۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۲
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85164450
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مار بومی ۱.۵متری به شایعات رویت مارغول پیکر در گیلان پایان داد

رشت- ایرنا- معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در روزهای اخیر فیلمی از مارآبی چلیپر منتسب به مار غول‌آسای شفت در فضای مجازی دست به دست می‌شد که این ماربومی غیرمهاجم و غیرسمی است و حداکثر طول آن به ۱.۵ متر می‌رسد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان، تورج صادقی گفت: پس از انتشار فیلم منتسب به مار غول‌پیکر احمد سرگوراب شفت، موضوع به وسیله کارشناسان متخصص در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: فیلم منتشره به خوبی گویای جثه این مار است و با توجه به پوشش گیاهی اطراف این خزنده می‌توان تخمین زد که جثه آن کمتر از ۱.۵ متر است.

صادقی درباره گونه و رفتارشناسی این گونه مار گفت: طبق بررسی میدانی کارشناسان این اداره‌کل با جمع بندی توصیفات مردم منطقه احمدسرگوراب تشخیص داده شده بود که گونه مورد اشاره مردم محل، از نوع چلیپر است که با انتشار این فیلم مشخص شد گمانه‌زنی‌ها درست بوده و طبق بررسی به‌عمل آمده کارشناسان متخصص خزندگان، با توجه به طرح و رنگ پوست مار موجود در فیلم و همچنین فرم و یکنواختی ضخامت تنه مار گونه این خزنده مار چلیپر تشخیص داده شد که از مارهای بومی گیلان است و تقریبا در تمام زیستگاه‌های آبی استان یافت می‌شود.

معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست گیلان درباره رفتارشناسی مار چلیپر گفت: این نوع مار از خانواده آب‌ماران با نام علمی Natrix tessellata است و با تعداد و پراکندگی زیاد در زیستگاه‌های آبی استان یافت می‌شود و جزو گونه‌های بسیار آرام با درجه تهاجمی بسیار کم است.

صادقی درباره اینکه آیا مار چلیپر تهدیدی برای مردم، شالیکاران، دام ها یا طیور اهالی تلقی می‌شود، توضیح داد: در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ هزاران حلقه از مار چلیپر در اسکله بندرانزلی پدیدار شدند و همان زمان موضوع مار خبرساز شد؛ اما هیچ اثری از گزش یا حمله یا آسیب از جانب این گونه به انسان گزارش نشد و همانطور که گفته شد این نوع مار در گروه مارهای بسیار آرام با درجه تهاجمی بسیار کم قرار دارند و از نظر احتمال خسارت به دام و طیور، مار آبی چلیپر توانایی شکار جوجه‌های کوچک پرندگان را دارد اما تغذیه تخصصی این مار از ماهیان، قورباغه‌ها و جانوارن آبزی است.
در روزهای اخیر رویت مار غول آسا در احمد سرگوراب شفت به یکی از اخبار داغ فضای مجازی گیلان تبدیل شده بود که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت این موضوع را رد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha