به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، محمود واعظی روز شنبه در این باره گفت: اجرای کارورزی برای دانشجویان علوم انسانی از جمله دانشجویان دانشکده الهیات و معارف اسلامی یک ضرورت است.
وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که در ایران اسلامی به عنوان طلایهدار و جلودار الهیات جهانی باید به آن بپردازیم، همین بحث است که دانشجویان و استادان بتوانند بین دانستهها و دروس و محفوظاتی که دارند با نیازهای روز جامعه ارتباط برقرار کنند.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: باید بتوانیم علوم انسانی و مجموعه الهیات را از حوزه نظر و اندیشه خارج کنیم و در خدمت رشد و ارتقای جامعه به کار بگیریم و به عبارت دیگر هر اندازه الهیات و علوم انسانی بتواند ارزشها و بایستههای خود را در جامعه ملموس و عینی نشان بدهد، آن جامعه به پیشرفت و تعالی نزدیکتر میشود.
واعظی با تاکید بر گام ارزشمند تصویب واحدهای کارورزی برای دانشجویان علوم انسانی، افزود: یکی از مشکلات این است که علوم انسانی در برنامهریزیهای اثربخش و تحولآفرین جامعه، از تعریف و فرایند روشنی برخوردار نیست لذا شایسته است با حضور فعال اساتید و شناخت ضرورتها، روشها و فرایندها، بتوانیم جایگاه هویتی و اثربخشی الهیات را در جامعه ملموستر و عینیتر مشاهده کنیم.
دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، کارورزی و پیوند با جامعه را یک ضرورت برای رشتههای علوم انسانی عنوان کرد و گفت: همه رشتههای علوم انسانی از جمله الهیات برای زنده ماندن و اثربخش بودن باید در جامعه اثربخشی و عینیت داشته باشند.
وی با بیان اینکه در جامعه ما ارتباط کافی میان مراکز علمی و اندیشهای با مراکز و نهادهای اجرایی کشور وجود ندارد و این، یک مساله هزینهساز برای کشور است، افزود: بخشی از نهادهای آموزشی و پژوهشی در جامعه ما نظریهپردازی میکنند و دائم سازمانها و نهادهای اجرایی را مورد انتقاد قرار میدهند و بخش دیگری هم در مقام اجرا فقط با تلاش و زحمت فراوان و در مواجهه با هزاران ملاحظه و مانع، تصمیم اجرایی میگیرند و اقدام میکنند و هر دو از هم جدا و هیج ارتباط منطقی و فرایندی اثربخشی ندارند.
واعظی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها، رشتهها و گروههای فعال دانشگاهی به عنوان پشتیبان نهادهای اجرایی کشور عمل میکنند و در مراحل مختلف طراحی و اقدام و حتی در زمینه دستیابی به موفقیت و عدم توفیق، خود را سهیم میدانند. این مساله بسیار مهم و راهبردی است و عدم ملاحظه آن هم هزینهساز است و هم کارها را کم عمق میسازد. بدیهی است آنگاه میتوانیم به عنوان عقبه و پشتبیان برنامههای فرهنگی و اجتماعی در مقام اجرایی باشیم که حداقل دورههای کارورزی و ارتباط با جامعه را گذرانده باشیم.
وی افزود: نیازهای عصری و ضرورتهای زمان و زمانه ما را وامیدارد که از مسیر سنتی و عزلتنشینی فاصله بگیریم و با حضور فعال در مسائل و برنامههای کلان اجتماعی فرهنگی نظام، نقشآفرین باشیم و با سوق دادن بسیاری از مسائل رسالهها و پایاننامهها به تحلیل انتقادی و حل مسالههای ناظر بر مشکلات و معضلات اجتماعی، در ارائه راه حل به حداقل بخشی از نگرانیها و مشکلات کشور سهیم باشیم و این مهم در گرو زمینهسازیهای مناسب برای اجرای هدفمند دورههای کارورزی برای مقطع کارشناسی و همت اساتید دانشگاهها است.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در ادامه به اقدامات انجام شده در این دانشکده برای پیوند دانشجویان با جامعه پرداخت و گفت: پیش از ابلاغ اجرای واحدهای کارورزی برای دانشجویان، ما چند گام را برای پیوند بیشتر اعضای هیأت علمی و دانشجویان با مسائل و حوزههای الهیات برداشتهایم که برگزاری وبینارهای بینالمللی با موضوع الهیات کاربردی و رسالت عصری ما، با حضور صاحبنظرانی از کشورهای مختلف بود تا استادان و دانشجویان ما با حوزههای مختلف الهیاتی جهان آشنا شوند.
وی از راهاندازی مرکز کاربردی معنویت در راستای اهداف اجرای برنامه کارورزی برای دانشجویان خبر داد و اظهار داشت: پیشنویس راهاندازی مرکز کاربردی معنویت تهیه و آماده شده است.
واعظی همچنین از انجام مراحل تصویب راهاندازی مرکز بینالمللی همکاریهای قرآنی دانشگاهها در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این مرکز برای همکاری بین دانشکده الهیات و مباحث قرآنی و مباحث الهیاتی با کشورهای جهان راهاندازی شده است و با مشارکت اساتید و صاحبنظران، برنامههای متعددی را ساماندهی کرده و چندین برنامه مشترک نیز با کشورهای مختلف با همکاری فعال دانشجویان برگزار کرده است.
وی افزود: تفاهمنامههایی هم با برخی از مؤسسات و دانشگاههای بینالمللی منعقد کردیم که استادان و دانشجویان ما بتوانند در این عرصه وارد شده و با کشورها و سازمانهای مختلف همکاری کنند.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی با تاکید بر افزایش تبادلات بینالمللی دانشکده، گفت: تعامل و تبادلات بینالمللی از دیگر برنامههای دانشکده است که در این راستا مرکز آموزشهای زبان خارجی را در دانشکده تقویت خواهیم کرد تا زمینههای ارتباط گیری و کارورزی تجربی را از طریق فراگیری زبانهای خارجی پیش ببریم.
نظر شما