قیمت‌گذاری زعفران ایران باید در اختیار کشاورزان و تشکل های صنفی قرار گیرد

تربت‌حیدریه - ایرنا - سخنگو و عضو هیات مدیره شرکت بین‌المللی زعفران اصیل سرزمین کهن (سهامی عام) گفت: اعتقاد داریم که سیاست گذاری حوزه زعفران و قیمت گذاری این محصول ارزآور می بایست از دست نهادهای غیرمسوول و دلالان خارج شده و در اختیار "تشکل های صنفی کشاورز محور" قرار گیرد.

مهدی جهانشیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین راستا شرکت بین المللی زعفران اصیل سرزمین کهن متشکل از نهادهای حقوقی و حقیقی مرتبط اعم از کشاورزان، کارشناسان، مالکان، تجار و سایر اعضای موثر و ذی مدخل در حوزه زعفران ایران از امسال قیمت‌گذاری محصول را اعمال و دنبال خواهد کرد.

وی با بیان این‌ که اعضای این شرکت محدود به استان‌های خراسان نیست، اظهار کرد: هرچند خطه خراسان قطب زعفران جهان است ولی این شرکت از ظرفیت دیگر استان‌های زعفران‌خیز با استعداد ۱۲۰ هزار عضو غیرمستقیم از سراسر ایران استفاده کرده است بطوریکه تمام اعضای حقیقی و حقوقی ما از افراد تاثیرگذار و صاحب‌نظر کشور نظیر کشاورزان کل‌مالک یا نمونه، صاحبان صنایع مرتبط، صادرکنندگان و اعضای اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی هستند.

وی با بیان این که رویکرد این شرکت، انتفاعی و رقابتی نیست، گفت: هنر مدیران شرکت در بسیج سهامدارانی است که با سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌توانند محرک خوبی برای حوزه کشاورزی کشور و صنایع و مشاغل مرتبط باشند و اساسا ایجاد تشکل‌های زعفرانی از این جنس باعث جلوگیری از فعالیت افراد و نهادهای غیرتخصصی خواهد شد.

وی افزود: شرکت سهامی عام زعفران اصیل سرزمین کهن همچنین در تعامل با نهادهای دولتی ، عمومی و دانشگاهها سعی در گسترده کردن دایره تصمیم گیری و تصمیم سازی با هدف ارتقای جایگاه زعفران کاران دارد به عنوان مثال به کمک پژوهشکده زعفران تربت حیدریه به عنوان یک مرکز علمی معتبر وابسته به وزارت علوم از تشریک مساعی و دیدگاه نخبگان علمی و اساتید دانشگاه نیز استفاده خواهیم کرد.

.

قیمت‌گذاری زعفران ایران باید در اختیار کشاورزان و تشکل های صنفی قرار گیرد


جهانشیری ادامه داد: از پژوهشکده زعفران ایران خواسته‌ایم بر اساس فرمول علمی شامل کیفیت محصول، شرایط جغرافیایی، نرخ تورم و دیگر مسائل تاثیرگذار در قیمت، نرخ پایه را به ما اعلام کند تا در حوزه قیمت‌گذاری و حمایت از کشاورز بویژه در زمان برداشت محصول که با افت قیمت مواجهیم ؛ بتوان از زعفرانکار حمایت کرد.

وی گفت: در صورتیکه قیمت زعفران در بازه زمانی فصل برداشت حوالی نیمه مهر تا اواخر آبان متناسب با نظام عرضه و تقاضا و شرایط متعارف بازار باشد دخالتی در بازار نخواهیم داشت چراکه رویکرد ما حمایت از کشاورز و ثبات داشتن بازار است.

وی افزود: بر اساس تجربه تلخ رایج طی ادوار گذشته معمولا در فصل برداشت که عرضه زعفران زیاد می شود، دلالان با نخریدن محصول قدم نخست را در کاهش قیمت برمی دارند تا با پایین آوردن تقاضا حداکثر افت قیمت را رقم زنند که باید این بی عدالتی و اجحاف؛ به نفع کشاورز تغییر کند.

وی با بیان اینکه شرکت متبوعش عضو اتاق بازرگانی ایران - روسیه، ایران - قطر و ایران - چین است گفت: بنا داریم در اتاق‌های بازرگانی بیشتری عضو شویم چراکه اکنون تولید ۹۳ درصد زعفران جهان در انحصار ایران است اما هنوز بر مدار خام فروشی در حرکت هستیم.

سخنگوی شرکت سهامی عام زعفران اصیل سرزمین کهن گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده نیاز ضروری امروز کشاورزی ایران از جمله در حوزه زعفران به عنوان محصولی ارزآور است و اساسا باید با حذف واسطه‌ها، بین کشاورز، صادرکننده و مصرف کننده ارتباط منطقی و منصفانه برقرار شود.

در همین ارتباط معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تایید برخی چالش ها همچون افت قیمت و زیان کشاورز در فصل برداشت زعفران گفت: به طور کلی قیمت زعفران تابعی از عرضه و تقاضا است از سوی دیگر ۷۰ درصد هزینه‌ تولید را دستمزدهای کارگری شامل می شود و اگرچه این مسائل در تعیین نرخ دخالت دارد اما فعلا نمی توان قضاوت قطعی (از شرایط پاییز آینده و فصل برداشت) داشت.

غلامحسین ساربان افزود: زمستان پارسال کشاورزان سرمای سختی را در دی ماه تجربه کردند و گرمای کم سابقه تابستان جاری نیز مزید بر علت به زیان تولیدکنندگان شده است از دیگر سو وزیر جدید جهاد کشاورزی هنوز سیاست خاصی را در حوزه زعفران اعلام نکرده‌اند در عین حال امیدواریم تشکل های کشاورز محور بتوانند تسهیل کننده امور و کمک حال هر چه بیشتر تولیدکنندگان باشند.

به گزارش ایرنا پژوهشکده زعفران تربت‌حیدریه به عنوان نخستین مرکز تخصصی ایران در سال ۱۳۸۶ ابتدا در دانشگاه فردوسی مشهد پایه‌گذاری و در سال ۱۳۹۱ به دانشگاه تربت‌حیدریه واگذار شد.

تربت حیدریه با توانمندی بالا در حوزه کشاورزی به لحاظ تولید کمی و کیفی قطب زعفران جهان محسوب می شود از این روی نخستین بورس کشوری آن نیز سال ۱۳۹۲ در این شهرستان راه اندازی شد و هم‌اکنون معاملات این محصول گران قیمت در ۲ شعبه کارگزاری بورس و بازار منطقه فعال است.

گفتنی است در زمان انتشار این خبر کف و سقف قیمت هر کیلو زعفران بین ۳۹ تا ۴۵ میلیون تومان متناسب با عیار و کیفیت آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha