۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۷:۱۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85164397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیگیری ایرنا نتیجه داد/ رفع مشکل کم آبی رازوجرگلان در روزهای آتی + فیلم

بجنورد- ایرنا- هفته گذشته بود که مشکل کم آبی در شهرستان رازوجرگلان خراسان شمالی رسانه‌ای شد که با جریان سازی پیرو آن اکنون مسوولان، خبر از تامین اعتبار ویژه برای رفع مشکل کم آبی این مرزنشینان می دهند.

به گزارش ایرنا، کاهش ۶۰ درصدی بارش باران و بروز خشکسالی شدید در شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی موجب شده است که این خطه با بحران کم آبی مواجه شود به گونه‌ای اکنون آب آشامیدنی به ۱۹ روستا با تانکر تامین می‌شود.

جدای از زیان هایی که خشکسالی به بخش کشاورزی رازوجرگلان وارد کرده است، بررسی ها نشان می دهد که با کمبود و افت شدید آب در برخی از روستاهای این شهرستان مرزی، ساعت‌ها آب شرب قطع و بسیاری از اهالی را در مصرف آب برای رفع نیازی‌های روزانه، کلافه و زحمت آنان را دو چندان کرده است.

این سختی‌ها به حدی است که اهالی مرزنشین هر روز با دبه‌های خالی در ورودی روستاها یا منتظر تانکرهای آبرسانی هستند و یا دبه به دست راهی چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف می‌شوند.

تشنگی در انتظار تانکرهای آبرسانی و یا دست به گریبان شدن چشمه‌های برخی مناطق سال های مدت هاست که به یکی از کارهای روزمره آنها تبدیل شده است.

بی آبی در رازوجرگلان از دریچه دید خبرنگاران ایرنا

بررسی این مشکل دست مایه تولید گزارش، خبر و فیلم خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفت و کم آبی روستاهای بخش جرگلان خراسان شمالی به صورت میدانی بررسی شد.

گزارش ها حاکی از این بود که مشکل کم آبی در روستاهای "بک پولاد" حادتر از سایر نقاط و در طی روز تنها حدود ۲ ساعت آب در این روستاها در جریان است و در بیشتر روستاهای این منطقه منازل مسکونی که در ارتفاعات قرار دارند نیز با چنین مشکلی مواجه هستند و هوای گرم این خطه را با با قطعی ۱۴ ساعته آب سپری می کنند.

نکته قابل تامل این است که مردم منطقه در فصل دروی محصولات کشاورزی قرار دارند و تمام طول روز را در زیر تیغ آفتاب مشغول جمع آوری محصول گندم و جوی خود هستند و در این روزها بیش از هر فصلی به آب نیازمندند.

مردم روستاهای جرگلان به ناچار برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود دست به گریبان چشمه های اطراف شده اند و دَبه به دست به دنبال آب هستند و صف دَبه تشکیل می دهند.

اگرچه این میزان از آب محدود، آن‌ها را مقطعی سیراب می‌کند ولی باید گفت که دامداری پیشه گذشته مردم جرگلان است و مردم این منطقه دامپرور خیز باید آب دام هایشان را نیز تامین کنند و این مشکل را دوچندان می کند.

۱۳ تیرماه خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، فیلم کوتاهی با عنوان «فریاد بی صدای جرگلان در پس خشکسالی» تهیه و به موضوع بی آبی در منطقه مرزی جرگلان پرداخت که چند روز پس از انتشار تبدیل به نُقل خبری فضای مجازی و رسانه ای خراسان شمالی شد و واکنش بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت.

برخی از کاربران فضای مجازی؛ کم کاری برخی مدیران را مسبب وضعیت کنونی و برخی نیز استفاده غیر شرب را عامل اصلی می دانستند اما این موضوع هر چه که بود مسیر بهره مندی از آب شرب مرزنشینان را هموار کرد.

موضوع قطعی مکرر و کم آبی در این مدت به عنوان مطالبه ای مردمی از تمامی مسوولان و دست اندرکاران این حوزه پیگیری شد و فرماندار رازوجرگلان خبر از تامین اعتباری ویژه و رفع کم آبی در روزهای آتی خبر داد.

پیگیری ایرنا نتیجه داد/ رفع مشکل کم آبی رازوجرگلان در روزهای آتی + فیلم

مصارف غیر شرب دلیل اصلی کم آبی

مدیر آب و فاضلاب شهرستان مرزی رازوجرگلان در این خصوص گفت: رعایت نکردن الگوی مصرف آب از سوی برخی مشترکان و مصارف غیر شرب برای دام ها و آبیاری صیفی جات از عوامل اصلی کمبود آب در برخی مناطق روستایی این شهرستان است.

نادر رازی افزود: برخی مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند که بخش قابل توجه آن مربوط به مصارف غیرشرب است.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز مشترکان از مصارف غیرشرب، تصریح کرد: اگر اینگونه مصارف حذف شود یا به حداقل برسد، اهالی مناطق روستایی رازوجرگلان مشکلی در تامین آب شرب مورد نیاز نخواهند داشت.

رازی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش دما و کاهش بارش باران گفت: احتمال افزایش روستاهای با تنش آبی وجود دارد که باید با صرفه جویی بخشی از مشکلات را کاهش داد.

تامین اعتباری ویژه برای رفع کم آبی

فرماندار رازوجرگلان نیز در این خصوص گفت: پیرو مشکلات کم آبی در این شهرستان مرزی سریعا جلسه رفع تنش آبی با حضور معاون امور عمرانی استاندار خراسان شمالی تشکیل شد.

مصطفی حسن زاده افزود: این نشست با حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی استان برگزار و تمامی راهکاری های رفع کم آبی در این منطقه مرزی بررسی شد.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده اعتباری ویژه برای این حوزه و رفع مشکل کم آبی شهرستان تامین می شود.

حسن زاده تصریح کرد: این اعتبار جدای از ۲۸ میلیارد تومانی است که برای حوزه آب و فاضلاب این شهرستان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه آب بیشتر روستاها از طریق چشمه ها و یا از طریق چاه ها تامین می شود، گفت: دلیل کمبود و افت فشار آب در برخی از مناطق این شهرستان به برداشت های نامتعارف آب شرب و خارج از الگوی مصرف برخی شهروندان بر می گردد.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن این استان در راز و جرگلان است.

براساس آمار رسمی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی حدود ۲۰۰ روستای در این خطه شمالشرق کشور با تنش آبی مواجه هستند که برای رفع آن نیاز به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که این اعتبار برای آبرسانی و با مرمت شبکه انتقال و چشمه ها باید هزینه شود.

پیگیری ایرنا نتیجه داد/ رفع مشکل کم آبی رازوجرگلان در روزهای آتی + فیلم

زخم خشکسالی بر تن تفتیده خراسان شمالی

استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند و با تداوم این روند احتمال قطعی آب نیز در کنار خاموشی برق در استان به عنوان راهکار دم دستی تکرار خواهد شد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha