرصه افتخارآفرینی کرده‌اند، گفت: امروز وضعیت گردشگری سلامت در کشور ما به نحوی است که شهروندان بسیاری از کشورهای منطقه به‌دلیل تفاوت هزینه و تخصص در درمان، استفاده از خدمات درمانی و پزشکی ایران را به کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند.

دولت از مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران-شمال به شانگهای رسید

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha