سقط جنین قانونی در استان اصفهان سال گذشته ۶.۵ درصد کاهش داشته است

اصفهان _ ایرنا_ مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان از کاهش ۶.۵ درصدی آمار سقط جنین قانونی در استان اصفهان خبر داد.

به گزارش ایرنا، منصور فیروزبخت روز سه شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تشریح گزارش آماری از عملکرد سال ۱۴۰۱ سازمان پزشکی قانونی استان اصفهان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ در پاسخ به پرسش‌ خبرنگاران در مورد سقط جنین قانونی اظهارکرد: در سال گذشته تعداد ۵۸۶ مورد درخواست سقط قانونی در اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان ثبت شده است که از این تعداد ۴۷۳ مورد توانستند مجوز سقط قانونی توسط قاضی ویژه کمیسیون سقط دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از سقط جنین غیرقانونی استان اصفهان در دسترس نیست، افزود: سقط جنین قانونی درسال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، حدود ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

فیرزوبخت با اشاره به بررسی بیش از ۱۳۵ هزار و ۱۶۲ پرونده در پزشکی قانونی گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ این ۱۱.۲ درصد رشد داشته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان به تشریح پرونده‌های این سازمان پرداخت و تصریح کرد: درسال گذشته (۱۴۰۱) استخراج ۲ هزار و ۲۵۳ نمونه ژنی از متهمان و نمونه گیری از ۲ هزار و ۱۸۸ متهم بابت شناسایی مجرمان برای تشخیص هویت ژنتیک در بانک ایرانیان انجام شد.

فیروزبخت با اشاره به معاینه بیش از ۴ هزار مورد جسد در سال گذشته، بیان داشت: تعداد معاینه اجساد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با افرایش ۳.۳ مواجه بوده است.

وی گفت: رتبه استان اصفهان از لحاظ سنجش جمعیت در بخش معاینات بالینی رتبه سوم پس از استان‌های تهران و خراسان و رتبه چهارم در بخش معاینات اجساد پس از استان‌های تهران، فارس و خراسان رضوی گزارش شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: همچنین یک هزار و ۶۳۴ پرونده در کمیسیون‌های پزشکی قانونی در سال گذشته بررسی و به نتیجه رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳.۳ درصدی همراه بوده است.

فیروزبخت در مورد فوتی‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج افزود: سال گذشته ۱۷ مورد در این خصوص پرونده داشته‌ایم که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳۲ درصد کاهش در این نوع مسمویت را شاهد هستیم.

وی گفت: تعداد پرونده مورد بررسی در آزمایشگاه سم شناسی، آسیب‌شناسی و سرولوژیک پزشکی قانونی ۹ هزار ۵۹۲ مورد بوده که این مورد ۳ درصد نسبت به سال قبل خود(۱۴۰۰) کاهش داشته است.

بیشتر پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به پزشکان عمومی بوده است

مدیرکل پزشکی قانونی در مورد پرونده های قصور پزشکی گفت: ۲۲۱ پرونده در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته که ۷۸ مورد آن منجر به محکومیت پزشکی و کادر درمان و ۱۴۳ مورد نیز منجر به تبرئه پزشک شده که این رای صادره از طریق مرجع قضایی بوده است.

فیروزبخت در ادامه اضافه کرد: بیشترین موارد شکایت از پزشکان مربوط به پزشکان عمومی و در رده های بعدی جراحی زنان و زایمان و ارتوپدی بوده است که موارد گزارش شده از پزشکان عمومی بابت اقدام به درمان زیبایی توسط پزشک بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: آمار تصادفات رانندگی در سال گذشته متاسفانه با رشد ۱۲.۶ درصدی مواجه بوده و یک هزار و ۲۵۳ نفر فوتی ناشی از تصادف در استان داشته‌ایم که از این تعداد ۴۰۹ نفر در مسیرهای شهری و ۷۱۴ نفر در جاده های برون شهری جان خود را از دست داده‌اند.

وی اضافه کرد: استان اصفهان در بین استان‌های کشور در رتبه بیست و سوم از لحاظ تصادف منجر به فوت قرار دارد.
مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: همچنین مصدومان ناشی از تصادف ۳۰ هزار و ۹۸۴ مورد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۴.۷ درصدی همراه بوده است.

فیرزویخت در ادامه به آمار مراجعین ناشی از نزاع را در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۴۲ هزار و ۲۰ نفر مراجعه کننده ناشی از نزاع داشته‌ایم که این آمار در مقایسه با سال (۱۴۰۰) با رشد ۲.۳ درصد مواجه بوده و استان اصفهان در این خصوص براساس نرخ جمعیت در رده ۱۱ کشور قرار دارد.

فوت ناشی از حوادث کار ۴۲.۲ رشد داشته است

فیروزبخت به رشد ۴۲.۲ درصدی آمارفوتی‌های ناشی از حوادث کار اشاره کرد و افزود: آمار فوتی‌های ناشی از حوادث کار در سال گذشته ۱۸۲ مورد بوده که شامل یک نفر زن و ۱۸۱ نفر مرد می باشد.

وی تاکید کرد: بیشترین علت فوت حوادث کار ناشی از سقوط از ارتفاع و برخورد بدن با جسم سخت و در رده‌های بعدی برق گرفتگی و سوختگی بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان افزود: تعداد مصدومان ناشی از حوادث کار در سال گذشته ۲ هزار و ۷۹۷ نفر بوده که حدود ۱.۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.

وی همچنین فوت ناشی از برق گرفتگی در را ۲۹ مورد با ۳۷.۵ درصد کاهش و فوت ناشی از سوختگی را نیز ۱۹۸ مورد و با ۳.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود به مهمترین چالش این سازمان اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین چالش این مجموعه کمبود فضای فیزیکی در ساختمان پزشکی قانونی است زیرا ساختمان فعلی فرسوده و فضای بسیار محدودی برای سالن انتظار مراجعه کنندگان دارد و همین امر سبب شده است مراجعین به پزشکی قانونی به ناچار در محل پیاده رو مجاور جهت پذیرش نگهداشته شوند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی( پزشک) دومین چالش این سازمان است و در حال حاضر پزشکی قانونی شهرستان نطنز، نایین و سمیرم بدون پزشک و برای هر سه این شهرستان ها، از اصفهان پزشک به صورت ماموریتی فرستاده می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه مزایا و حقوق پزشکان این مجموعه نسبت به سایر پزشکان شاغل در ارگان‌ها کمتر است، لذا کمتر پزشکی حاضر به اشتغال در این مجموعه می شود.
فیروزبخت بیان کرد: از ۳۷۲ پست سازمان پزشکی قانونی استان اصفهان، درحال حاضر ۱۷۲ پست در پزشکی قانونی خالی است.
وی همچنین اضافه کرد: شهرستان‌های جدید اضافه شده به اصفهان، همچون ورزنه، کوهپایه و جرقویه نیز فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha