مقام آمریکایی قبل از سفر به چین : اختلاف نظرهای مهم دوکشور با یک سفر حل نمی شود

تهران – ایرنا– یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا خبر داد، جانت یلن، وزیر خزانه داری این کشور، به عنوان بخشی از تلاش دولت بایدن برای بهبود روابط آمریکا و چین، پنجشنبه به پکن سفر خواهد کرد.

به گزارش دوشنبه ایرنا از آسوشیتدپرس، یلن که جدایی اقتصادی از چین را "فاجعه بار" خوانده است، در سال گذشته بارها گفته است که مایل است از چین دیدار کند. او می‌گوید دو کشور علی‌رغم تیرگی روابطشان بر سر مسائل ژئوپلیتیک و توسعه اقتصادی، «می‌توانند و باید راهی برای زندگی مشترک بیابند». این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: یلن در سفرش به پکن با مقامات چینی، شرکت های آمریکایی که در چین تجارت می کنند و مردم چین دیدار خواهد کرد و تا یکشنبه ۱۸ تیر در چین خواهد ماند.

به گفته این مقام، هدف از این سفر تعمیق و افزایش ارتباطات بین آمریکا و چین است. به گفته وی، همچنان که زمینه های روشنی از منافع مشترک وجود دارد که یلن می تواند در آنها پیشرفت حاصل کند، اختلاف نظرهای مهمی نیز وجود دارد که با یک سفر حل نمی شود.

تازه ترین جرقه افزایش اصطکاک دولت های چین و آمریکا پس از آن رخ داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را "دیکتاتور" نامید. چینی ها شدیدا به این اظهار نظر اعتراض کردند.

اظهارات اخیر رئیس جمهور ایالات متحده پس از تنش ها بر سر بالون نظارتی چین که دولت ایالات متحده آن را سرنگون کرد، محدودیت های تحت رهبری آمریکا بر دسترسی چین به تراشه های کامپیوتری پیشرفته و تنش های مداوم در مورد وضعیت و امنیت تایوان بیان شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha