۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 2487
کد خبر: 85165573
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه افغان: تعلل جهان در به رسمیت شناختن طالبان، بحران انسانی را تشدید می کند

تهران- ایرنا- یک رسانه افغانستان در گزارشی نوشت: برخی کارشناسان می‌گویند تعلل در به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی سبب بحران انسانی بیشتر و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان و کشورهای منطقه می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری صدای افغان(آوا) در گزارشی تحلیلی نوشت:

حدود دو سال از استقرار مجدد طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما کشورهای جهان به دلایلی که طالبان آن را موجه نمی داند، تاکنون حکومت موجود در افغانستان را به رسمیت نشناخته اند.

«قیوم صوفی‌زاده»، کارشناس امور سیاسی در صحبت با آوا گفت: تعلل در به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی سبب بحران انسانی بیشتر و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان و کشورهای منطقه می‌شود، از این جهت برای جلوگیری از گسترش تروریسم و بحران انسانی، نیاز است که سازمان ملل متحد طالبان را به رسمیت بشناسد.

او با بیان اینکه وضع محدودیت‌ها و عدم به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی، باعث کاهش روابط و داد و ستد تجاری بین کشورهای منطقه و افغانستان شده است، افزود: اگر به همین منوال محدودیت‌ها ادامه پیدا کند و طالبان به رسمیت شناخته نشود، افغان‌ها مجبور خواهند شد که برای نجات خود دست به مهاجرت‌های غیر قانونی بزنند،که در آن صورت بحران مهاجرت به تمام کشورهای جهان سرایت خواهد کرد.

صوفی‌زاده، به این باور است که کشورهای منطقه نسبت به دیگر کشورهای جهان از ناحیه افغانستان آسیب پذیرتر اند، از این رو اگر کشورهای منطقه در به رسمت شناختن  طالبان پیش قدم نشوند، بحران انسانی و تروریسم در زودترین فرصت دامن گیر آنان خواهد شد.

این کارشناس تاکید کرد: افغانستان وصل کننده آسیای مرکزی با آسیای جنوبی است، بر این اساس، به رسمیت شناختن طالبان به داد و ستد تجاری و روابط سیاسی بین کشورهای منطقه کمک بسیاری می کند.

هم‌چنین «توریالی سروری»، دیگر کارشناس سیاسی در صحبت با آوا گفت: عدم به رسمیت شناختن طالبان و وضع محدودیت‌ها از سوی سازمان ملل متحد، سبب شده که کمک‌های برخی از کشورها جهان به مردم افغانستان نرسد، زیرا وضع محدودیت‌ها از سوی سازمان ملل متحد، مشکلات بانکی را برای این کشورها به وجود آورده است.

او با ابراز اینکه کمک‌های سازمان ملل متحد بدون به رسمیت شناختن طالبان و برداشتن محدودیت‌ها کارساز نیست، خاطر نشان ساخت که اگر سازمان ملل متحد به واقعیت می‌خواهد از بحران انسانی در افغانستان جلوگیری شود، در قدم اول باید طالبان را به رسمیت بشناسد و در قدم دوم در حکومت داری با افغان‌ها همکاری کند.

سروری، تصریح کرد: طالبان یگانه نیروی اثرگذار سیاسی و نظامی در افغانستان است که بر اوضاع سیاسی و امنیتی در کشور حاکم است؛ از این رو کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه برای تماس با افغانستان، آدرس دیگری ندارند تا در مورد افغانستان با آنها گفتگو کنند.

این کارشناس امور سیاسی از رهبران طالبان نیز خواست برای به رسمیت شناختن حکومت موجود در افغانستان بیشتر تلاش کنند و قناعت رهبران کشورهای جهان و منطقه را به دست بیاورند، تا افغانستان بار دیگر به میدان جنگ نیابتی کشورهای بزرگ تبدیل نشود.

این در حالی است که مقامات طالبان بارها گفته اند که خواهان تعامل با تمام کشورهای جهان هستند و حکومت موجود در افغانستان تمامی معیارهایی که برای به رسمیت شناختن مهم است را در جهان امروزی تکمیل کرده است.

سراج الدین حقانی، وزیر امور داخله طالبان نیز چند روز قبل گفت، دلیل این که طالبان از سوی کشورهای جهان به رسمیت شناخته نمی شود، این است که ما خواست‌های نامشروع آنان را بر آورده نکرده ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha