صعود ۲ پله‌ای دانشگاه رازی کرمانشاه براساس رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۳

کرمانشاه- ایرنا- دانشگاه رازی کرمانشاه در تازه‌ترین ارزیابی نظام رتبه‌بندی  «لایدن»، رتبه ۲۶ را در بین دانشگاه‌های کشور و رتبه ۱۳ را در بین دانشگاه‌های جامع کسب کرد.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه رازی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر به ایرنا افزود: در تازه‌ترین ارزیابی دانشگاه‌های جهان که توسط نظام رتبه‌بندی معتبر لایدن انجام شده است، دانشگاه رازی موفق شده با ۲ پله صعود نسبت به سال ۲۰۲۲، رتبه ۲۶ در بین دانشگاه‌های کشور و رتبه ۱۳در بین دانشگاه‌های جامع را کسب کند.

«امین زارع» افزود: در ارزیابی سال قبل، دانشگاه رازی رتبه ۲۸ دربین دانشگاه‌های کشور و رتبه ۱۳ را دربین دانشگاه‌های جامع کسب کرده بود.

سرپرست روابط عمومی دانشگاه رازی گفت: نظام رتبه‌بندی لایدن یکی از نظام‌های رتبه بندی معتبر جهانی است که هرساله دانشگاه‌های جهان را براساس چهار مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در قالب ۲۰ معیار که همگی معیارهای پژوهشی هستند، مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

وی افزود: دانشگاه رازی رتبه ۱۳ را در شاخص مرجعیت علمی، رتبه ۱۴ را در شاخص دیپلماسی علمی، رتبه ۱۴ در شاخص دسترسی آزاد و رتبه ۱۴ را در شاخص تنوع جنسیتی در بین دانشگاه‌های جامع بدست آورده است.

زارع عنوان کرد: نظام رتبه‌بندی لایدن داده‌های موردنیاز خود را از تولیدات علمی دانشگاه‌ها که در پایگاه استنادی WOS نمایه شده‌اند بدست می‌آورد و در ارزیابی اخیر تولیدات علمی مربوط به سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، نظام رتبه‌بندی لایدن برخلاف سایر نظام‌های رتبه‌بندی موجود در سطح دنیا، برای دانشگاه‌های حاضر در نظام خود، رتبه‌ای واحد محاسبه نمی‌کند؛ بلکه دانشگاه‌ها براساس معیارها و شاخص‌های موجود در نظام لایدن مورد رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

از این رو یکی از ویژگی‌های رتبه بندی لایدن این است که به دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تاثیر کلیه شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آن‌ها است، اختصاص نمی‌دهد؛ بلکه برای jlhl دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.

دانشگاه رازی فعالیت خود را از بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان «دانشکده علوم کرمانشاهان» به ریاست مرحوم دکتر «عبدالعلی گویا» آغاز کرد و در سال تحصیلی ۱۳۵۲-۱۳۵۱ برای اولین بار پذیرای ۲۰۰ دانشجو در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی شد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به «دانشگاه رازی» تغییر نام یافت و در ادامه، با تاسیس «دانشکده پزشکی کرمانشاه»، «تربیت دبیر سنندج» و «دانشکده دامپروری ایلام» توسعه یافت.

با گسترش آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این دانشکده‌ها استقلال یافته و با عناوین «دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه»، «دانشگاه کردستان» و «دانشگاه ایلام» به فعالیت خود ادامه دادند.

دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه معین استان، هم اینک از وجود بیش از ۴۶۵ عضو هیات علمی و ۴۸۷ کارمند پرتلاش بهره می برد و بیش از ۱۱ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای عمومی و دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha