مردم طرح یکپارچه عرضه خودرو را تایید کردند/ رضایت‌مندی بالای مشتریان

تهران- ایرنا- نظرسنجی‌ انجام شده از طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی برمبنای فرآیند نوبت‌دهی، حاکی از رضایت بالای مشتریان از آن در مقایسه با دو طرح قبلی یعنی عرضه در بورس کالا و قرعه‌کشی است.

به گزارش ایرنا، هدف از اجرای سامانه یکپارچه نوبت‌دهی خودرو، پاسخ به تقاضای بازار از طریق مکانیزمی شفاف برای نوبت‌دهی براساس برنامه تولید هر خودروساز است تا براساس آن بهره‌گیری از ظرفیت بازار برای توسعه صنعت خودروی کشور محقق شود.

هم اکنون در بسیاری از کشورها فروش خودروهای نو از طریق خودروسازان براساس مکانیزم فهرست انتظار و سفارش‌گذاری تولید انجام می‌شود؛ بدین ترتیب خودروساز قادر است تا براساس ترجیحات و اقبال مشتری به یک محصول خاص، برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه ظرفیت‌های تولید آن محصول انجام دهد.

پس، این سامانه کارکردی دوگانه هم از حیث ایجاد شفافیت در عرضه خودروسازان و هم از حیث توسعه صنعت خودرو برمبنای ترجیحات و انتخاب مشتری دارد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که این سامانه به هیچ عنوان سامانه فروش نیست و عملیات فراخوان و فروش توسط خودِ خودروسازان انجام می‌شود. در این سامانه یک فهرست انتظار متمرکز و شفاف شکل می‌گیرد که این پایگاه داده از جنبه‌های مختلف نظیر پایش‌های تخصصی بازاریابی، پایش‌های نظارتی، ایجاد بستر برای مالیات برعایدی اضافی و غیره قابلیت بهره‌برداری دارد.

از سوی دیگر این اطمینان برای مشتریان وجود دارد که تقاضای خود را به نحوی مطمئن با زمان‌بندی مشخص می‌توانند از خودروساز داخلی تامین کنند و دیگر عدم قطعیت‌های مرتبط با قرعه‌کشی که منجر به عدم امنیت روانی برای مشتریان بازار خودرو می‌شود، حاکم نخواهد بود.

در این سامانه فقط نوبت‌دهی براساس برنامه تولید انجام می‌شود و پول هم در حساب شخصی باقی می‌ماند و حتی بسته به نوع حساب شخص، سودکوتاه مدت به حساب وکالتی تعلق گیرد.

بر این اساس بیعی اتفاق نمی افتاد، بلکه فقط ثبت نام و قرار گرفتن در فهرست انتظار است و بیع تنها با فراخوان خودروساز و عقد قرارداد انجام می شود که در آن صورت هم قیمت هم زمان تحویل و جزییات خودرو کاملا مشخص است.

طرح یکپارچه خودرو رضایت عمومی بالایی را ایجاد کرده و کسانی به خودرو رسیده اند که در ۲۰ دوره قرعه‌کشی قبلی امکان دستیابی به خودرو را نداشتند.

در این پیوند، بررسی انجام شده از سوی کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت از سامانه نظرسنجی تعبیه شده در طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از ابتدای اجرای طرح تا روز گذشته (سه شنبه، ۱۳ تیر ماه)، حاکی از رضایت بالای مشتریان از این طرح در مقایسه با دو طرح قبلی یعنی قرعه‌کشی و عرضه در بورس کالا است.

شایان ذکر است در این نظرسنجی فقط کسانی که ثبت‌نام کرده و می‌توانند با کد ملی وارد پروفایل کاربری خود شوند، قادر به شرکت در نظرسنجی هستند و این طور نیست که سایرین بتوانند در این نظرسنجی شرکت کنند.

برپایه این گزارش، در این نظرسنجی شاخص‌هایی همچون کنترل قیمت خودرو، موعد تحویل، شفافیت در علت‌های عدم احراز، شیوه پشتیبانی و رفع مشکلات عدم احراز، شفافیت آمار و گزارشات عرضه خودرو، دسترسی مشتری واقعی به خودرو، توزیع عادلانه خودرو، تنوع در انتخاب خودرو، سرعت و کیفیت سامانه، یکپارچگی عرضه تا تحویل، سهولت در سفارش‌گذاری خودرو، پوشش سراسری در سطح کشور، سهولت در فرآیند ثبت‌نام، مدیریت سفارش، اطلاع رسانی عرضه و فروش خودرو، تنوع در انواع عرضه خودرو، تضمین مالی برای ثبت‌نام، از مشتریان مورد سوال قرار گرفت که در هر مورد با تعداد آرای بالایی، عرضه خودرو در سامانه یکپارچه مورد تایید قرار گرفت.

همچنین در یک مورد، «کیفیت پاسخگویی برای پشتیبانی» شرکت‌کنندگان آرای بیشتری به گزینه «هیچکدام» (یعنی هیچ‌یک از این سه شیوه) دادند؛ یعنی رضایت مردم در این زمینه پایین بوده است.

در این زمینه و کیفیت پاسخ‌گویی، ذکر این نکته ضروری است که موضوعاتی نظیر وکالتی کردن حساب و همچنین موضوع تخصیص خودرو مورد سوال قرار می‌گرفته که بانک‌ها و خودروسازان باید پاسخ‌گو می‌بودند.

مردم طرح یکپارچه عرضه خودرو را تایید کردند/ رضایت‌مندی بالای مشتریان

نتایج نظرسنجی را از اینجا دانلود کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha