به گزارش ایرنا، والدین چنین تصور میکنند که ایام تابستان فقط یک زمان سه ماهه تعطیلی است و شاید حتی توجهی به این که بهترین فرصت برای مهارت آموزی و شکوفایی خلاقیتها براساس رغبتهاست، نداشته باشند.
یک کارشناس مسایل تربیتی در ارومیه معتقد است که شاید تمرکز بر شمارش معکوس پایان بهار و کلاس و درس با آنچه که میتواند بهترین فرصت برای مهارت آموزی در مورد ایام تابستان برای دانش آموزان باشد بدون یک برنامهریزی مطلوب در تضاد آشکار باشد.
به عقیده وی، چه برای سه ماه تعطیلات مدرسه سفر و چه در گرمای تابستان کار کنید، نمیتوان منکر آرامشی بود که وقتی آخرین زنگ مدرسه به صدا در می آید برجان دل دانش آموز مینشیند.
البته باید گفت که تابستان برای همه فرصتی برای شارژ مجدد و تجدید قوا فراهم میکند حتی اگر در تابستان به عنوان یک دانش آموز کار کنیم، باز از نظر فکری و روحی فراغتی برای مان ایجاد میشود و یا اگر به عنوان یک مادر همواره همراه فرزندانمان در طول سال تحصیلی باشیم باز هم تابستان فرصتی برای آرامش و استراحت خواهد بود، پس برنامه ریزیها نباید مختص یک قشر خاص باشد.
اگر به اندازه کافی خوش شانس باشیم که بتوانیم سفر کنیم، شاید بهترین انتخاب به شکل غنی سازی «اوقات آزاد» با گشت و گذار است. چرا که در این اوقات نیازی به ساعت زنگ دار یا لیست کارهای انجام شده یا برنامهای درسی وجود ندارد.
و اگر بخواهیم دوره آموزشی را در برنامه بگنجانیم مهارت آموزی در هر رشتهای میتواند ذخیرهای برای روزهای آینده باشد ولی نباید فراموش کرد که همه این کارها باید توام با رضایتمندی شکل بگیرد نه با اجبار.
کسب موفقیت درسی بر برنامه های تفریحی ارجحیت پیدا کرده است
یک کارشناس علوم تربیتی در این زمینه معتقد است که اوقات فراغت یکی از ارزشمندترین بخش های دوران کودکی است که خود انگیختگی درونی برای هر موفقیتی در این ایام میتواند رخ دهد ولی این روزها کسب موفقیت درسی و تحصیل همه این ساعتها را تحت تاثیر قرار داده است.
محمد رضا زاده میگوید: برای بسیاری از جوامع مدرن، «موفقیت درسی» و فشار روز افزون والدین در این زمینه، باعث شده تا مشارکت دادن فرزندان از سنین پایین در فعالیتهای فوق برنامه فراموش و یا بسیار کمرنگ شود.
وی بر این نکته تاکید دارد که فعالیتهای فوق برنامه خوب است و در واقع در برخی موارد ثابت شده که کودکان را از انجام رفتارهای خطرناک یا خود ویرانگر باز میدارد، به خصوص پس از رسیدن به مقطع دبیرستان.
به گفته این کارشناس، اردوهای تابستانی همچنین فرصتی شگفتانگیز برای بچهها برای گذراندن وقت با همسالان، لذت بردن از طیف وسیعی از فعالیتها از جمله ورزش و بازی است که معمولا در طول سال تحصیلی انجام نمیدهند اما اینها نباید تنها متمرکز در تابستان باشد.
رضا زاده با بیان اینکه هم بزرگسالان و هم کودکان به استفاده بهینه از «وقت آزاد» نیاز دارند، ادامه میدهد: مطالعات نشان داده که حتی ناسا زمان آزاد و زمان بازی را در برنامه فضانوردان خود که در ایستگاه فضایی بینالمللی زندگی میکنند، گنجانده است چرا که اوقات فراغت و سرگرمی اجزای ضروری برای کیفیت زندگی هستند چه در کودکی چه در میانسالی.
یکی از مادران ارومیهای که فرزندش را برای ثبت نام در کلاس تابستانی به خانه شنا آورده است، میگوید: برای اکثر ما، و به خصوص آنهایی که بچهدار هستند، بهترین زمانهای آزاد و فراغت در در وهله اول در دوران کودکی خودمان و دوباره در بزرگسالی و در تابستان زمانی که بچههایمان در سن مدرسه هستند اتفاق میافتد ولی برنامه ریزان این موضوع غنی سازی اوقات فراغت را محدود به کودکان و نوجوان کردهاند.
مهناز محمدی با بیان اینکه سه ماه تابستان دریچهای برای خلاقیت، فرصتی برای بازی آرام، برای کاوش و سرگرمی ایجاد میکند، ادامه داد: برنامه ریزی باید طوری باشد که هم مادران و هم فرزندان از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه برای بچه ها، تابستان نشان دهنده آزادی از خواستهها و برنامههای سال تحصیلی است، ادامه داد: تعامل با همسالان در طی ایام تابستان باید حفظ شود و از سوی دیگر نباید اجازه داد تا این زمان به هدر برود.
به گفته این مادر، در برنامههای تابستانی کودکان و نوجوانان با غیر همسالان خود نیز در کلاسها تعامل میکنند و این موضوع خوبی است که در خارج از خانه در محیطی کنترل شده رخ میدهد.
اوقات فراغت تابستانی همچنین به کودکان این فرصت را میدهد که خسته شوند و در نتیجه یاد بگیرند که خود را سرگرم کنند و خلاقیت خود را تقویت کنند.
کتابهایی را که میخواهند بخوانند، بازیهایی که میخواهند انجام دهند و فعالیتهایی که میخواهند در آن شرکت کنند را انتخاب کنند.
یکی از نوجوانان ارومیهای که در یک آموزشگاه موسیقی برای استفاده از اوقات تابستان ثبت نام کرده معتقد است در تابستان بچهها با کار و تلاش و طی کردن دوره های مختلف آموزشی و مهارتی میتوانند در آینده به استقلال مالی و فکری در انتخاب شغل برسند.
آریا سلیمانی میگوید: بسیاری از ما تعطیلات تابستانی خود را از دوران کودکی به عنوان بهترین دوران زندگی خود به یاد میآوریم از سفرهایی که رفتیم و بازیهایی که انجام دادیم و حتی بعداز ظهرهای آرام و تنبل تابستانی را به یاد میآوریم که بیشتر از خواندن کتاب یا بازی کاری انجام نمیدادیم.
گرمای تابستان و روزهای طویلش میتواند فوقالعاده سرکوبکننده و غیر قابل تحمل باشد و آنهایی از ما نوجوانان که در تابستان سفر نمیروند به نظرم تفاوت چندانی با افرادی که مسافرت میروند ندارند چرا که هر دو به نحوی زمان را باید مدیریت و سپری میکنند.
به عقیده این نوجوان، تنها موضوع مهم در این زمینه نوع سپری کردن است چه در داخل یک اتاق موسیقی آنلاین یاد بگیرند و چه در یک محیط باز ورزش کنند به هر حال از آن لحظات استفاده کرده و لذت خواهند برد.
وی با انتقاد از والدین در زمینه برنامه ریزی برای اوقات فراغت هم گفت: وقتی ما در خانه هستیم والدین ما احساس میکنند در داخل خانه همراه ما به دام افتادهاند و نمیتوانند از تابستان کامل لذت ببرند و این احساس منفی شان به ما هم منتقل میشود.
این نوجوان پیشنهاد میکند که خانواده ها خواسته یک نوجوان و علایقشان را در نظر بگیرند و از سویی دیگر برنامه ریزان در برنامههای تابستانی باید برای مادران و دختران یا پسران و پدران همزمان برنامه ریزی کنند.
وی با یک جمعبندی از گفتههایش ادامه داد: من معتقدم بچهها فقط به این اهمیت میدهند که در تابستان «آزاد و مختار» باشند و نوع فعالیتشان را خودشان انتخاب کنند و تا زمانی که بزرگترها به این آزادی احترام میگذارند، حتی یک تابستان در یک محیط سرپوشیده چه کارگاه، چه استخر، چه اتاق شخصی میتواند فوقالعاده باشد.
اوقات فراغت یک شمشیر دولبه
غلامرضا فدوی که به عنوان یک کارشناس در راس معاونت فرهنگی و پرورشی در اداره کل آموزش و پرورش اذربایجان غربی مشغول به کار است میگوید: اوقات فراغت مانند یک شمشیر دو لبه است که هم میتواند منجر به تقویت خلاقیتها و استعدادهای دانش اموزان و تقویت ساحت جسمی و روحی کودکان و نوجوانان شود و اگر این اوقات به خوبی مدیریت نشود میتواند منجر به چالشها و نابهنجاری اخلاقی و رفتاری بسیاری برای اولیا و دانش اموزان شود.
وی با اشاره به اینکه ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای دانش آموزان مورد تاکید آموزش و پرورش است میگوید: از این فرصتها باید برای آموزش یک مهارت بهره برد و آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت هنرستانها و کانونهای فرهنگی و هنری میخواهد استفاده کند.
فدوی معتقد است تابستان فرصتی خوب برای استفاده از ظرفیت سازمان فنی و حرفهای برای کسب یک مهارت و دریافت یک مهارت خوب برای آینده است.
پایگاههای تابستانی آموزش و پرورش آماده پذیرش ۵۷ هزار دانش آموز هستند
در تابستان پارسال در ۲۴ منطقه آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی ۳۶۲ پایگاه تابستانی فعالیت داشتند و حدود ۲۲ هزار و ۳۴۸ نفر دانش آموز جذب این پایگاهها شدند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی میگوید: امسال فعالتر از پارسال ۵۳۸ پایگاه تابستانی اوقات فراغت دانش آموزان در سطح استان آماده پذیرش ۵۷ هزار دانش آموز از ابتدای تیرماه بوده است.
وی با بیان اینکه رشد همه جانبه دانش آموزان هدف اصلی از اجرای این برنامههاست، گفت: ارتقای سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری دانش آموزان و تقویت هویت دینی و ملی آنان نیز در دستور کار است.
معاون پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی اظهار کرد: استفاده از ظرفیتها و تشکلهای مردمی، گروههای جهادی و انقلابی نیز در این راستا برنامه ریزی شده است.
به عقیده وی، اجرای برنامههای محلهای و گروهی با محوریت دانش آموزان مورد توجه است و ۶ ساحت تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین که شامل اعتقادی، عبادی، اخلاقی، زیبایی شناختی و هنری، زیستی و بدنی، علمی و فناورانه، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفهای تنظیم میشود.
فدوی اضافه کرد: از ظرفیت تمامی کانونهای ورزشی، کانونهای تربیتی، مدارس، اردوگاههای دانش آموزی، دارالقران ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، سالنهای سینمایی دانش اموزی و تشکلهای دانش اموزی در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش اموزی در ایام تابستان استفاده میشود.
وی با بیان اینکه کار ویژه هایی برای این منظور تعریف شده است، گفت: برگزاری اردوهای یک روزه دانش آموزی، اردوهای راهیان نور، اردوی راهیان پیشرفت، طرح مزرعه تابستانی، پویش ایران فردا، طرح پیوند، دانش آموزان با جامعه، ماهرانه و شناسایی دانش آموزان توانمند در حوزه مختلف فرهنگی و علمی ورزشی، پیاده روی و برپایی موکبهای اربعین از جمله این کار ویژهها هستند.
نشاط، هویت بخشی و مهارت آموزی به جوانان در اولویت برنامه ریزی برای اوقات فراغت قرار دارد
معاون فرهنگی و امور جوانان وزارت ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم گفت: موضوع اوقات فراغت اولویت اداره کل ورزش و جوانان است و برنامه ریزیهای مختلفی در چهار بخش مورد توجه است که موضوع هویت بخشی یکی از موارد است.
سپهری تاکید کرد: ما دنبال آشنایی جوانان با دستاوردهای انقلاب هستیم که در زیرمجموعههای مختلف پیگیری میشود تا منجر به امید آفرینی شود.
او افزود: محور دوم در برنامه های اوقات فراغت نشاط و مسوولیت پذیری اجتماعی است و ما به دنبال ارتباط سازی و ارتباط گیری جوانان با مسوولان و برعکس هستیم و در این زمینه گفت و شنودهایی با تکریم جوانان برنامه ریزی شده تا افکار و دغدغههای آنان بررسی شود.
به گفته وی، موضوع مهارت و اشتغال زایی نیز موضوع دیگری است که در این ایام پیگیری میشود و مهارت مبنای اشتغالزایی و اشتغالزایی مبنای امرار معاش است که از ملزومات زندگی سالم است.
سپهری یادآور شد: در بخش چهارم هم از افکار و ایدههای خلاقانه جوانان استفاده میشود و با فراخوانها و مکانیزمهای مختلف جوانان میتوانند با ارائه ایدههای خود به نوعی در زیر مجموعه اوقات فراغت به صورت مستمر و تخصصی حضور داشته باشند.
به گفته سپهری، با دانش افزایی و مهارت افزایی این جوانان به فردی تاثیرگذار تبدیل میشوند تا محور حرکت و توسعه و رشد انقلاب به فرموده رهبر معظم انقلاب شوند.
۱۵۰ هزار نفر جذب برنامه های ورزشی در اوقات فراغت تابستان میشوند
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۵۳ هیئت ورزشی در استان کلاسهای اموزشی و استعدادیابی را در راستای اوقات فراغت برگزار میکنند، گفت: در تمامی رشتههای ورزشی این کلاسها برگزار میشود.
محمد ازادی با بیان اینکه در شهرستانها هم هیاتهای ورزشی فعال هستند، اضافه کرد: ۸۳۲ هیات ورزشی در شهرستانها در رشتههای مختلف در کلاسهای آموزشی مشغول به آموزش افراد علاقمند میشوند.
برای غنیسازی اوقات فراغت تابستان، جهادی و هدفمند عمل شود
تا قبل از فرا رسیدن ایام تابستان و در راستای طرح های محرومیت زدایی فرهنگی در دولت سیزدهم در آذربایجان غربی به صورت مستمر تاکید براین بود تا درهای اماکن ورزشی در اختیار دستگاهها به روی خانواده ها گشوده شود تا نشاط و پویایی در میان خانواده ها تقویت شود.
در این راستا برنامه های بسیاری محقق شد و تاکید معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجانغربی نیز در چل و سومین جلسه ساماندهی امور جوانان استان برانی موضوع بود که امکانات فرهنگی و ورزشی با کمترین بار مالی و کیفیت مطلوب در خدمت غنیسازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان قرار گیرد.
رضا ابراهیمی برایم موضوع تاکید داشت که برای ساماندهی اوقات فراغت فصل تابستان، لازم است با برنامه ریزی دقیق و اصولی، بستر مناسبی را برای غنی سازی این ایام فراهم شود.
به گفته وی لازم است تا کلیه اماکن، باشگاهها و امکانات ورزشی استان با کمترین بار مالی و بیشترین کیفیت و با نظارت اداره کل ورزش و جوانان، به بحث اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اختصاص داده شود.
ابراهیمی همچنین افزود: همه دستگاهها و سازمانهای متولی حوزههای فرهنگی، هنری و ورزشی برای غنی سازی بهینه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، جهادی و هدفمند عمل کنند تا از این فرصت تعطیلی دانش آموزان و دانشجویان در ایام تابستان بهترین بهره برداری صورت پذیرد.
هفت هزار نفر از برنامه تابستانی کانون پرورش فکری آذربایجان غربی استفاده میکنند
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی از دستگاههایی است که همواره به علت شاد و مفرح بودن برنامه های تابستانیاش خانوادهها و کودکان و نوجوانان علاقه خاصی به عضویت در کلاسها و برنامههای آن دارند.
تابستان سال گذشته ۶۶۱ کارگاه تخصصی برای علاقمندان کودک و نوجوان در استان برگزار شد که در هر کارگاه حداقل هفت تا ۱۰ نفر حضور داشتند.
براساس گفتههای مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی، در ایام تعطیلات تابستانی هفت هزار نفر از کودکان و نوجوانان از برنامههای طرح اوقات فراغت و خدمات عمومی و تخصصی کانون در این استان استفاده میکنند.
زهرا آبسوران با بیان اینکه امسال نیز این کارگاهها از اوایل تیر ماه دایر شده است، اظهار کرد: کارگاههای تخصصی حضوری و برخط کانون از سوم تیر تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ برگزار میشود.
کارگاههای تخصصی حضوری در رشتههای هوا فضا، نقاشی، طراحی، خوشنویسی، موسیقی (ارف)، کاردستی، داستان نویسی، رباتیک، زیست شناسی و محیط زیست، فلسفه برای کودکان، قصهگویی، شاهنامه خوانی، کاغذ و تا، سفالگری، تصویرسازی، بازیهای فکری، پرورش نگاه (جستجوگر و پژوهشگر) و نوشتن خلاق از جمله کلاسهای تدارک دیده شده توسط کانون برای تابستان است.
به گفته آبسوران، کارگاههای برخط تابستان نیز در رشتههای قصهگویی، کاردستی، پرورش نگاه (جستجوگر و پژوهشگر)، زیست شناسی و محیط زیست، نقاشی، سفالگری، نوشتن خلاق، حال خوش زندگی، سفالگری، نقالی و شاهنامهخوانی پذیرای علاقهمندان خواهند بود.
البته استفاده از خدمات کتابخانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مستلزم پرداخت ۲۰ هزار تومان هزینه است و در قالب این عضویت نیز هشت مورد خدمات عمومی به اعضا ارائه میشود که شامل کتابخوانی، پخش و بحثهای انیمشن، نقد فیلم، نشریهنگاری، شناخت سرزمین، مفاخر، و آشنایی با قرآن و احادیث است.
وی تاکید کرد: ۳۵ مرکز کانون اعم از ثابت و سیار آماده ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در ایام تعطیلات تابستان هستند.
براساس آمار منتشر شده از سوی آموزش و پرورش آذربایجان غربی حدود ۶۹۰ هزار نفر از جمعیت استان در مدارس مشغول به تحصیل هستند که اغلب سنی بین ۶ تا ۱۸ سال دارند با یک بررسی جزیی میتوان به اهمیت برنامه ریزی برای اوقات فراغت این قشر پی برد البته جمعیت جوان دانشجویی و سایر اقشار در این سنین و همچنین مادرانی که در طول سال تحصیلی پا به پای فرزندانشان سرگرم امور تحصیلی آنان بودهاند را نباید در برنامه ریزیها مورد غفلت قرار داد.
نظر شما