صادرات خراسان رضوی رشدی ۴۰ درصدی را تجربه کرده است

تربت‌حیدریه - ایرنا - مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سیاست‌ تشویقی دولت در توسعه تجارت با کشورهای همسایه و منطقه باعث رشد ۴۰ درصدی صادرات این استان طی ۲ ماه نخست امسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیررضا رجبی سه‌شنبه شب در جشن دهه تولید و صنعت و تجلیل از کارآفرینان حوزه صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه افزود: در یک سال اخیر همچنین شاهد رشد هفت درصدی در صنعت و جایگزینی شاخص‌های مثبت بر منفی در حوزه معادن خراسان رضوی بودیم.

وی ادامه داد: همچنین ظرف یک سال اخیر در کارگروه رفع موانع تولید، پرونده ۸۰۰ واحد صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و در این ارتباط هزار و ۱۰۰ مصوبه صادر شد که این رقم ۲۰ درصد از متوسط کشوری بیشتر بود.

همچنین رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این مراسم مدعی شد که برنامه هفتم توسعه کشور دارای اشکالات فراوان و رویا پردازانه است چون در این برنامه پنج‌ساله یک نرخ مستمر رشد اقتصادی هشت درصدی و یک تورم ۹ درصدی در نظر گرفته شده‌ است.

فیروز ابراهیمی افزود: همچنین در این برنامه پیش‌بینی ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور شده که تحقق آن دور از انتظار است.

وی ادامه داد: جامعه صنعتی خراسان رضوی پارسال از محل ۹ درصد ارزش افزوده، سه درصد به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت کرد که رقم آن معادل سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

فرماندار تربت‌حیدریه نیز با بیان این‌که از مجموع ۱۰ واحد صنعتی تعطیل شده این شهرستان، تاکنون ۶ واحد به فعالیت مجدد بازگشته است گفت: موانع کلی حوزه تولید و صنعت در سطح منطقه در حال برطرف شدن است.

علی‌اکبر کی‌پور افزود: در برنامه‌ریزی های شهرستان، چند موضوع مهم هدف‌گذاری شده که یکی از آنها تسهیلگری بخش صنعت و تولید است و خوشبختانه به نقطه‌ای رسیده ایم که می‌توانیم با افتخار بگوییم در حوزه صنعت و تولید تربت حیدریه هیچ گره یا مشکلی که باز کردن آن نیاز به دخالت مسوولان کشوری باشد، وجود ندارد و تمامی مسائل در سطح منطقه برطرف شده یا می‌شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه نیز به اولویت‌های سرمایه‌گذاری این شهرستان اشاره و اظهار کرد: تربت حیدریه بارانداز شرق کشور است و کشتارگاه صنعتی اش نیز افتتاح شده است و نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش صنایع نساجی منطقه محسوس است.

محمدرضا ملکی افزود: همچنین با توجه به وجود معادن و کانی‌ها، راه اندازی صنایع سلولزی و اجرام نسوز نیاز منطقه است.

نایب رییس اتاق صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی تربت‌حیدریه نیز در این جشن گفت: ظرف یک سال اخیر، ۲۸ کمیسیون حمایت قضایی برگزار شده که نشان از بذل توجه دستگاه قضایی برای رفع موانع تولید است.

علیرضا ناصری افزود: در منطقه تربت‌حیدریه شامل چهار شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار حدود ۱۰۰ پروانه بهره‌برداری معدن صادر شده است که تنها ۲۰ درصد آنها فعال است و شایسته است دلایل آن مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: کارخانه فولاد رخ نیز با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود ال‌.سی و خوراک اولیه تعطیل شده و واحدهای صنعتی مستقر در ۲ شهرک صنعتی تربت حیدریه نیز درگیر فراهم کردن زیرساختهای اولیه و دیگر مسایل و از جمله مالیات هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha