صدور کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی برای ۵ متخصص ایرانی خارج کشور

تهران- ایرنا- پنج نفر از متخصصان و کارآفرینان ایرانی ساکن خارج از کشور طی مراسمی و در مرحله نخست طرح صدور معافیت برای متخصصان و کارآفرینان ساکن خارج از کشور، ​​کارت پایان دوره پروژه‌ علمی جایگزین سربازی خود را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری امروز یکشنبه میزبان مراسم اعطای کارت پایان دوره پروژه‌ علمی جایگزین خدمت سربازی به چند نفر از برترین متخصصان و کارآفرینان ایرانی شاغل در خارج از کشور با حضور رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری و سردار حجت الله واعظی نژاد فرماندهی بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح بود.

امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری در سخنانی در این مراسم گفت: تاکنون حدود ۱۷۵ از برترین متخصصان و کارآفرینان ایرانی شاغل در خارج از کشور تایید اولیه نام نویسی در سامانه طرح صدور معافیت برای متخصصان و کارآفرینان ساکن خارج از کشور را از ستاد کل نیروهای مسلح اخذ کرده اند.

وی افزود: همچنین تاکنون حدود ۱۱۰ نفر از این تعداد مجوز شروع بکار و انجام طرح های فناورانه خود را در قالب این طرح برای برخورداری از تسهیلات سربازی دریافت کرده اند.

میرآبادی ادامه داد: امروز دو نفر از این پنج نفر که از طریق حمایت مذکور همکاری خود را با مراکز علمی، پژوهشی و فناورانه داخلی آغاز کرده اند و در ماه های گذشته از طرح خود دفاع و طرحی پژوهشی یا فناورانه در راستای انتقال دانش و تکنولوژی روز به کشور داشته اند، موفق به دریافت کارت پایان دوره پروژه‌ علمی جایگزین خدمت سربازی شدند.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی با بیان اینکه، موضوع سربازی نخبگان خارج از کشور و آنهایی که طرح های فناورانه را دنبال می کنند، از خدماتی است که در قالب سربازی انجام می شود، افزود: در واقع این طرح معافیت ویژه ای برای متخصصان ایرانی خارج از کشور محسوب نمی شود چراکه همین طرح برای نخبگان داخل کشور و فعالان شرکت های دانش بنیان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه، متخصصان و کارآفرینان ایرانی ساکن خارج از کشور برای بهره مندی از این طرح باید از یک سری ویژگی هایی برخوردار باشند، افزود: همانطور که استعدادهای برتر کشور در بنیاد ملی نخبگان حائز شرایط نخبگی می شوند، در خصوص نخبگان خارج از کشور هم این شرایط حاکم است.

میرآبادی ادامه داد: این افراد نخبه بعد از اینکه به لحاظ شرایط عمومی احراز صلاحیت شدند می توانند طرح ها و پروژه های تعریفی را از خارج یا داخل کشور اشتراک گذاری کرده و روی آن کار کنند که در نهایت به صدور کارت معافیت از خدمت منجر خواهد شد.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی در عین حال تاکید کرد: این کارت به عنوان طرح جایگزین خدمت بدون هیچ امتیاز ویژه ای است.

به گزارش ایرنا، این طرح با پیگیری های معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و حمایت های بی دریغ رهبر معظم انقلاب در پاییز سال ۱۳۹۹ و دستور معظم له به ستاد کل نیروهای مسلح در حال انجام است.

بر اساس این طرح حمایتی متقاضیان ساکن خارج از کشور با انجام طرحی پژوهشی یا فناورانه در راستای انتقال دانش و تکنولوژی روز به کشور، راه‌اندازی کسب و کار یا ساخت محصول بدون نیاز به حضور در کشور و دوره آموزشی، کارت پایان دوره پروژه‌ علمی خود را دریافت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha