نیاز صنایع حفاری به تجهیزات مانده‌یابی به همت فناوران ایرانی تامین شد

تهران - ایرنا - یک شرکت دانش‌بنیان با تلاش فناوران ایرانی موفق شد تجهیزات مانده‌یابی مورد نیاز صنعت نفت را تجاری‌سازی کند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مرتضی پیرعباسی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نسیم کارورزی ایرانیان با تشریح این دستاورد گفت: فناوران این شرکت پس از نیازسنجی عملیات حفاری و تشخیص موارد مورد نیاز، کار روی ساخت ابزارها و لوازم مانده یابی حفاری را آغاز و نخستین ابزار مانده‌یابی را طراحی و تولید کردند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین ابزار مانده‌یابی اورشات ساخت این شرکت در سال ۱۳۹۰در دکل ۴۸ فتح شرکت ملی حفاری با موفقیت به بهره برداری رسید.

این فناور با بیان این‌که اولین ابزار مانده‌یابی ساخت داخل رونمایی و در صنعت حفاری کارایی خود را نشان داد، تصریح کرد: این تجهیز ساخت ایران در سومین نمایشگاه ملی علم تا عمل نیز به عنوان طرح برتر ملی انتخاب شد و پس از آن این شرکت کار بر روی اقلام دیگر ابزارهای مانده یابی مورد نیاز در صنعت مانده یابی حفاری را ادامه و موفق به ساخت ابزارهای متنوع و پرکاربردتر در زمینه تولید ابزارهای درون چاهی حفاری شدیم. به نحوی که امروز شرکت نسیم کارورزی بزرگترین شرکت سازنده اقلام و لوازم مانده یابی حفاری در ایران در سایزها و کلاس‌های متفاوت به شمار می‌رود.

پیرعباسی به کاربردها و اهمیت بالای ابزارها و تجهیزات مانده‌یابی اشاره کرد و گفت: این تجهیزات جزو اقلام راهبردی در صنعت حفاری است به نحوی که هر دکل باید لیست کاملی از این نوع ابزار را در سایزهای مختلف همواره در اختیار داشته باشد تا در زمان وقوع مانده در چاه بتواند با انتخاب مناسب ابزار، نسبت به شروع عملیات مانده یابی اقدام کند.

وی با بیان این‌که شرکت نسیم کارورزی تنـها شرکت سازنـده ابزار و تجهیـزات مانـده‌یابی صنعت حفاری در ایران است، ادامه داد: با توجه به توان عملیاتی و تولیدی بالای این شرکت، در حال حاضر سیاست این شرکت برطرف سازی نیاز عملیاتی کلیه شرکت های حفار است، اما از میزان واردات شرکت‌های حفار خصوصی و یا غیره اطلاعاتی در دست این شرکت نیست. ابزارهای تولید این شرکت علی‌رغم کیفیت بالای ساخت و توان عملیاتی بالا، به لحاظ قیمتی حدوداً نصف نمونه با کیفیت غربی قیمت‌گذاری شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: قیمت فروش اقلام و تجهیزات مانده یابی این شرکت نسبت به نمونه‌های با کیفیت غربی ارزان‌تر و به لحاظ کیفیت نیز مشابه و در برخی از موارد با کیفیت تر از نمونه های غربی هستند.

پیرعباسی درباره اشتغال ایجاد شده توسط شرکت دانش‌بنیان نسیم کارورزی ایرانیان یادآور شد: افراد شاغل در شرکت نسیم کارورزی و شرکت های وابسته به آن ۳۳ نفر به صورت مستقیم می باشد که ۱۱ نفر آن در بخش عملیاتی و ساخت شرکت نسیم کارورزی مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha