انتظارات نویسنده برگزیده بوشهری از نهادها و ارگان‌های دولتی

بوشهر - ایرنا- امسال یک بانو بوشهری عنوان نویسنده برگزیده "از تبار قلم" را به خود اختصاص داد، مونس عبدی زاده نویسنده کتاب‌های پرفروش دفاع مقدس در روزهایی است که با بیشترین اقبال از سوی نسل جوان و نوجوان روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخاب مونس عبدی زاده به عنوان نویسنده برگزیده بوشهر بهانه‌ای شد تا علاوه بر معرفی بیشتر و شنیدن او از زبان مسئولان حوزه فرهنگ و ادب، با وی به گفت‌وگو بنشینیم و از دغدغه‌های او برای این روزهای بازار نشر و کتاب بشنویم.

فضای مجازی اثرگذار بوده، کتاب‌ها باید برای ذائقه نوجوان مناسب‌سازی شود

مطالعه، کتاب و کتابخوانی یک راه کم هزینه و موثر در افزایش آگاهی و بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان است که در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی کتاب این دوست و یار مهربان مهجور مانده است.

چنانکه کارشناسان و متخصصان امروز فضای مجازی جانشین کتاب شده‌ و با ظهور تلفن‌های هوشمند و دیگر وسیله‌های دیجیتال، کتاب در سبد خانوار ایرانی گم شده و این فضای مجازی است که بشر را به پیش می‌برد.

از نظر عبدی‌زاده امروز گرایش به کتاب و کتابخوانی با وجود گسترش فضای مجازی بسیار کاهش یافته و بیشتر افراد به خصوص جوانان و نوجوانان با وجود اینکه ساعت‌ها زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند اما حوصله خواندن یک صفحه کتاب را ندارند.

انتظارات نویسنده بوشهری از نهادها و ارگان‌های دولتی

این نویسنده بوشهری معتقد است: امروز برای تشویق جوانان به خواندن باید کتاب‌ها را متناسب با ذائقه‌های آن‌ها به کتاب‌های صوتی و پی دی اف‌های فشرده تبدیل کرد.

عبدی‌زاده سپس به استقبال خوب مخاطبان از آثارش اشاره می‌کند و معتقد است: به‌گونه‌ای کتاب‌هایم را می‌نویسم که برای همه گروه‌های سنی قابل درک و جذاب باشد؛ نوجوانان در کنار بزرگسالان از خواندن کارهایم استقبال رضایت‌بخشی داشته‌اند و هدفم هم این است که قشرهای مختلفی را با سوژه‌های آثارم که همگی منحصربه‌فرد هستند، بیشتر آشنا و مانوس کنم.

توصیه نویسنده برتر بوشهر به خانواده‌ها؛ وجود کتاب در سبد خانوار ضروری است

عبدی‌زاده می‌گوید: از دوران کودکی با کتاب بزرگ شده‌ام و همیشه کتاب در سبد خرید خانواده بوده بنابراین یکی از راهکارهای جذب افراد به کتاب این است که از کودکی بچه‌ها را با مطالعه آشنا کنند.

از نظر این نویسنده بوشهری کسی که در کودکی کتاب‌های مختلف بخواند در دوره نوجوانی و جوانی نیز به کتاب علاقمند می‌ماند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر نیز در این ارتباط راه‌اندازی محافل ادبی کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر را راهکاری برای جذب آنها به سوی کتاب می‌داند و می‌گوید: برای اینکه کودکان و نوجوانان را بیشتر به سمت کتابخوانی و نویسندگی جذب کرد باید محافل ویژه‌ای برای آن‌ها در کتابخانه‌های سراسر استان تاسیس کرد.

به گفته راهب در زمان حاضر محافل ادبی که در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود بیشتر برای بزرگسالان است که در شعرخوانی و معرفی آثار شاخص برای این گروه سنی خلاصه می‌شود.

او برای پرورش نویسندگان کودک و نوجوان نیز هم‌گرایی و هم‌افزایی نهادهایی چون حوزه هنری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در این زمینه لازم دانست.

انتظارات نویسنده بوشهری از نهادها و ارگان‌های دولتی

به اعتقاد راهب در این ارتباط ابتدا باید استعدادهای این بخش شناسایی و سپس دوره‌های آموزشی منسجم برای آن‌ها برگزار شود؛ همچنین کتابخانه‌های عمومی باید به پاتوقی برای محافل ادبی آن‌ها مبدل شود تا زمینه پرورش نسلی خلاق و نویسنده را برای جامعه فراهم کرد.

انتظار نویسنده از تبار قلم بوشهراز مسئولان فرهنگی

نویسنده کتاب چهل روز انتظار فروش، کتاب را از دغدغه‌های بیشتر نویسندگان می‌داند و معتقد است: نهادها و ارگان‌هایی که مسئولیت خرید کتاب‌ را برعهده می‌گیرند باید بعنوان یک حامی مالی پای کار بیایند تا به این صورت نویسنده بعد از چاپ کتاب دغدغه فروش را نداشته باشد.

از نظر عبدی‌زداه پای کار بودن سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی برای خرید کتاب و توزیع فراگیر آن‌ها در سطح کشور با هدف حمایت از نویسندگان امری ضروری است که باید به آن پرداخته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، حمایت از نویسندگان و اهالی شعر و ادب استان را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل در سال‌های اخیر عنوان می‌کند و می‌گوید: در طول سال با برگزاری محافل ادبی و همچنین ویژه‌برنامه «از تبار قلم» درصدد هستیم حمایت لازم را از این قشر تاثیرگذار جامعه به‌طور پیوسته داشته باشیم تا انگیزه آن‌ها برای نوشتن دوچندان شود.

او با اشاره به فعالیت موسسه‌های انتشاراتی متعدد در استان بوشهر می‌گوید: سازمان‌ها و نهادها باید بیشتر به انتشارات فعال در استان بها و پر و بال بدهند تا بتوانند کیفیت کار خود را ارتقا ببخشند تا وقتی یک نویسنده به یک مساله بومی می‌پردازد پیش از اینکه به سراغ ناشران کشوری برود با اعتماد به انتشارات استانی از ظرفیت آن‌ها برای انتشار کتاب خود استفاده کند.

به اعتقاد عبدی‌زاده در حوزه دفاع مقدس انتشارات "به نشر" در خراسان رضوی با کیفیت کار بسیار خوب و قابل رقابت با انتشارات روایت فتح و سوره مهر فعال است این درحالی است که نویسندگان بوشهری از وجود چنین انتشاراتی در استان خود محروم هستند و یا تعداد آنها نه با آن کیفیت بسیار محدود و انگشت شمار هستند.

برگزیده امسال از تبار قلم بوشهر را بیشتر بشناسید

مونس عبدی‌زاده کارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه خلیج فارس بوشهر است. این نویسنده ۳۹ ساله حوزه دفاع مقدس، نویسندگی را از سال ۹۲ با نوشتن خاطرات ناخدا دوم سعید کیوان‌شکوهی طراح عملیات مراورید با عنوان «راز مروارید » آغاز کرد. او در ادامه « چهل روز انتظار» را در خصوص خاطرات شهید محمد احمدی جوان شهید مدافع حرم استان بوشهر نوشت که در سال ۱۴۰۱ از سوی انتشارات روایت فتح منتشر و روانه بازار نشر شد.

انتظارات نویسنده بوشهری از نهادها و ارگان‌های دولتی

آنطور که عبدی زاده به خبرنگار ایرنا می‌گوید: از دوره نوجوانی تا دانشگاه خاطرات روزانه‌ خود را نوشته اما مطالعه کتاب " از معراج برگشتگان" نوشته حمید داووآبادی جرقه‌ای شده تا او را به سمت نویسندگی سوق دهد.

عبدی‌زاده در خصوص روند ایده‌یابی آثار خود اینطور توضیح می‌دهد: جغرافیا و تاریخ استان بوشهر مملو از ایده‌های نو برای نوشتن است که می‌توان از آنها استفاده کرد.

نویسنده کتاب چهل روز انتظار در خصوص چگونگی انتخاب شخصیت‌های آثار خود توضیح می‌دهد: شخصیت‌هایی که برای کتاب انتخاب می‌کنم شخصیت‌های مهمی هستند که زندگی و حوادث پر رمز و رازی را پشت سر گذاشتند و خواندن سرگذشت آن‌ها برای مخاطب جذابیت دارد برخی از شخصیت‌های کارهایم سفارشی هستند ولی بیشتر آن‌ها انتخاب خودم بوده است.

عبدی‌زاده همچنین درباره چگونگی انتخاب نام کتاب‌هایش بیان می‌کند: نام‌ کتاب‌ها را بر اساس حوادث و راز و رمزهایی که در داستان اتفاق می‌افتد، انتخاب می‌کند برای مثال، نام کتاب چهل روز انتظار بر اساس روزهای پرتلاطمی انتخاب شده که از زمان مجروحیت شهید احمدی جوان در بعد از ظهر تاسوعا آغاز شد و تا شهادت وی در تهران ادامه یافت.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس، سپس به کتابخانه شخصی کامل خود اشاره می‌کند و می‌گوید: به جرات می‌گویم کتابخانه‌ام در حوزه دفاع مقدس و انقلاب یکی از کامل‌ترین کتابخانه‌های شخصی است، چون این منابع دست مرا در نوشتن بیشتر باز می‌کنند؛ همچنین در حوزه رمان و کتاب‌های علمی نیز تلاش کرده‌ام که کتابخانه‌ام کامل باشد.

وی در خصوص نخستین کتابی که در حوزه دفاع مقدس خوانده، بیان کرد: نخستین کتابی که در این حوزه خواندم، کتاب جشن حنابندان نوشته محمدحسن قدمی بود که خاطرات رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) را روایت می‌کند.

دیگران درباره مونس عبدی‌زاده چه می‌گویند؟

به اعتقاد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر یکی از مستندنگاران حوزه دفاع مقدس، زندگی شهدا و ایثارگران جنوبی است که همه مؤلفه‌های یک نویسنده جریان‌ساز حوزه دفاع مقدس و تاثیرگذار را دارد.

به گفته حیدر راهب مونس عبدی‌زاده از جمله نویسندگان جریان‌ساز حوزه دفاع مقدس است که همه آثار او به‌ویژه کتاب چهل روز انتظار با اقبال عمومی خوبی مواجه شده تا جایی که همه نسخه‌های چاپ اول این کتاب تمام شده است؛ این نشان می‌دهد که این اثر ، جاذبه لازم را برای خوانده شدن از سوی مردم داشته است.

آنطور که راهب می‌گوید بررسی نوسته‌های این بانوی نویسنده حوزه هنری، جبهه دفتر مطالعات شفاهی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس را به این نتیجه رسانده که مونس عبدی‌زاده با نگارش آثار شاخص با محوریت دفاع مقدس، معیارهای لازم را به‌عنوان یک نویسنده تاثیرگذار و جریان‌ساز دارد، از این رو، در سومین دوره به عنوان برگزیده «از تبار قلم» بوشهر تجلیل شد.

راهب به این نکته اشاره می‌کند: خریداری آثار این نویسنده موثر در دستور کار نهاد کتابخانه عمومی استان بوشهر قرار دارد تا بعد از خرید، در اختیار اعضای کتابخانه‌های عمومی استان قرار بگیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز درباره کتاب‌ چهل روز معتقد است واژه‌های ملموس انتظاری که در این اثر نمود یافته، برخی از خاطرات ما را از شهید مدافع حرم؛ شهید احمدی جوان و شهادت او را در ذهنمان تداعی می‌کند که همواره موجب غبطه ما بوده است.

عبدالرحیم افروغ بابیان اینکه کتاب‌ چهل روز انتظار ورای سبک زندگی، پیام‌ها و نگاه‌های مردمی است می‌گوید: این کتاب مملو از کلیدواژه‌ها و المان‌هایی است که برای ما ملموس است از این‌رو، با آن هم‌ذات‌پنداری کردم؛ چون اسم شخصیت‌ها و مکان‌ها در این اثر برای ما بسیار آشناست و همین آشنایی موجب شد که به کار بسیار جذابی تبدیل شود.

انتظارات نویسنده بوشهری از نهادها و ارگان‌های دولتی

او با اعتقاد به اینکه همگی مدیون نویسندگان متفکر و دغدغه‌مندی مثل مونس عبدی‌زاده هستیم که قلم را در این خطه با نام و عنوان این افراد تاثیرگذار و شهرهای شهیدپرور پیوند داده‌اند، می‌گوید: حمایت از چنین نویسنده‌هایی وظیفه ما است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر نیز مونس عبدی را سرمایه استان بوشهر می‌خواند و درباره او می‌گوید: او یکی از نویسندگان فعال استان است که همکاری بسیار نزدیکی با حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر دارد.

عبدالله شاهینی که با فرآیند نگارش دومین اثر این نویسنده بوشهری از نزدیک آشنا است بیان می‌کند: نگارش چهل روز انتظار ۶ سال زمان برد اما من در نگارش این اثر، صبر و بردباری را از شهید محمد احمدی‌جوان -که کتاب بر اساس داستان زندگی او نوشته می‌شد- یاد گرفتم.؛ بنابراین اگر امروز یک هزار نسخه این کتاب بدون حمایت هیچ ارگانی کامل به‌فروش رفته، نتیجه صبوری نویسنده اثر و برکت وجود شهید است که جای تبریک گفتن دارد؛ چون آثار متعددی در حوزه دفاع مقدس منتشر شده اما کمتر توفیق جذب نگاه مخاطب یافته‌اند.

این بانوی خاطره‌نگار و نویسنده حوزه دفاع مقدس در زمان حاضر کتاب‌های خاطرات خانم فاطمه‌سادات علیزاده‌ثابتی؛ همسر شهیدان رضا و مهران عزیزانی با عنوان "مثل هاجر" و خاطرات کاظم اخوان؛ عکاس و خبرنگار جنگ با عنوان "تصویری در بند" را نوشته و برای چاپ به‌ترتیب به دست نشر ۲۷ بعثت و انتشارات شهید سپرده و یک کار هم در دست نوشتن دارد که مربوط به خاطرات شهید مدافع حرم میثم نجفی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha