تجارت چمدانی مسافران ترکمنستانی در مرز لطف آباد خراسان رضوی رونق گرفت

مشهد- ایرنا- سرپرست گمرک لطف‌آباد شهرستان درگز خراسان رضوی گفت: افزایش تردد مسافران در این مرز در بهار امسال نشان دهنده رونق گرفتن تجارت چمدانی و تبادل کالای همراه مسافران ترکمنستانی در مرز لطف آباد است.

قربان کریمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در بهار سال گذشته با وجود بازگشایی مرز لطف آباد پس از لغو محدودیتهای کرونایی، در مجموع ۲۶ مسافر از مرز لطف آباد وارد کشور شدند که همه این مسافران مرزهای دیگر را برای خروج انتخاب کردند.

وی گفت: در سه ماهه نخست سال جاری ۵۵۵ مسافر از مرز لطف آباد وارد ایران شده و ۴۱۴ نفر از آنان تاکنون از همین مرز خارج شده اند که نشان دهنده رونق چشمگیر تردد مسافران در این مرز جاده ای است.

سرپرست گمرک لطف‌آباد گفت: پس از سفر مسوولان بلند پایه ۲ کشور در دولت سیزدهم و توسعه روابط دوجانبه شاهد تغییر نگاه مثبت ترکمنستان برای سفر اتباعش به ایران و تبادل تجاری از این مرز بودیم.

کریمی افزود: رویکرد یکسان و برخورد متوازن و مطابق ضوابط قانونی با اتباع ترکمنستان در سه گمرک مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران از دیگر دلایل رونق تردد مسافران و البته حمل کالای همراه مسافر در مرز لطف آباد است.

وی اضافه کرد: هم اکنون مسافران یاد شده که برخی سفرهای متعدد به درگز کرده اند ضمن سفر به مشهد و قوچان و درگز کالای ترکمنستانی همراه خود را در ایران به فروش می رسانند و پس از خرید انواع و اقسام کالای ایرانی به کشورشان بازمی گردند.

سرپرست گمرک لطف‌آباد شهرستان درگز گفت: موکت، فرش و مواد غذایی ایرانی عمده کالایی است که مسافران ترکمنستانی در سفرشان خریداری کرده و به کشور خود می برند و به طور متوسط ۱.۵ برابر کالایی که با خود به ایران می آورند، در داخل کشور خریداری کرده و به کشورشان بازمی گردانند.

کریمی افزود: البته برخی مسافران نیز ضمن بازدید از مناطق مختلف استان از خدمات توریسم درمانی استان و به ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) درگز نیز بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا شاهد تجارت چمدانی پررونق در مرز لطف آباد بودیم و می توان گفت تجارت چمدانی و مسافری یاد شده در حال رونق یافتن دوباره است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق دارای ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است و گذرگاه مرزی لطف‌آباد شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌ آباد، پایتخت ترکمنستان از موقعیت تجاری و به ویژه ترانزیتی خوبی برخوردار است، از سویی فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و تا مشهد ۲۹۶ کیلومتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha