رشد ۸۷ درصدی حدنگاری در حوزه اراضی کشاورزی

تهران - ایرنا - رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به عملکرد این سازمان، از رشد ۸۷ درصدی حدنگاری در حوزه اراضی کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایرنا، حسن بابایی روز سه شنبه در دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی که در سازمان اسناد و املاک کشور برگزار شد، با بیان اینکه سطح علمی همایش در حوزه هوش مصنوعی و فناوری نوین بالاتر از سال‌های گذشته بود، اظهارداشت: سال گذشته ۱۶۰۰ ایده واصل و از این تعداد ۳۱ ایده در این حوزه عملیاتی شد.

وی افزود: پلتفرم سامانه های سازمان ۲۲ بهمن ماه امسال رونمایی می شود و سامانه های ثبت شرکتها نیز بازطراحی شده و بر این اساس پرداختها و امضاهای الکترونیک اجرا شده و تا چند ماه آینده گامهای مالکیت معنوی وثبت شرکت ها نیز نهایی می شود.

بابایی با بیان اینکه در بین دستگاههای قوه قضاییه سازمان ثبت بیشترین رضایتمندی را به دست آورده است، گفت: اما باید سریعا فرایندها را بازطراحی کنیم و از هوش مصنوعی نهایت استفاده را ببریم.

وی گفت: در حوزه کاداستر با توجه به تاکید رهبری بر قانون حدنگاری، موفق شدیم مساحت حدنگاری عرصه های ملی را که بیش از ۸۶ هزار هکتار بود به ۱۳۵ میلیون هکتار برسانیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد عرصه های ملی حدنگاری شده است، اظهارداشت: تالابها و رودخانه‌ها حدنگاری شدند و در حوزه اراضی کشاورزی حدنگاری در سال جاری ۶ میلیون رشد داشته که نسبت به سال ۱۴۰۰ ، ۸۷ برابر رشد داشته است.

وی‌ حدنگاری را مجموعه ای از عملیات عمرانی جغرافیای و مهندسی عنوان کرد و گفت: دقت در حدنگاری را تا ۵ سانتی متر رساندیم که محل اختلاف و تعارض مالکین نشود.

به گفته وی، تنظیم اسناد مالکیت نیز در سال گذشته بیش از ۴ میلیون فقره بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته و اراضی موقوفه در این حوزه بیشترین رشد را داشته اند.

بابایی ادامه داد: بیش از ۱۹ میلیون سند در دفاتر اسناد رسمی در سال گذشته تنظیم شده و نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی در تنظیم اسناد هستیم.

وی ادامه‌داد: امروز با توجه به گستردگی ۸ هزار و ۵۰۰ دفتر خانه اسناد رسمی و تبدیل اسناد عادی به اسناد رسمی، محملی برای تنظیم اسناد عادی وجود ندارد.

عدم اعتبار معاملات با اسناد عادی مصلحت قطعی برای کشور است
امین حسین رحیمی وزیر دادگستری نیز در این همایش با اشاره به حدنگاری گفت: صدور اسناد حدنگاری مهمترین موضوعی است که از بسیاری از مفاسد پیشگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت برای اجرای دقیق قانون حدنگاری با موانع و کمبود امکاناتی مواجه است، اظهارداشت: در لایحه برنامه هفتم توسعه به پیشنهاد قوه قضائیه این ایرادات از بین رفته است.

وی افزود: پیش بینی شده که هریک از مالکان واحدهای آپارتمانی که اقدام کنند و بدهی های خود را بدهند می‌تواند پایان کار خود را دریافت کند و سازمان ثبت برای آن واحد سند حدنگاری را صادر خواهد کرد.

وزیر دادگستری با اشاره به موانع حدنگاری اراضی کشاورزی گفت: در اراضی کشاورزی سند بصورت مشاعی صادر می‌شود اما براساس برنامه هفتم توسعه قرار براین شده است تا پس از احراز تصرفات قانونی برای هر مساحت زمین کشاورزی سند حدنگاری صادر شود .

رحیمی با بیان اینکه تصمیم دولت و قوه قضائیه برای نهایی شدن قانون حدنگاری جدی است، اظهارداشت: با رفع موانع سازمان ثبت به راحتی می‌تواند اسناد را صادر کند و در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است که سازمان ثبت برای بهتر و راحت تر شدن حدنگاری بتواند کارگزاری های فنی و مهندسی را به اشخاص حقوقی واگذار کند.

وزیر دادگستری ادامه داد: شورای نگهبان معتقد است اسناد عادی از لحاظ شرعی اعتبار دارند اما با توجه به وضعیت جامعه سند رسمی یک الزام است.

وی افزود: در قانونی که درحال تصویب است مهلت زمانی برای رسمی شدن اسناد عادی پیش بینی شده است و با تصویب این قانون دیگر هیچ معامله عادی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه عدم اعتبار معاملات با اسناد عادی یک مصلحت قطعی برای کشور است، ابراز امیدواری کرد که این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به تصویب برسد.

لزوم فرهنگ‌سازی برای ثبت اسناد رسمی در کشور
اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز در این همایش، بحث دنیای امروز انسان را مغز محور عنوان کرد و گفت: یکی از برندگان جایزه نوبل اعلام کرد که برای آینده جهان به جای حرکت به سمت کرات دیگر باید به سراغ مغز میرفتیم و ناشناخته های دنیای مغز را می‌شناختیم.

وی با بیان اینکه در مغز شرایط ثبت وقایع ایجاد شده و همین ثبت مسئله ای بسیار پیچیده است که می‌توان آنرا به مجموعه سازمان ثبت نیز تعمیم داد، افزود: سازمان ثبت می‌تواند از بسیاری از جرائم پیشگیری کرده و بسیاری از دغدغه ها را رفع کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: زمانی می‌توان ثبت را در جامعه جاری کرد که فرهنگ آن رواج یافته باشد؛ مردم هنوز اهمیت ثبت رسمی را به خوبی درک نکرده‌اند و به همین دلیل است که با گذشت بیش از صد سال از قانون رسمی ثبت همچنان اسناد عادی مبادله می شوند .

جهانگیر با بیان اینکه ثبت رسمی می‌تواند از پول‌شویی، معاملات معارض، جعل، دعاوی کیفری جلوگیری کند، اظهار داشت: ثبت رسمی می‌تواند تضمین کننده آینده فرزندان این مرز و بوم باشد و اگر مردم بدانند با ثبت رسمی، آینده خانوادشان تضمین می‌شود، برای ثبت رسمی اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید اهمیت اسناد رسمی را به مجموعه های دولتی بشناسانیم، گفت: اگر دولت متوجه شود که اسناد عادی چه ضرری را به سیستم اقتصادی وارد می‌کند برای فرایند اسناد رسمی پیش قدم می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: با تورم قانون مواجه هستیم و تنها راه کمک به مردم ایجاد قوانین جدید نیست بلکه فقدان عدم نظارت بر اجرای قوانین است.

وی گفت: هرکجا ثبت رسمی انجام می‌شود امنیت پایدار ایجاد می‌شود و اگر به دنبال ایجاد تحول و کمک به سازمان ثبت هستیم باید راه‌های اجرای ضمانت بیشتر اجرا را دنبال کنیم.

آخرین وضعیت جذب شدگان آزمون سردفتری
حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه برگزاری دومین همایش ملی ایده‌های تحول آفرین ثبتی؛ در جمع خبرنگاران درباره وضعیت ۹  هزار و ۵۰۰ متقاضی قبول شده در آزمون سردفتری سال گذشته، اظهار داشت: فرایند جذب این پذیرفته‌شدگان آغاز شده و اگر همه‌ صلاحیت داشته باشند، پروانه به تمامی آنها اعطا می‌شود.

وی تاکید کرد: حقیقت تمام کسانی که صلاحیت علمی دارند وارد فرآیند پذیرش می‌شوند اما صلاحیت عملی از باب منصب و گزینش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

بابایی درباره تعارض بررسی صلاحیت پذیرفته‌شدگان با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و نیز مصوبه هیئت مقررات‌زدایی، نیز اظهار داشت: صلاحیت عمومی پذیرفته‌شدگان بر اساس قانون دفاتر اسناد رسمی که هنوز نسخ نشده است انجام می‌شود.

بابایی همچنین درباره زمان اتمام فرآیند اعطای پروانه به پذیرفته‌شدگان گفت: فرآیند پذیرش آغاز شده و به محض اینکه صلاحیت‌های عمومی پذیرفته‌شدگان بررسی شود، پروانه سردفتری به پذیرفته‌شده‌های نهایی اعطا می‌شود. برای افزایش سرعت کار هم به تمام استان‌ها اجازه دادیم تا اختیار متقاضیان را در دادگستری‌های مرکز آغاز کنند تا در این باره با تأخیر مواجه نشویم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha