سازمان بورس امانتدار سرمایه حدود ۶۰ میلیون سهامدار است/مدیران مراقب رانت اطلاعاتی باشند

تهران -ایرنا- دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت شفافیت در سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس امانتدار سرمایه حدود ۶۰ میلیون سهامدار است و لازم است مدیران این سازمان مراقب باشند که همچون دوره‌های گذشته از رانت‌های اطلاعاتی استفاده نشود.

به گزارش خبرنگار قضائی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری روز یکشنبه در آیین افتتاح شورای حل اختلاف شعبه تخصصی بازار سرمایه ضمن گرامیداشت دهه ولایت و اعیاد مبارک غدیر و قربان، افزود: به عنوان عضو شورای عالی بورس و عضو شورای عالی قضائی وظیفه دارم به تقویت نهاد بورس، اوراق بهادار و بازار سرمایه کمک کنم.
وی با اشاره به اهمیت و جایگاه بورس و اوراق بهار به نقش آن در رشد، تولید و اقتصاد کشور و سود رساندن به کسانی که از این فعالیت ارتزاق می‌کنند و کسانی که چشم امید دارند به اینکه از این محل زندگی خود را بگذرانند، تاکید کرد.
منتظری یادآور شد: اهمیت بازار سرمایه به قدری است که در ۲ الی سه سال قبل وقتی شاهد پایین آمدن شاخص بورس بودیم، آثار و تبعات آن را بر اقتصاد و تولید مشاهده کردیم؛ بنابراین جایگاه سرمایه، ثروت و اقتصاد در جامعه بسیار مهم و بی‌بدیل است.
دادستان کل کشور تاکید کرد: بقای اسلام و امت اسلامی به این است که سرمایه، مال و اقتصاد جامعه در دست کسانی باشد که سرمایه خود را در مسیر حق قرار دهند و به درستی از سرمایه خود برای جامعه اسلامی استفاده کنند.
وی با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد: دست‌اندرکاران سازمان بورس از سوی مردم و سهامداران وکالت دارند و کارگزاران و مدیران بورس باید بدانند سرمایه مردم را در چه مسیری بکار گیرند.
دادستان کل کشور یادآور شد: در دوره‌های گذشته از رانت اطلاعاتی استفاده می‌کردند؛ مدیران سازمان بورس وظیفه دارند مراقبت‌های لازم را داشته باشد.
منتظری افزود: تلاش شد در سازمان بورس شفاف سازی شود و اگر شفافیت باشد عده‌ای نمی‌توانند یک شبه میلیاردها به جیب بزنند و از سوی دیگر، هزاران نفر را به زمین بزنند.
دادستان کل کشور خطاب به مدیران و مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امروز امانت‌دار ۱۲ میلیون سهامدار عادی و امانت‌دار حدود ۵۰ میلیون سهامدار عدالت هستید؛ بنابراین در مقابل نزدیک به ۶۰ میلیون آدمی که از مبالغ جزئی تا مبالغ میلیاردی در بورس سرمایه گذاری کردند، مسئولیت خطیر و سنگین برعهده دارید.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه سازمان بورس امانت‌دار مال مردم است، گفت: امانتداری وظیفه خطیری است که بر عهده متولیان سازمان ورس قرار دارد و انجام آن، کارس دشوار و سخت است.
وی ادامه داد: در این داد و ستدها و رفت و آمدهای سرمایه گاهی اختلافاتی پیش می‌آید و لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار برای رفع این اختلافات نیز تدبیری بیندیشند.
منتظری یادآور شد: وارد جزئیات پرونده هایی که در دوره‌های گذشته در معاونت حقوقی سازمان بورس تشکیل می شد، نمی شوم، اما به عنوان دادستان در این زمینه دغدغه فراوانی داشتم. در یک مقطعی پیگیری‌ها و فریادها به نتیجه نمی‌رسید و در برخی از بدنه‌های مدیریت اهتمام لازم وجود نداشت اما بعد از فعل و انفعالاتی که در دولت و سازمان بورس انجام شد تا حدود قابل قبولی پیگیری‌ها به سرانجام رسید هرچند باید این موضوع تداوم یابد و از معاونت حقوقی می‌خواهم نه‌تنها موضوعات کنونی بلکه موضوعات ناظر به گذشته را پیگیری کنند زیرا گذشت زمان حق را از بین نمی‌برد و باید پاسخگو باشیم.
دادستان کل کشور خطاب به مدیران و مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: موظف هستید به پرونده‌ای تشکیل و به سرانجام نرسیده اند، رسیدگی کنید زیرا با گذشت زمان حق ضایع نمی‌شود.
وی افزود: برخی پرونده‌ها در شورای حل اختلاف قابل طرح است و طرفین پرونده می‌توانند با مذاکره موضوع را حل کنند البته صلح و سازش در جایی است که طرفین مشخص باشد و نسبت به موضوع به توافق برسند و صلح و سازش کنند اما در مواردی که مربوط به عموم مردم است و فقط یک طرف مشخص است و از سوی دیگر سهامداران بسیاری وجود دارد که جلب نظر و توافق همه آنها میسر نیست، این امکان وجود ندارد.
منتظری اضافه کرد: گاهی نیز ممکن است مدیر یک شرکت از سوی سهامداران به صورت کتبی در راستای حل اختلاف به گونه‌ای که به نفع سهامداران باشد، تصمیم بگیرد که این موضوع اشکال ندارد در غیر این‌صورت پرونده باید با حکم قضائی حل و فصل شود همچنین گاهی در رسیدگی های شوراهای حل اختلاف ممکن است به موضوعاتی برخورد شود که جرمی واقع شده است و اینجاست که بخشی که مربوط به حل و فصل است، انجام می‌شود و در موردی که جرم واقع شود باید به مرجع قضائی ارجاع شود.
دادستان کل کشور تاکید کرد: شورای حل اختلاف یک نهاد مقدس و ارزشمند است و امروز بخشی از بار دستگاه قضائی را برعهده دارد و به دلیل ترکیبی که دارد خدمات ارزشمندی انجام داده است.
وی با اشاره به شعبه تخصصی شورای حل اختلاف در  بازار سرمایه افزود: پرونده‌های بورس کاملا تخصصی است و مسئولان این شعبه در مقام رسیدگی به اختلاف که در برخی موارد نوعی قضاوت تلقی می‌شود، باید وابستگی‌های سازمانی را کنار بگذارند و به‌گونه‌ای عمل نکنند که باعث تضعیف یا تضییع حق مردم شود.
منتظری نظارت بر بازار سرمایه را وظیفه، تکلیف مسئولیت سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد و گفت: سازمان بورس وظیفه صیانت از حقوق سهامداران برعهده دارد.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور نیز، گفت: بازار سرمایه و بورس دارای زوایای مختلف و پیچیدگی های خاص خود و جرایم بازار سرمایه نیز مختلف و متعدد است و باید این امور به صورت تخصصی مورد رسیدگی قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صدقی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف سعی دارند روش‌های ترمیمی را  قبل از صدور احکام سخت، جایگزین کنند و  ابتدا مجرم را به جرم خود معترف کنند و پس از آن درصدد جبران برآیند و در نهایت برخی جرایم خفیف و اجتماعی هم برای محکوم در نظر بگیرند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: به جای رویکرد مجازات گرایانه که البته در برخی جرایم در نظر گرفتن جرایم هم ضروری است، بهتر است قبل از آن از روش‌های ترمیمی را پیش گیریم هرچند در برخی جرایم مانند ایجاد بازار کاذب برای بورس عمل یک فرد ممکن است هزاران نفر را تحت تاثیر کار خود قرار دهد بنابراین باید حقوق عامه در برخورد با جرایم مورد توجه قرار گیرد.
صادقی افزود: نباید اجازه دهیم ریسک و هزینه جرم کاهش یابد زیرا در جرایمی که حقوق عامه را خدشه‌دار می‌کند باید با دقت و حساسیت ورود کنیم تا پاسدار حقوق عامه باشیم و در مجموع مصالحه ۲ نفر نباید به حقوق عامه آسیب بزند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور ضمن تاکید بر پاسداری از حقوق عامه در بازار سرمایه و بورس، توصیه کرد که برای برخی جرایم مجازات‌های توافقی در نظر گرفته شود.
وی اظهارداشت: برکاتی در صلح و سازش در مقایسه با گذراندن فرایند دادرسی وجود دارد و این برکات و آثار جنبه‌های فردی و عمومی دارد.
صادقی اظهارداشت: سازمان بورس می تواند با حفظ حقوق عامه به دوام کار خود کمک کند.  

وی گفت: قضات در ردیف معلمان، شأن و جایگاه والایی دارند و اگر عدالت بورزند، منجر به حیات جامعه می شود؛ همانطور که معلمان حیات اولیه می دهند، قضات نیز حیات ثانویه به جامعه می‌بخشند.  
به گزارش ایرنا، آیین افتتاح شورای حل اختلاف شعبه تخصصی بازار سرمایه امروز یکشنبه ۱۱ تیر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، غلامرضا مهدوی رئیس شوراهای حل اختلاف تهران، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، جمعی از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و قضات در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha