سرمایه گذار خارجی برای احداث خط انتقال گاز به شرق کشور تعیین شد

مشهد- ایرنا- رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: مجمع نمایندگان خراسان بزرگ شامل استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی برای راه اندازی خط انتقال گاز به شرق کشور پای کار آمده و سرمایه گذار خارجی نیز برای اجرای این خط فراهم شده است.

حجت الاسلام نصر الله پژمانفر روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: به تازگی مجمع نمایندگان خراسان بزرگ برای رسیدگی به مسایل مشترک سه استان مانند آب راه و انرژی تشکیل شده و اقداماتی عملی در این مجمع صورت گرفته که اقدام نخست نیز مساله خط انتقال گاز به شرق کشور موسوم به خط "تابش" است.

وی ادامه داد: سرمایه گذار خارجی برای خط تابش پیدا شده البته قرارداد، اشکالات فنی دارد اما در حال رفع است و مجری طرح نیز قرارگاه خاتم الانبیا(ص) است و در گفت و گو با این مجموعه، قرارگاه آمادگی کامل خود را برای اجرای طرح اعلام کرده است.

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: اگر خط انتقال گاز به شرق کشور به عنوان یک خط تقویتی اجرا شود، مشکل افت فشار گاز و کم فشاری شبکه و قطع گاز احتمالی در زمستان برطرف خواهد شد.

پژمانفر افزود: خط تابش از کرمان به خراسان جنوبی و سپس به مشهد کشیده خواهد شد و با توجه به این که گاز به شکل شبکه به خراسان رضوی و شمالی منتقل می شود، در عمل فشار گاز در سه استان یاد شده تقویت می شود.

وی اضافه کرد: انتقال سوخت به شرق کشور هم شامل بنزین، گازوئیل و مازوت به صورت جاده ای و ریلی انجام می شود که مشکلاتی در این مسیر وجود دارد از این رو قرار است انتقال سوخت به شرق کشور از طریق خط لوله نیز اجرا شود که در نتیجه تکمیل آن، سرعت، کیفیت و ایمنی انتقال فراورده های سوختی یاد شده بهتر می شود و مشکلات کنونی در حوزه جاده و ریل برطرف خواهد شد.

ربیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی گفت: زمینهای کشاورزی در کشور به دلایل مختلف در حال تفکیک و قطعه قطعه شدن هستند حال آن که همه دنیا درحال تجمیع اراضی کشاورزی است تا بهره وری در کشت را افزایش دهند و این کمیسیون به وضعیت کوچک شدن اراضی کشاورزی کشور ورود کرده است.

پژمانفر افزود: از دیگر اقدامات کمیسیون اصل ۹۰ مداخله راه اندازی بستری برای ساماندهی حمل و نقل کالا و بارهای بزرگ مقیاس است.

وی ادامه داد: همان طور که در حمل و نقل شهری از برنامه موبایلی تاکسی های اینترنتی بهره می گیریم باید بستری برای معرفی بارها جهت حمل با ناوگان حمل و نقل جاده ای فراهم شود تا همگان بتوانند در این حوزه حضور داشته و دست واسطه ها قطع شود و با این اقدام قیمت حمل کالا در کشور کاهش می یابد.

نماینده مردم مشهد و کلات به شناسایی هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری در این شهرستان اشاره و اضافه کرد: در راستای توسعه شهرستان کلات می توان طرحی ارائه داد تا کلات به عنوان تنفسگاه جدید مشهد شناخته شود البته باید زیرساختهای جاده ای، خدماتی و اقامتی آن نیز فراهم شود.

توسعه نهضت ملی مسکن بدون تامین زیرساخت خدماتی قابل قبول نیست

رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی به مساله کم آبی در منطقه و کشور اشاره کرد و گفت: این که مدام برای طرح نهضت ملی مسکن نقطه ای جدید برای احداث مسکن به مردم معرفی شده و محدوده ای جدید افتتاح می شود قابل قبول نیست، آیا به تامین زیرساختهای جاده، آب و دیگر موارد توجه شده است؟

پژمانفر چالش یاد شده را مانند مشکلات سابق طرح مسکن مهر دانست و افزود: این که قطعه زمینی به مردم بدهیم و فرم جیم آنها قرمز شود و زیرساختی فراهم نشود مشکلی از مساله مسکن را رفع نخواهد کرد، مردم این زمینها را می خرند و بعد مجبور می شوند به دلیل مشکلات مالی آنها را به دلال ها بفروشند.

وی همچنین به معضل آب مشهد در سال جاری اشاره و اضافه کرد: باید اقدامات در حوزه آب را سرعت بدهیم، ۲ مبلغ جداگانه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل تصفیه خانه طبرسی تامین شده تا پساب مشهد جایگزین آب شرب در فضای سبز و بخش کشاورزی شود و سپس از منابع آب کشاورزی برای شرب مردم استفاده می کنیم.

شهرداری مشهد بهانه ای برای تاخیر در راه اندازی تصفیه خانه ها ندارد

رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ضمن انتقاد از تعلل شهرداری مشهد در تکمیل طرح های تصفیه خانه ای در کشف رود گفت: تا پیش از این مساله اصلی برای عدم اجرای طرح ها کمبود بودجه بود اما با مساعدت سازمان محیط زیست بودجه تامین شده است و دیگر بهانه ای در این خصوص وجود ندارد.

پژمانفر افزود: شهرداری ابتدا باید طرح تحقیقاتی برای اجرای پروژه را هر چه زودتر ارائه دهد تا بودجه مورد نظر را دریافت کند که متاسفانه در این خصوص تعلل شده است.

وی به تکالیف شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برای آب رسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: موضوع انتقال آب دریای عمان به استان یک روزه انجام نمی شود و مساله در قالب طرح چندساله رفع می شود، اما امروز باید برمبنای مدیریت مصرف، مساله آب برطرف شود.

ساختار نیروی انتظامی در مشهد ارتقا یابد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان این که مردم از دله دزدی ها و سرقتهای خرد در مشهد گلایه دارند گفت: ساختار فعلی نیروی انتظامی با ساختار کنونی در مشهد چهار میلیونی و زائر پذیر جوابگو نیست و راه حل ارتقای سطح سازمانی نیروی انتظامی در مشهد است.

پژمانفر افزود: نیروی انتظامی در مشهد اختیاراتی در سطح اختیارات نیروی انتظامی تهران می خواهد تا بتواند مستقل عمل کند.

پژمانفر در خصوص مجموعه بزرگ درمانی امام رضا (ع) نیز گفت: می خواهیم بیمارستان امام رضا(ع) زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشد اما اعتبارات آن مانند بیمارستان قلب تهران ردیف مستقل داشته باشد.

وی ادامه داد: برای تکمیل ورزشگاه ثامن الائمه (ع) مشهد نیز بودجه ملی می خواهیم این ورزشگاه ملی است و ماموریت آن با وجود بخش های بزرگی مانند دوچرخه سواری، اتومبیلرانی و فوتبال به مشهد محدود نمی شود بلکه برای همه کشور است.

سرمایه گذار خارجی برای احداث خط انتقال گاز به شرق کشور تعیین شد

زائران کم برخوردار از اقامت در نزدیک حرم رضوی محروم شده اند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: برای ایده سازندگان زائر شهر رضوی احترام قائلم اما ساخت زائر شهر در اطراف مشهد و به دور از بافت حرم رضوی این پیام را دارد که افراد کم برخودار از نزدیکی به حرم مطهر محروم هستند.

پژمانفر افزود: امروز برای ساختمانهایی که در نزدیکی حرم رضوی ساخته شده، هزینه بالایی صرف شده است اما اینها فقط در اختیار اقشار خاص و برخوردار و در قالب هتل و اقامتگاه لوکس است.

وی اضافه کرد: زائرانی که از طبقه ضعیف هستند چون نمی توانند پول بیشتری بدهند از هتل های اطراف حرم محروم شده اند که امیدواریم از باقی مانده بافت پیرامون حرم برای ساخت اقامتگاه های ارزان قیمت برای اقشار کم برخوردار استفاده شود.

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به گزارشهای تکان دهنده از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور اشاره و اضافه کرد: آلودگی هوا یکی از پرونده‌هایی است که در قالب چندین جلد پرونده و سند تاکنون به وسیله این کمیسیون ارائه شده و همچنان در دست پیگیری است.

پژمانفر افزود: بر این اساس تعداد قابل توجهی مرگ و میر در کشور به دلیل آلودگی هوا داریم هرچند هنوز گزارش جامعی از این تلفات وجود ندارد.

وی مشهد را یکی از شهرداری درگیر با آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: مصرف سوخت فسیلی در نیروگاه توس بسیار بالاست و این درحالی است که برای این نیروگاه مصرف گاز در نظر گرفته شده است از این رو وزارت نیرو را مکلف کرده‌ایم که به وضعیت نوع سوخت نیروگاه را سامان دهد تا از آلودگی بکاهد.

دستگاه قضایی در خصوص طبری افکار عمومی را قانع کند

رییس کمیسیون اصل ۹۰ به بیرون از زندان بودن اکبر طبری اشاره و اضافه کرد: در خصوص خروج طبری از زندان، گزارش دستگاه قضایی باید افکار عمومی را قانع کند.

اکبر طبری از مقامات سابق قوه قضائیه و عضو سابق هیات رییسه فدراسیون‌های کونگ‌فو و هنرهای رزمی بود که از کار برکنار و زندانی شد اما گفته می شود در مهر ۱۴۰۱ با ۳۰۰ میلیارد تومان وثیقه، از زندان آزاد شده است.

پژمانفر همچنین به مشکل مردم در تامین ضامن برای دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: برای دریافت تسهیلات فقط یک ضامن معتبر نیاز است اما دیده ایم برخی بانکها تا چهار ضامن از مردم خواسته اند که تخلف از قانون است و شهروندان موارد تخلف یاد شده را به ما اطلاع دهند تا از بانک مرکزی پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: کمیسیون اصل ۹۰ با همکاری بانک مرکزی برنامه دارند تا اصولا دریافت ضامن برای تسهیلات خرد ۵۰ یا ۱۰۰ میلیونی مردم برچیده شود و با توجه به اعتبار مشتریان وام های بدون ضامن پرداخت شود.

کارخانه پلوس خودرو در مشهد ساخته می شود

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در خصوص قطعه سازی در خراسان رضوی نیز مقرر شده بود ساخت پلوس خودروها در مشهد صورت گیرد اما صحبت از انتقال این واحد به استان دیگری به میان آمد لذا مسوولان چند بانک را دعوت کردیم و قرار شد ظرف مدت کوتاهی کارخانه ساخت پلوس خودرو در غرب مشهد راه اندازی و در ادامه توسعه این واحد در شرق مشهد نیز اجرایی شود.

پژمانفر افزود: در این باره مقرر شد ۶۵۰ میلیارد تومان از سوی بانک صادرات تسهیلات به ایران خودرو داده شود و ایران خودرو نیز ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدهد تا ساخت پلوس خودرو در مشهد پایدار شود.

یکی از پرونده های این کمیسیون طرح جایگزینی خودروهای فرسوده است، با سازوکار فعلی نمی توان این خودروها را از چرخه فعالیت خارج کرد لذا قرار شد ۱۰ درصد سهمیه خودروها در طرح های قرعه کشی به خودروهای فرسوده اختصاص یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha