وزیر امور مهاجران لبنان:‌ دولت دمشق برای استقبال از ۱۸۰ هزار آواره سوری آماده می‌شود

تهران - ایرنا - وزیر امور مهاجران دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان گفت:‌ در مرحله اول بازگشت آوارگان سوری به کشورشان دولت سوریه آماده پذیرش ۱۸۰ هزار آواره سوری است.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا، «عصام شرف الدین» وزیر امور مهاجران دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه افزود: در مراحل بعدی هر ماه ۱۵ هزار آواره سوری از لبنان به کشورشان باز خواهند گشت.

وی با اشاره به آمادگی دولت دمشق برای پذیرش بیشتر آوارگان سوری، تصریح کرد: دولت سوریه امکانات بیشتری نسبت به درخواست وزارت مهاجران لبنان در خصوص بازگشت آوارگان سوری فراهم کرده است و در مرحله نخست ۱۸۰ هزار آواره را پذیرش خواهد کرد و پس از آن نیز هر ماه ۱۵ هزار آواره را پذیرش خواهد نمود که این آمار قابل افزایش است.

وزیر امور مهاجران دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان تصریح کرد: جهت‌گیری دولت سوریه پایبندی به اجرای تمام تفاهم‌هایی است که در سال گذشته بر سر آن توافق شد و دمشق مصمم است که همه امکانات لازم را فراهم کند.

شرف الدین با اشاره به اینکه زیرساخت‌های روستاهای آزاد شده، توسط دولت سوریه تامین شده است، افزود: سوریه در حال مهیا کردن همه زمینه‌ها و اقدامات عملی برای بازگشت آوارگان است و به دلیل ایجاد و تجهیز مراکز سرپناه برای پذیرش مستقیم این تعداد آواره، تعداد اولین گروه آن‌ها ۱۸۰ هزار نفر تعیین شده است.

وی اشاره کرد که اقدامات عملی پس از سفر هیاتی متشکل از هشت وزیر، مدیرکل امنیت عمومی و دبیرکل شورای عالی دفاع لبنان به سوریه برای تنظیم پروتکل بین دو کشور آغاز می‌شود.

وزیر امور مهاجران دولت پیشبرد امور (موقت) لبنان افزود: قرار است در جریان سفر این هیات لبنانی به سوریه، جزئیات عملی بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و تبادل نظر در مورد پرونده‌های دیگر مورد علاقه هر دو طرف از جمله موضوع تسهیل ثبت نام سوری‌های ثبت نام نشده و موضوع به تعویق انداختن خدمات آموزشی برای آوارگان در کشور خود و امکان مهلت دادن برای پیوستن و حل و فصل شرایط بازماندگان از تحصیل و موضوع یک هزار و ۷۰۰ زندانی سوری در لبنان که مایل به اتمام دوران محکومیت خود در سوریه هستند، انجام شود.

وی اظهار داشت که دولت سوریه قول داده است که همه شرایط آوارگان و کسانی که مایلند دوباره به کار خود بازگردند را فراهم کند و عفو ‌ریاست جمهوری همه آوارگان سوری حتی کسانی که اسلحه حمل می‌کردند را شامل شود و این شامل همه گروه‌های آواره، حتی احزاب مخالف سوری که مایل به بازگشت هستند، باشد،

شرف الدین افزود: اما مورد پناهندگان سیاسی که نمی‌خواهند به کشورشان بازگردند، باید از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل درخواست پناهندگی سیاسی خود را به کشور ثالث ارائه کنند.

وی گفت: هیات وزیران لبنان «عبدالله بو حبیب» وزیر امور خارجه و مهاجرین دولت پیشبرد امور (موقت) را مامور کرده تا برای برگزاری جلسات عملی برای اجرای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان با مقامات سوریه ارتباط برقرار کند و به زودی تاریخی برای سفر هیات لبنانی به دمشق تعیین شود.

لبنان از سال ۲۰۱۱ با آغاز بحران سوریه با موج ورود آوارگان سوری به این کشور مواجه شد و امنیت عمومی لبنان تعداد سوری‌های مقیم لبنان را ۲ میلیون و ۸۰ هزار آواره بر آورد کرده است که بیشتر آن‌ها اسناد سازمان یافته در اختیار ندارند، در حالی که داده‌های کمیساریای پناهندگان سازمان ملل نشان می‌دهد که بالغ بر ۸۴۰ هزار پناهنده سوری در لبنان ثبت نام شده‌اند و حدود سه هزار و ۱۰۰ اردوگاه برای این آوارگان در مناطق مختلف لبنان ایجاد شده که بیشتر آن‌ها در «البقاع» و شمال این کشور قرار دارد.

شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۲ پس از از سرگیری روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان که به دلیل بیماری کرونا به مدت سه سال به حالت تعلیق درآمده بود ۴۳ هزار و ۲۵۴ آواره بصورت داوطلبانه به کشور خود بازگشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha