به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، قطعه دوم آزادراه تهران - شمال که تاکنون ۲۲ کیلومتر از آن ساخته شده با مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان و سهم ۵۰ درصدی دولت به مرحله بهره برداری رسیده است.
باند غربی منطقه دوم به طول ۱۵.۵ کیلومتر که امروز (پنج شنبه) به مرحله افتتاح میرسد، همراه با تونل البرز که در همین منطقه بوده و در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد۱۷ هزار میلیارد تومان قیمت دارد.
۸۶ درصد مسیر عبوری جدید که از روز شنبه برای مسافران باز خواهد بود تونل و پٌل است و به همین دلیل مناظر زیبایی از پلهای بلند و بزرگ با استفاده از قالبهای شاریو را توسط پیمانکاران ایرانی به نمایش میگذارد که نشان از تخصص و مهارت نیروهای فنی و مهندسی کشور دارد.
احداث ۹ دستگاه پل به طول ۱ کیلومتر و حفاری ۱۷ رشته تونل به طول ۱۸.۷ کیلومتر از جمله مشخصات فنی پروژه در زمان ساخت است. ۱.۱ میلیون متر مکعب عملیات کوهبری، ترانشه، سنگ برداری و خاکریزی در طول انجام این پروژه انجام شد.
این پروژه که با فعالیت روزانه ۳ هزار نفر در طول اجرای پروژه به ثمر نشست، که دقایقی پیش افتتاح شد و استان البرز را به استان مازندران از مسیر آزادراهی متصل میکند. با اتصال این مسیر به تونل البرز بعنوان بزرگترین تونل آزادراهی کشور به طول ۶.۴ کیلومتر، ۵ کیلومتر از مسیر تهران به شمال به نسبت جاده چالوس کم شده و با حذف پیچ و خمهای جاده چالوس و تونل کندوان، زمان تردد مسافران ۳۰ دقیقه کاهش می یابد.
در این صورت سالانه تا ۱۲.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد و کاهش آلایندهها تا۵۱۱ تن در سال را شاهد خواهیم بود.
پس از تکمیل فاز دو که هم اکنون باند شرقی آن در دست ساخت است، فاز سوم آزادراه تهران- شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز میشود، باقی میماند که به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سهراهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل میشود، قرار است این قسمت از آزادراه با مشارکت چینیها ساخته شود.
نظر شما