کانون پرورش فکری بر تقویت هویت ملی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت کتابخوانی و سواد خواندن کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری بر تقویت هویت ملی و دینی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراسم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» شنبه (۱۷ تیر) در سالن غدیر کانون پرورش فکری برگزار شد.

در این مراسم رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با درود به شهدای دانش‌آموز و معلم از مهدی آذریزدی به خاطر قصه‌های خوب او که در تاریخ کشور ماندگار شده است، یاد کرد.

وی گفت: مسیر توسعه و پیشرفت ایران از خیابان آموزش و پرورش می‌گذرد و هر دولتمردی بخواهد ایران سربلند باشد باید به آموزش و پرورش توجه کند و در این راه لازم است اولویت اول آموزش و پرورش از مقام ذهنی و سیاسی به رفتار اجرایی و عملیاتی تبدیل شود.

صحرایی بیان کرد: در ایران ظرفیت بالایی برای فتح قله‌های علمی وجود دارد. من به‌عنوان یک معلم که سابقه ۳۲ ساله معلمی داشتم معتقد هستم مهمترین ساختار و سازمان پیشرفته کشور مدرسه است و این درحالی است که ما از مدرسه غفلت کردیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: هر کاری برای توانمند شدن و ارتقای فعالیت‌های تربیتی انجام دهیم برای آینده ایران است. باید مرکز ثقل ما آموزش و پرورش و معلمان باشند. فراموش نکنیم با داشتن معلم خوب هیچ محدودیتی مانع پیشرفت نیست.

وی گفت: آموزش و پرورش نهاد بزرگی است و مأموریت بزرگی دارد اما اشکال بزرگ اینجاست که مرکز ثقلش یعنی مدرسه کمرنگ شده است. همه نهادها باید برای تقویت مدرسه تلاش کنند.

صحرایی افزود: رابطه مدرسه‌ها با یکدیگر وقتی اتفاق می‌افتد که زیرمجموعه‌های آموزش و پرورش ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند؛ از طرفی شبکه شدن مدرسه‌ها نیازمند ساختار درست مدرسه‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت کتاب‌خوانی اظهارداشت: ما وقتی با کتاب‌هایمان هستیم آرامش داریم. در اوج فشار کار و شلوغی هم فرصت دوساعته کتاب خواندن به ما آرامش می‌دهد، کتاب جزیی از زیست بوم ماست.

وی گفت: متأسفانه کتاب در دنیای امروز به کالایی تبدیل شده که در اختیار قشری خاص قرار دارد. در حالی‌ که هر اندازه کتاب و کتابخوانی عمومیت پیدا کند به همان اندازه ذهن مردم فرهیخته می‌شود.

کانون پرورش فکری بر تقویت هویت ملی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کند

صحرایی افزود: در جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان دولت وظیفه داریم کتاب و کتاب‌خوانی را عمومی کنیم تا در دسترس همه قرار بگیرد. کانون پرورش فکری در این موضوع جایگاه خاصی دارد و دولت هم در راستای ترویج دانایی از آن حمایت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مأموریت مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است که از طرح‌های گوناگون با توجه به ظرفیت‌هایش استفاده کند.

وی با بیان اینکه کانون باید روی تقویت هویت ملی و دینی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کند، اظهارداشت: آنچه با عنوان جهانی شدن است به بی‌هویت شدن دامن می‌زند. سرتاسر ادبیات ما ماهیت هویت و غیرت دارد و باید این هویت را تقویت کنیم.

صحرایی گفت: رشد تفکر یکی دیگر از کارهای کانون است. چون هر جا کتاب باشد تفکر هست و هر جا امید و ایمان باشد غیرممکن ممکن می‌شود، رهبر معظم انقلاب به کانون پرورش فکری نگاهی ویژه دارند. توقع ایشان از کانون انجام کارهای عمیق، دقیق، وسیع، مسئولیت پذیرانه، ظریف، انقلابی و... است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کانون باید نسبت به محیط اطرافش دقیق باشد. جایگاه کانون پرورش فکری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جایگاهی دینی اعتقادی، سیاسی اجتماعی و... است و کانون می‌تواند در این حوزه‌ها فعالیت کند.

وی با اشاره به طرح کانون مدرسه اظهارداشت: کانون پرورش فکری باید نزدیکترین همکاری را با معاونت پرورشی آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان داشته باشد. در اجرای طرح ملی کانون مدرسه هم کانون به معاونت پرورشی دست همکاری دهد.

مسابقه کتابخوانی ملی و خواندنی کردن گلستان سعدی از دیگر موضوع‌هایی بود که وزیر آموزش و پرورش در سخنانش به آن اشاره داشت، وی همچنین حاضران را سفارش به خواندن کتاب‌های زنده‌یاد مهدی آذریزدی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha