جهادی ها در جنوب کرمان؛ از مقابله با آفت تا آبخیزداری+ فیلم

جیرفت- ایرنا- در یک اقدام مشترک گروه جهادی دانشجویان شهید بهشتی و گروه جهادی سازمان منابع طبیعی کشور به جنوب کرمان آمده‌اند تا علاوه‌بر ساخت و ساز برای مردم روستاها این بار کاری تخصصی در حوزه منابع طبیعی از جمله مبارزه با آفات، آبخیزداری و آموزش را در این زمینه انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا این گروه‌های جهادی از ۱۷ تیر به جنوب کرمان آمده‌اند و تا ۲۶ تیر هم به فعالیت های جهادی مختلف ادامه می‌دهند.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج میثم تمار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور روز دوشنبه در این رابطه به ایرنا گفت: گروه جهادی وارثین بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی به همراه گروه جهادی شهید پیروی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هم افزایی را ایجاد کردند و تصمیم گرفتند در مناطق جنوب کرمان حضور پیدا کنند.

محمدصابر باغخانی که مشاور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است افزود: امسال علاوه‌بر کارهای عمرانی همچون ساخت حسینیه و منزل افراد زیر پوشش کمیته امداد، انجام کار تخصصی در حوزه منابع طبیعی از جمله مبارزه با آفات منابع طبیعی، آبخیزداری و کارگاه‌های ترویجی آموزشی در حوزه مشارکت‌های مردمی را هم در برنامه خود گذاشته است.

جهادی ها در جنوب کرمان؛ از مقابله با آفت تا آبخیزداری+ فیلم

آفت لوانتوس بلای جان درختچه های اسفندقه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان هم گفت: جنوب استان ۴۸۳ هزار هکتار جنگل طبیعی دارد که ۲۵۳ هزار هکتار آن جزو جنگل‌های ایرانی تورانی یا ییلاقی است و گونه‌های غالب آن شامل بنه، بادام، کیکوم، داغ داغان، نسترن و اورس است.

قاسم رحیمی‌نیا افزود: یکی از آفاتی که ۲ هزار هکتار از جنگل‌های بادام و کیکوم منطقه را دچار آسیب کرده آفت نیمه انگلی لوانتوس است.

وی ادامه داد: بذر این آفت از طریق پرندگان بر روی شاخ و برگ گیاه میزبان قرار می گیرد و رشد می کند و خود باعث تغذیه از گیاه پایه یا میزبان ( به عنوان مثال بادام یا کیکوم) شده و در نهایت موجب ضعیف شدن و یا خشک شدن درختچه می شود.

رحیمی‌نیا اظهارکرد: امسال ۲۰ نفر از گروه جهادی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جنوب کرمان و در شهرستان اسفندقه به همراه گروه جهادی دانشگاه شهید بهشتی برای مبارزه با این آفت حضور پیدا کرده اند.

وی بیان کرد: طی ۹ روزی که این گروه های جهادی حضور دارند تلاش می‌کنند برای مقابله با این آفت فرهنگسازی کنند چون بدون مشارکت جوامع محلی این کار امکان پذیر نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزود: با توجه به اعتبارات اندکی که در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای مبارزه با آفات وجود دارد انتظار داریم مردم هم برای حفاظت از جنگل ها و مراتع کمک کنند.

اولین گروه جهادی تخصصی

مسوول گروه جهادی وارثین که مشتمل از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران است هم به ایرنا گفت: امسال در یک پروژه ملی آبخیزداری و مبارزه با لورانتوس و احداث خشکه چین شرکت کرده ایم.

محمد متین فریدونی افزود: این گروه جهادی اولین گروه تخصصی آبخیزداری در کشور است و در حوزه های دیگر همچون دیواره ساحلی و آب بند هم در آینده فعالیت خواهد کرد.

وی ااظهارکرد: اکنون در روستای دولت آباد برای مردم روستا در حال دیوارچینی حسینیه و ساخت سرویس بهداشتی، گچگیری خانه ای که سال گذشته سقف آن تکمیل شده بود و در حال ساخت یک سقف خانه دیگر هستیم.

بخش اسفندقه در شهرستان جیرفت در جنوب استان کرمان قرار دارد. جیرفت ۲۳۷ کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha