به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی طرح ملی آزاد راه تهران - شمال از سال۱۳۷۶ به طول۱۲۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه آغاز شد، تاکنون قطعه چهار آن حدفاصل مرزن آباد- چالوس به طول ۲۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۲ و قطعه نخست آن هم به طول ۳۲ کیلومتر حدفاصل تقاطع بزرگرراه آزادگان و بزرگرراه شهید همت تا سه راهی شهرستانک سال ۱۳۹۹ به بهره برداری و زیر بار ترافیک رفت.
قطعه دوم این طرح ملی هم به طول ۲۳ کیلومتر منطقه شهرستانک تا پل زنگوله را در بر می گیرد آماده بهره برداری شد و تنها قطعه سوم این مسیر ارتباطی به طول ۳۲ کیلومتر است که منطقه پل زنگوله تا دوراهی دشت نظیر استان مازندران را به هم پیوند می دهند و جزو سخت ترین مسیر است که فردا با دستان مبارک رییس جمهور کلنگ زنی خواهد شد.
کوتاه شدن حدود ۶۵ کیلومتر از طول مسیر نسبت به جاده موجود کرج - چالوس، کاهش زمان سفر چهارساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی به یک ساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی، مسیری ایمن و سریع برای چهار فصل سال، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش آلاینده ها و واستهلاک خودروها، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی از جمله مزیت هایی این طرح آزادراهی کشور اعلام شده است.
دولت مردمی سیزدهم امسال را سال شکوفایی شبکه آزادراهی نامید و در ابتدای سال اعلام کرد که قرار است ۲۹۳ کیلومتر آزادراه افتتاح شود این در حالی است که سامان دادن سفرهای شمالی و کاهش خطرات سفر به شمال بیش از هر وقت دیگری احساس میشود و تحقق بخشی از این مهم با افتتاح مسیرهای آزادراهی به سمت شمال ممکن است که فردا شاهد تحقق وعده های داده شده دولت در آزادراه تهران - شمال هستیم.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در آغاز سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که امسال پنج پروژه اولویتدار آزادراهی کشور به طول ۲۹۳ کیلومتر در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ افتتاح می شود که منطقه دو آزادراه تهران-شمال به طول ۲۲ کیلومتر، آزادراه منجیل- رودبار به طول هشت کیلومتر، آزادراه اصفهان-شیراز به طول ۲۱۰ کیلومتر، آزادراه تبریز-صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر و آزادراه مراغه- هشترود به طول ۲۹ کیلومتر از جمله آنهاست که به شبکه آزادراهی کشور افزوده میشوند که علاوه بر افزایش طول شبکه، موجب خذف بخش مهمی از گلوگاه های ترافیکی منطقه میشود.
به گزارش ایرنا، طول شبکه آزادراهی در حال بهره برداری از ۱۵۰ کیلومتر پیش از انقلاب اسلامی به ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر در حال حاضر رسیده است و برنامه بلند مدت در این حوزه ساخت ۱۰هزار کیلومتر مسیر آزادراهی در کشور است که ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از این میزان در دست احداث قرار دارد.
افتتاح قطعه دوم آزادراه تهران- شمال و کلنگ زنی قطعه سوم این آزادراه با هدف ساماندهی سفرهای مردم به شمال کشور از جمله تاثیرگذارترین پروژه های آزادراهی کشور محسوب می شود که دولت سیزدهم با این اقدام جهادی اهالی و گردشگران و مسافران و کاربران جاده ای را نسبت به حل مشکلات جامعه امیدوار کرده است.
افتتاح ابرپروژه راهداری کشور
در این پیوند، استاندار مازندران از افتتاح یک لاین(خط) از قطعه دوم آزاد راه تهران - شمال و همزمان کلنگ زنی قطعه سوم این محور ملی کشور در روز پنجشنبه خبر داد.
سید محمود حسینی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور فردا در ادامه افتتاح قطعه دوم، قطعه سوم آزادراه تهران - شمال که یکی از ابر پروژه های راهداری کشور محسوب می شود، کلنگ زنی خواهد کرد.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال بسیار مهم است
وی اظهارداشت: قطعه سوم در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی خاص مهندسی بسیار مهم بوده که از طریق سرمایه گذاری کشور چین که به تازگی توافق آن بین مسوولان دو کشور انجام شده به اجرا در خواهد آمد.
وی با بیان این که بعد از این آزادراه تهران - شمال، افتتاح آزاد راه قایم شهر به ساری و کلنگ زنی آزاد راه چالوس - رامسر را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه های آزادراهی تحولات بزرگی در مازندران از منظر کریدور شمال - جنوب که رییس جمهور دستور فعال شدن آن را داده است اتفاق خواهد افتاد.
مقام عالی دولت در مازندران ادامه داد : این فعالیت ها در حوزه های راه های زمینی، آزادراهی و هوایی در راستای فراهم شدن زیرساخت های کریدور شمال - جنوب است که با همت جهادی دولت سیزدهم صورت گرفته است.
فراهم شدن زیرساخت کرویدور شمال - جنوب/طرح های ریلی خوبی در مازندران داریم
وی تصریح کرد : البته در حوزه ریلی نیز برنامه های در دست اقدام داریم که در آینده نزدیک به سمع و نظر مردم ولایتمدار استان مازندران خواهیم رساند.
حسینی پورنوری با اشاره به آزاد راه چالوس - رامسر اضافه کرد : این آزادراه به طول ۷۹ کیلومتر در امتداد آزادراه تهران - شمال بوده که این جلسه این مهم به تازگی با همت معاون اول رییس جمهور نهایی شده که ۹ بانک داخلی برای آن کنسرسیومی تشکیل دادند که ۴۹ سرمایه گذاری این پروژه ملی را و بقیه بخش خصوصی بر عهده خواهند گرفت.
خدمات شایان دولت در حوزه آزادراهی کشور
فرماندار چالوس در این ارتباط با اشاره به خدمات شایان دولت سیزدهم در دو سال فعالیت این دولت در بخش های مختلف کشور گفت : قطعه سوم آزادراه تهران - شمال از پل زنگلوله تا منطقه دوآب در حوزه استحفاظی این شهرستان استان مازندران واقع شده است.
علی قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : افتتاح قطعه دوم و کلنگ زنی قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال از جمله خدمات قابل توجه دولت مردمی سیزدهم در حوزه آزادراهی کشور بوده که امید است این قطعه نیز در آینده نزدیک شاهد بهره برداری آن باشیم.
وی اظهارداشت: به طور قطع با تکمیل آزادراه راه تهران - شمال سفر در این محور ارتباطی پرتردد کشور به سهولت انجام می شود و به لحاظ بعد مسافت نیز هم تاثیرگذار خواهد بود.
صنعت گردشگری مازندران توسعه می یابد
فرماندار چالوس ریزش و سقوط سنگ از ارتفاعات جاده چالوس و خسارت های مالی و جانی وارده ناشی از آن را مهمترین چالش های فراروی این محور قدیمی برشمرد و ادامه داد : با بهره برداری کامل آزاد راه تهران - شمال ایمنی تردد خودروها نیز تضمین می شود و دیگر دغدغه ای در این ارتباط نخواهیم داشت.
وی آزاد راه تهران - شمال را در توسعه زیرساخت های گردشگری مازندران موثر دانست و گفت : با بهره برداری این ازادراه گردشگری این استان توسعه خواهد یافت و دستاوردی بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم.
به گفته وی استان مازندران در حوزه گردشگری نیز از خدمات آزادراهی بهره مند می شود.
با این توصیف پس از بهره برداری قطعه دو، فاز سوم آزادراه تهران- شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز میشود که به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سهراهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل میشود.
غرب مازندران به علت برخوداری از موقعیت های منحصربفرد نظیر جنگل های هیرکانی سبز خزری، دریا، روستاهای سرسبز، جاذبه های گردشگری، تاریخی، مجموعه های تله کابین، چشمه های آبگرم معدنی، موزه ها، اقامتگاه های بوم گردی و صد ها جاذبه گردشگری دیگر از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی از اقص نقاط کشور و دنیا بوده است.
محور چالوس - کرج به عنوان تنها مسیر اتصال استان های تهران و البرز به خطه غربی مازندران و شرق گیلان است که برابر آمار روزانه به طور متواسط در روزهای عادی حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در روزهای تعطیلی این آمار به ۴۵ هزار دستگاه خودرو هم افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون طول شبکه آزادراهی کشور ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر است و برنامه ریزی شده است تا ۱۰ هزار کیلومتر دیگر به آن افزوده شود که از این میزان ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست ساخت است.
بنا به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل کشور در مجموع ۲۸ آزادراه در حال بهرهبرداری در کشور وجود دارد.
نظر شما