کشورهای اسلامی در خصوص توهین به مقدسات به فکر تدوین قانونی در سطح بین‌المللی باشند

لندن – ایرنا – نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در انگلیس ریشه هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را در رقابت برای اسلام‌ستیزی در کشورهای غربی توصیف و تصریح کرد که ممالک اسلامی باید در مقابل این رفتارهای موهن، قوانینی را تدوین کنند که به مقدسات توهین و جسارت نشود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: موضوع توهین به مقدسات اسلام بویژه آتش زدن قرآن کریم در اروپا بصورت چشم گیری افزایش یافته است و شاید بتوان گفت که این اقدامات موهن و زشت فقط در باغ اروپا که اتفاقاً مدعی عقلانیت و خردورزی هستند رواج دارد و کمتر نمونه‌ای از آن در دیگر مناطق جهان گزارش شده است.

وی افزود: قطعاً نمی‌توان ریشه این اقدامات زشت و موهن را در یک یا دو عامل خاص منحصر دانست بلکه عوامل مختلفی در ایجاد و یا تداوم آن مؤثر هستند که هر کدام از آنها در جای خودشان قابل بررسی هستند. ریشه چنین اقدام‌های موهنی به دهه‌های گذشته باز می‌گردد؛ سال‌هایی که افرادی نظیر سلمان رشدی با تالیف کتاب «آیات شیطانی» زمینه‌های فکری این اقدامات موهن را هموار ساخته بودند.

امام مرکز اسلامی انگلیس ادامه داد:‌ اینکه امروزه برخی تلاش می‌کنند تا ریشه اصلی این گونه رفتارهای موهن را واکنش به خشونت‌های فرقه‌های مدعی مسلمانی نظیر داعش یا القاعده و نظیر آنها بدانند کمی دور از واقعیت های موجود است. قطعا کسی منکر تاثیر بد اقدامات افراطی این گروه ها نیست اما واقعا نمی‌توان زیر ساخت‌های فکری و قوانین و شرایط محیطی کشورهایی را که این گونه اقدامات در آن ها انجام می شود نادیده گرفت؛ مثلا چرا فرانسه یا کشورهای حوزه اسکاندیناوی بویژه سوئد و دانمارک، همیشه در مسیر توهین به مقدسات دینی پیشرو هستند؟ و یا چرا این اقدامات موهن با مخالفت سردمداران این کشورها مواجه نمی شود؟ و در برخی موارد احیانا از آنها دفاع هم می شود؟

این ها نشان می دهد که این اقدامات نتیجه فکر خام یک فرد پیر یا جوان در گوشه‌ای از این کشورهای غربی نیست بلکه محصول یک نگاه جریان ساز و تاثیر گذار است که مورد حمایت برخی از سردمداران این کشورها هم قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: «با یک بررسی ساده در می یابیم که وجود زمینه های فکری و فرهنگی و قانونی از جمله قانون آزادی بیان، برای تسهیل توهین به دیگران شرایطی را ایجاد می کند که توهین کننده ها بدلایل مختلف از جمله دلایل سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی به سنت و مقدسات دیگران توهین می کنند و از آنجا که این اقدام توهین آمیز در برخی از این کشورها جرم به حساب نمی آید کانّه از پشتوانه قانونی کشور هم برخوردار است لذا شخص توهین کننده هیچ نگرانی هم از واکنش توهین شونده ندارد.»

نماینده ولی وفقیه گفت: به عنوان مثال حسب گزارشات فراوان از مراجع خبری در کشور فرانسه، این کشور به‌عنوان اولین کشور در اروپا اهانت به مقدسات را رسماً از سال ۱۸۸۱ دیگر جرم به حساب نمی آورد. اما موضوع زمانی عجیب و خنده‌دار می‌شود که در همین کشورها، اگر کسی بخواهد با استفاده از همین حق آزادی بیان، کاری بکند و یا سخنی بگوید که به مذاق آنان خوش نیاید، در این صورت از همه راه های ممکن برای برخورد با آن استفاده خواهد شد که موضوع هولوکاست و یا قانون همجنس بازی یک نمونه واضح آن است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در پاسخ به این سووال که چرا برخی از کشورهای اروپایی جلودار این اقدامات هنجارشکنانه هستند و چه عواملی باعث این وضعیت شده است؟ گفت: این اقدامات در این کشورها بیشتر از جاهای دیگر اتفاق می افتد ولی فکر می کنم جلودار واقعی این اقدامات کشور فرانسه باشد. طی ۵۰ سال گذشته یعنی در ۱۹۷۲، در فرانسه برای مبارزه با نژادپرستی قانون ممنوعیت اهانت، افترا و تحریک به نفرت وضع شده است، اما خیلی کم اتفاق می افتد که بتوان شاهدی پیدا کرد که مثلا توهین‌کنندگان به مقدسات دینی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته باشند.

وی افزود: با در نظر گرفتن این نکته و همچنین در کنار قانون آزادی بیان و نیز تلاش شبانه روزی رسانه های نظام سلطه برای گسترش اسلام هراسی در جوامع مختلف بویژه جوامع غربی، خیلی عجیب نخواهد بود که برخی از مردم این کشورها، ریشه مشکلات عمدتا روحی خود را در زیست مشترک و همجواری با کسانی بدانند که بظاهر بیگانه می نمایند به همین دلیل سعی می کنند با استفاده از حمایت قانونی به مقدسات آنان توهین و جسارت کنند.

امام مرکز اسلامی انگلیس در پاسخ به این سووال که «عاملان هتک حرمت قرآن‌کریم را بلحاظ جریان‌شناسی و تاثیرگذاری اجتماعی، در چه سطحی از جامعه اروپا ارزیابی می‌فرمایید؟ مخاطب آن‌ها که بوده و آیا به نظر شما به اهداف خود رسیده‌اند؟» گفت: موضوع، فقط هتک حرمت قرآن نیست؛ در سال های گذشته در کنار توهین به قرآن کریم در این کشورهای کوچک، توهین به شخص پیامبر اسلام و نیز تمسخر برخی از احکام اسلامی هم در دستور کار بوده است. این اقدامات اگر از سوی آدم های عادی و بدون سابقه سیاسی و یا فرهنگی بوده باشد یک جور می توان مورد بررسی قرار داد و اما اگر فراتر از یک فرد عادی، گروهی از کسانی که یک جریان فکری جدیدی را نمایندگی می کنند سردمدار این گونه اقدامات باشند، دیگر نمی توان آن را یک اتفاق ساده قابل اغماض دید بلکه حتما باید آن را در قالب یک جریانی که در صدد خاموش کردن نور جریان دیگر هست تفسیر گردد و البته متعاقب آن، با آن برخورد شود.

وی ادامه داد: مثلا فردی به نام راسموس پالودان رهبر دست‌راستی‌های دانمارک یکی از کسانی بود که با آتش زدن یک جلد قرآن در یکی از محلات مرکزی کپنهاگ، پایتخت دانمارک، موجی از تنش‌های نژادی و فرهنگی را در این کشور به‌راه انداخته است؛ و یا در شهر مالمو سوئد یک گروه از جریان راست افراطی یک جلد قرآن کریم را به آتش کشیدند. همچنین در سال‌های اخیر یک کشیش آمریکائی بنام ‌تری جونز، مسلمانان را به سوزاندن قرآن تهدید کرد و یا اینکه فلان کارگردان آمریکائی، فیلمی علیه زندگانی شخص پیامبر مکرم اسلام (ص) ساخت و از همه رسمی تر موضوع طرح کاریکاتور و توهین به پیامبر اسلام توسط نشریه شارلی ابدو در فرانسه است.

بخش عمده جامعه اسلامی بویژه جوانان مسلمان تحصیل‌کرده، توانستند به‌رغم همه محدودیت ها، ضمن حفظ باورهای دینی خود، تصویری قابل قبول و تا اندازه ای قابل فهم از اسلام و فرهنگ مسلمانی به جامعه غیر مسلمان غربی ارائه دهند.

نماینده ولی‌فقیه تصریح کرد: همه این ها نشان می دهد که این اقدامات نتیجه فکر خام یک فرد پیر یا جوان در گوشه‌ای از این کشورهای غربی نیست بلکه محصول یک نگاه جریان ساز و تاثیر گذار است که مورد حمایت برخی از سردمداران این کشورها هم قرار گرفته است و مخاطب آن بیش از آنکه مسلمانان باشند خود غربی ها هستند؛ به این منظور که مراقب رشد این دین با این قابلیت ها در کشور خودتان باشید و به عبارت دیگر یکی از ابزارهای توسعه مفهوم اسلام هراسی است.

وی افزود: اما در پاسخ به سوال شما که آیا اینها به اهداف شان رسیده اند یا نه، باید عرض کنم که این نوع اقدامات آنها، که عموما کارهای سخیف، بچگانه و بهانه‌گیرانه است، نشان می دهد که سردمداران فکری آنها از برخورد علمی و منطقی در مقابل مسلمانان واهمه دارند و نمی خواهند یا نمی توانند با منطق گفت‌وگو و یا مناظره های علمی به حل مشکلشان بپردازند. به همین دلیل با استفاده از نقطه قوت خودشان و متقابلا نقطه ضعف ما یعنی «قدرت رسانه» تلاش دارند با گسترش اسلام هراسی، مانعی جدی برای نزدیک شدن بیشتر مسلمانان با دیگر مردم دنیا ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی در پاسخ به سووالی درباره ارزیابی وی از واکنش سوئد و نهادهای بین‌المللی به هتک حرمت قرآن کریم گفت: برخی از دولت های غربی با استفاده از اهرم و بهانه آزادی بیان در صدد دفاع از این اقدامات موهن بر آمدند و گروهی دیگری از دولت های غربی هم که سکوت کردند و از نگاه بسیاری از کارشناسان، عملا مشوق این اقدام شدند.

وی افزود: به نظر می‌رسد نهادهای بین المللی البته با همت کشورهای مستقل غیر غربی، برای برون رفت از این تعارض و تضاد منافع، باید دست به اقدامات اساسی بزنند. اینکه قانون «آزادی بیان» تا آنجا محترم است که منافع برخی از کشورها را بخطر نیندازند قطعا یک تبعیض نژادی مذموم و آپارتاید مشئوم است و نباید اجازه داد که به عنوان یک اهرم فشار برای پذیرش عقیده خاص مورد استفاده قرار گیرد.

امام مرکز اسلامی انگلیس تاکید کرد:‌ اقدامات کشورهای اسلامی در مقابل این رفتار موهن، باید از سطح محکوم کردن فراتر برود و به فکر تدوین قانونی در سطح بین الملل باشند که همه کشورها ملزم باشند که به مقدسات دیگران توهین و جسارت نکنند. باید از برخی از این کشورها پرسید که اصلا خود این «آزادی بیان» قداستش را از کجا آورده که نباید نقض شود؟ بالاترین مقدسات بشری توسط یک قانون بظاهر مقدس بشری دیگر نقض می شود و این بسیار عجیب است.

وی در پاسخ به این سووال که «وضعیت اسلام‌ستیزی در انگلیس را چطور ارزیابی می‌کند؟» نیز گفت: اوضاع این کشور را باید در چارچوب کشورهای اروپایی و یا کشورهای غربی مطالعه کرد. بر اساس آنچه که از رفتار سازمان ها و یا مراکز مهندسی افکار عمومی بدست می آید بسیاری از کشورهای غربی در زمینه اسلام هراسی گویا از یک ایده واحد پیروی می کنند و آن این است که تا حد ممکن، نگذارند بدنه جامعه غیر مسلمان این کشور با بدنه جامعه اسلامی در تماس نزدیک و بدون ترس باشد. رفتار این کشورها بسیار شبیه همدیگر است و البته به نظر می رسد که در این زمینه با همدیگر رقابت بسیار جدی هم دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی همچنین درباره ارزیابی وی نسبت به آینده مسلمانان ساکن غرب اظهار داشت: بصورت کوتاه می توانم این طور عرض کنم که شرایط زیست در برخی از کشورهای اسلامی بدلایل مختلف از جمله جنگ‌هایی که عموماً از ناحیه غربی‌ها مدیریت یا حمایت شده است بگونه‌ای است که عده زیادی از ساکنان این کشورها را مجبور به مهاجرت به همان کشورهای غربی کرده است لذا در طول چند دهه گذشته میزان حضور مسلمانان در غرب افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: همزمان با این حضور فراگیر، آنان تلاش کردند تا ضمن حفظ رابطه خود با کشور مادر، شرایطی را فراهم کنند که فرزندانشان با شرکت در مساجد و مراکز اسلامی نه تنها با دین آباء و اجدادی خود فاصله نگیرند و در فرهنگ جامعه غربی هضم نشوند، بلکه بتوانند در محیط پیرامونی خود نیز تاثیر بگذارند.

نماینده ولی‌فقیه با بیان اینکه «بخشی از جامعه مسلمانان ممکن است در اثر شرایط خاص به‌ویژه فشار رسانه ای و اسلام هراسی نتوانسته باشد دین خود را بخوبی حفظ نماید» خاطر نشان کرد: ولی بخش عمده جامعه اسلامی بویژه جوانان مسلمان تحصیل‌کرده، توانستند به‌رغم همه محدودیت ها، ضمن حفظ باورهای دینی خود، تصویری قابل قبول و تا اندازه ای قابل فهم از اسلام و فرهنگ مسلمانی نیز به جامعه غیر مسلمان این کشورها ارائه دهند که این روند در واقع نگاه امیدوار کننده ای از حرکت رو به جلوی مسلمانان در این کشور ها است و شاهد این مطلب این است که برخی از جوانان غربی که با جوانان مسلمان نشست و برخاست دارند از این اقدامات موهن غربی ها در توهین به مقدسات اسلامی اظهار ناراحتی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha