پیوند موسیقی و تصویر؛ شب سخت خاطره آمیز + فیلم

تهران- ایرنا- کنسرت علیرضا قربانی در ادامه اجراها، شب گذشته همزمان با عید سعید غدیر خم با حال و هوایی متفاوت تر برگزار شد؛ حال و هوایی که البته سختی‌هایی هم برای موسیقی دوستان و مهمانان جمعه شب برای ایاب و ذهاب به سعدآباد به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شب گذشته کنسرت علیرضا قربانی در کاخ سعدآباد با استقبال گسترده علاقمندان به این خواننده برگزار شد، با اینکه تمام مسیرها به دلیل ازدحام مردم برای جشن غدیر بسته بود، مردم با تمام سختی هایی که وجود داشت با هر وسیله نقلیه ای که می شد، موتور، ماشین شخصی، مترو ، بی آرتی و حتی پیاده روی خود را به سعدآباد رساندند تا به صدای خواننده محبوب خود گوش جان بسپارند.

اگرچه بسیاری از افراد برای رسیدن به کنسرت سختی زیادی را متحمل شدند، اما وقتی نوای دلنشین استاد قربانی در فضا طنین انداز شد انگار جانی دوباره در روح آنها دمیده شد و از صدای تشویق، سوت و هورای حاضران، کاخ سعدآباد به لرزه درآمد.

پخش تصاویر متحرک هنری مرتبط با مضمون ترانه ها یکی از نکات قابل توجه در کنسرت قربانی بود و مخاطب را با خود به فضا می‌برد و بر حس و حال او می افزود، مثلا زمانی که قطعه «میدانی تو» با صدای این هنرمند در فضا طنین انداز شد، علاوه بر انتخاب موسیقی متناسب آن تصاویری از آسمان با ابرهای متراکم را نشان می داد که فضا را عرفانی می کرد.

قربانی در این کنسرت که تمامی بلیت‌های ۲۹ شب آن در مدت کوتاهی پس از باز شدن سایت بلیت‌فروشی به پایان رسید، به عنوان نخستین قطعه، «عروج» را با شعری از ابوسعید ابوالخیر و موسیقی حسام ناصری اجرا کرد، پس از آن ضمن سلام و خیرمقدم به حاضران گفت: همیشه تلاش کرده ایم کارهای در خور شأن مردم تولید و اگر لایق باشیم آنها را اجرا کنیم.

پیوند موسیقی و تصویر؛ شب سخت خاطره آمیز

اجرای قطعاتی که به مرحله اجرای سالنی نرسید

این خواننده سبک سنتی و پاپ توضیح داد: تمام تلاش این تیم هنری با مدیریت حسام ناصری بر این بوده تا کارهایی را اجرا کنیم که هیچ وقت به مرحله اجرای سالنی نرسیده است.

«همگناه» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری، «پُل» و «پریشانی» با شعر احمد امیرخلیلی و موسیقی حسام ناصری، «شروع ناگهان» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری، «لیلا» با شعر اهورا ایمان و موسیقی ستار اورکی و «می‌دانی تو» با شعر ابوسعید ابوالخیر و موسیقی حسام ناصری قطعاتی بود که در این کنسرت خوانده شد.

سپس یک قطعه موسیقی بی‌کلام با عنوان «شوشتری» ساخته حسام ناصری اجرا شد و در ادامه قربانی قطعه «روزگار غریب» با شعر احمد شاملو و حمید خلف‌بیگی و موسیقی حسام ناصری، «عاشقانه نیست» با شعر اهورا ایمان و موسیقی حسام ناصری، «ارغوان» با شعر هوشنگ ابتهاج و موسیقی مهیار علیزاده، «بوی گیسو» با شعر واقف لاهوری و موسیقی حسام ناصری و همچنین «بی‌گناه» و «خیال خوش» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری را اجرا کرد.

سازهای قطعه «میدانی تو» بداهه نواخته شد

قربانی از حاضران خواست برخلاف اینکه از بسیاری قطعات فیلم می گیرید، قطعه «میدانی تو» را با گوش جان بشنوید و حتی برخی اوقات در خلوت خود آن را زمزمه کنید تا روحتان به پرواز درآید.

وی بعد از اجرای این قطعه خاطرنشان کرد: سازهای این قطعه براساس سکوت و حال و هوایی که شما به ما دادید بداهه نواخته شد.

بارانی شدن چشمان با قطعه «روزگار غریب»

قطعه‌ «روزگار غریب» همچون دیگر قطعات با استقبال حضار روبرو شد و آنها بخشی از این قطعه را با صدای بلند با قربانی همخوانی کردند، برخی حسابی در حس و حال خود فرو رفته بودند، سرتکان می دادند و یا اشک از گوشه چشمشان سرازیر شده بود.

قطعات رپرتوار این کنسرت‌ها ترکیبی از محبوب‌ترین قطعات قربانی و آثار جدید این خواننده صاحب تاثیر موسیقی ایران بود که همچون گذشته در فضایی عاشقانه و اجتماعی تقریر یافته.

شبی خاطره انگیز همراه با سختی

اگرچه مردم شبی به یادمانی و خاطره انگیز را برای خود رقم زدند اما آنهایی که وسیله نقلیه نداشتند و خانه آنها در خیابان ولیعصر قرار داشت، بعد از اینکه یک ساعت در ایستگاه منتظر بی آر تی شدند و خبری از اتوبوس نشد و هیچ خودرویی از اسنپ هم حاضر به پذیرش درخواست آنها نشد، ناگزیر شدند از کاخ سعدآباد تا پارک وی را پیاده طی کنند، تا اگر در پایانه آنجا اتوبوسی بود سوار شوند، خوشبختانه بعد از اینکه تعداد زیادی از شرکت کنندگان در کنسرت به پارک وی رسیدند، اتوبوس رسید و آنها توانستند بقیه مسیر را با استفاده از وسیله نقلیه طی کنند، من هم که در این کنسرت حضور داشتم بعد از دو ساعت با سختی به خانه رسیدم.

تور کنسرت های قربانی

تور کنسرت‌های قربانی از ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز و در شهرهای گرگان، رشت، تبریز، شیراز، کرمان، سیرجان و جزیره کیش اجرا و به دلیل استقبال مخاطبان در شهرهای مختلف چندین سانس نیز تمدید شد.

تور کنسرت‌های جدید قربانی پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز برنامه‌ها و اجرا در شهرهای مختلف کشور به تهران رسید و این خواننده موسیقی ایرانی پس از چهار سال با مخاطبان خود در تهران دیدار کرد.

این کنسرت ها از ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد میزبان علاقه‌مندان است.

اعضای ارکستر کنسرت علیرضا قربانی در تهران عبارتند از تنظیم قطعات برای ارکستر، پیانو و سازهای الکترونیک؛ حسام ناصری، ویولن یک؛ سامان صمیمی، امین عطایی، آرمین قضاتی، برهان همتی، بهار فلسفی و سارا نادری، ویولن ۲؛ دانیال جورابچی، آرش جامع، زهرا کریمی، آنیتا عظیمی، شکیبا خسروی و پویا عشقی‌نژاد، ویولا؛ طناز اسدالهی، مهدی منادی، الهام عادلی‌زاده و صدف نقیبی، ویولنسل؛ مسعود فیروزی‌نژاد، پروشات زندآیین، علی آقاجانی و سینا آذرآباد، تار و سه تار؛ هومن مهدویان، کمانچه؛ سامان صمیمی، فلوت؛ شقایق صادقیان، اُبوا؛ حسام صدفی‌نژاد، هورن؛ مهسا یوسفی‌نژاد و نرگس تقی‌پور، پرکاشن؛ زکریا یوسفی، شایان ریاحی و آیدین شفائی و گیتار باس؛ دارا دارایی.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha