امام جمعه موقت قشم: غدیر خم یادآور نقاط حساس در نبوت و وصایت است

قشم - ایرنا - امام جمعه موقت قشم با بیان اینکه روز غدیر خم یادآور نقاط حساس در نبوت و وصایت در طول تاریخ بشریت است، گفت: غدیر، روزی است که خداوند به وسیله پیامبر (ص) مردم را به مسیر آینده شان راهنمایی و حقایق را برای آنان آشکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام جاسم سقایت در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته قشم که در مصلی امام علی (ع) این شهرستان مرزی برگزار شد، اظهار داشت: روز غدیر روز جدایی حق از باطل است.

وی ادامه داد: روز غدیر، روز تجلی و بروز و ظهور حقیقت روز قیامت است که حق از باطل و صف مومنین از کفار با ملاک و معیار ولایت حضرت امیر المومنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) از یکدیگر می شود.

امام جمعه موقت قشم با اشاره به اینکه روز غدیر خم، روز بیان حقایق ایمان است، گفت: این روز، روز تحقق آیه ۱۳۶ سوره نساء است که خداوند در قرآن می فرمایید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلی‌ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیداً به این معنی که ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به خداوند و پیامبرش و کتابی که بر پیامبرش نازل کرده و کتابی که پیشتر فرستاده است، (به همه‌ آنها) ایمان (واقعی) بیاورید و هر کس به خدا و فرشتگان و کتب آسمانی و پیامبرانش و روز قیامت کفر ورزد پس همانا گمراه شده است.»

حجت الاسلام سقایت اضافه کرد: روز غدیر، یوم البرهان است، یعنی دلیل حقانیت اهل امامت و ولایت است و دلیل و برهانی است که تاریخ، حدیث و تفسیر گواه آن است.

وی در ادامه با گرامیداشت سالروز ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام، سالروز واقعه حمله به مسجد گوهرشاد و سرکوب خونین قیام مردم مشهد که به نام روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است و روز مباهله پیامبر اسلام (ص) به ایراد سخنرانی پرداخت.

خطیب موقت قشم با اشاره به اینکه مباهله به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام است، گفت: در این روز عظمت و برتری اسلام و شیعه، حقانیت نبوت خاتم الانبیا (ص) و منزلت اهل بیت آن حضرت برای چندمین بار ثابت شد.

وی با بیان اینکه نزول آیه مباهله، واضح ترین دلیل بر فضیلت و حقانیت باور شیعه در مورد جایگاه امامت بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) است، اظهار کرد: در آیه مباهله، وجود مقدس حضرت علی علیه السلام به منزله جان پیامبر شناخته شده است و این واقعیت انکار ناپذیر که از دید تمام دانشمندان شیعه و سنی جای تردید و شبهه در آن وجود ندارد، اثبات می کند که دومین شخص در جهان هستی، علی (ع) است که شایستگی جانشینی حضرت محمد (ص) را دارد.

گفتنی است مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران، در روز بیست و چهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر (ص) در نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر (ص) آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.

وقتی هیات نمایندگان نجران، حقانیت پیامبر (ص) را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر (ص) اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.

کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مساله مذهبی مهمی گفت و گو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.

همچنین واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص) از وصی و جانشین خود است.

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛ در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».

البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha