۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۹:۳۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85164059
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کاوش های باستان شناسی تپه دوین شیروان از سر گرفته شد

بجنورد- ایرنا- فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی تپه دوین شیروان خراسان‌شمالی از امروز (یکشنبه) به سرپرستی «محسن دانا»، عضو هیات علمی باستان‌شناسی دانشگاه تربیت‌مدرس تهران و گروهی ۱۵ نفره از دانشجویان از سرگرفته شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شیروان در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: فصل اول کاوش این محوطه تاریخی از سال ۹۳ با همکاری گروهی ۱۵ نفره از دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه تربیت‌مدرس تهران آغاز شد.

حمید رازقی افزود: تپه دوین با حدود ۱۰ متر ارتفاع دارای ۴۵۰ متر مساحت پیرامونی است که در خاکبرداری های بخش پایینی تپه، خشت های عظیمی به طول ۴۵ و عرض ۲۲.۵ متر پیدا شده که شباهت زیادی به خشت های "تپه صاحبخان" درگز در خراسان رضوی دارد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شیروان تصریح کرد: همچنین برخی سفال های ساده و قرمز لعاب دار یافت شده در این تپه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.

به گزارش ایرنا، ثبت این تپه باستانی و سپس رها شدن آن موجب گردید تا در طول سالیان شماری از اهالی روستا بدون توجه به ارزش تاریخی اثر، اطراف و بخشی از آن را ویران کرده و یا به ساخت و ساز خانه های خود بر روی آن بپردازند.

تپه تاریخی دوین در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق شهر شیروان در داخل روستایی به همین نام سال ۱۳۴۶ با شماره ۶۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha