دبیر کل ناتو از ایجاد سه منطقه‌ دفاعی برای مقابله با روسیه خبر داد

تهران-ایرنا- دبیر کل ناتو از تقسیم حوزه دفاعی ناتو به سه قسمت شمالی، مرکزی و جنوبی برای مقابله با تهدید به زعم وی تروریسم و روسیه خبر داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری روسی تاس، «ینس استولتنبرگ» روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: ناتو در نشست هفته آینده طرح ایجاد سه منطقه دفاعی در شمال(اقیانوس اطلس و قطب شمال)، مرکز(منطقه بالکان و اروپای مرکزی) و جنوب(دریای سیاه و مدیترانه) را تصویب می کند.

وی هدف از ایجاد این سه منطقه دفاعی را ارتقای بازدارندگی کشورهای عضو ناتو در مقابل تهدید تروریسم و روسیه عنوان کرد.

این مقام ارشد ناتو همچنین از تصویب اختصاص ۲ درصد تولید ناخالص ملی کشورهای عضو این پیمان به حوزه دفاعی در نشست «ویلنیوس» خبر داد.

استولتنبرگ از افزایش ۸.۳ درصدی مخارج دفاعی ناتو در سال ۲۰۲۳ خبر داد و گفت: ناتو در حال آماده کردن یک بسته کمک های نظامی دیگر به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو برای تامین نیازهای ضروری اوکراین مثل سوخت، قطعات یدکی و نیازهای دارویی است.

وی بررسی راه‌های عضویت اوکراین در این پیمان نظامی را مهمترین دستور کار نشست هفته آینده سران در لیتوانی اعلام کرد.

دبیر کل ناتو افزود: طی نشست ناتو در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده، اعضا چگونگی تحقق عضویت اوکراین در ناتو را بررسی خواهند کرد.

استولتنبرگ، اوکراین را قلب اروپا معرفی کرد و روسیه را متهم کرد که در ۵۰۰ روز گذشته، مرگ و خرابی را برای این منطقه به ارمغان آورده است.

وی گفت: پیام نشست آتی ناتو این خواهد بود که ناتو متحد می ماند و تجاوز روسیه نتیجه ای برای این کشور نخواهد داشت.

نشست ناتو قرار است در ولینیوس پایتخت لیتوانی در ۱۱ و ۱۲ جولای(۲۰ و ۲۱ تیرماه) برگزار شود.

به گزارش ایرنا، گسترش ناتو به شرق و حضور این پیمان نظامی غربی در اوکراین و برخی جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق از جمله نگرانی های روسیه است.

مسکو تاکنون بارها به ناتو درباره عضویت جمهوری های سابق شوروی در این پیمان نظامی هشدار داده و آنرا تهدیدی برای امنیت ملی خود اعلام کرده است.

جلوگیری از تبدیل شدن اوکراین به پایگاه نظامی ناتو یکی از دلایل مطرح شده از سوی روسیه برای انجام عملیات ویژه در این کشور بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha