صدور ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ۸۵۰ نفر از مجموع ۹ هزار و ۱۶ نفر پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ ابلاغ دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، صفدر کشاورز روز یکشنبه در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پذیرفته شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ گفت: آزمون سردفتری ۱۴۰۱ در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد و ۹ هزار و ۵۳۴ نفر در این آزمون پذیرفته شدند و از مجموع پذیرفته‌شدگان آزمون، صلاحیت عمومی ۹ هزار و ۱۶ نفر تایید شده است.

وی توضیح داد: مقرر شده بود همه پذیرفته‌شدگان آزمون به درگاه ملی صدور مجوزها مراجعه و مدارک خود را بارگذاری کنند اما تاکنون ۲هزار و ۷۵۹ نفر به این درگاه مراجعه نکرده‌اند همچنین پنج هزار و ۴۵۰ نفر اختبار شدند و سه هزار و ۷۱۰ نفر از آنها با کارآموزی قبول شدند و در حال گذراندن مراحل مختلف هستند.

کشاورز افزود: از مجموع پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ تاکنون برای ۸۵۰ نفر ابلاغ سردفتری صادر شده است، ۳ هزار و ۷۱۰ نفر از اختبار شدگان با کاراموزی قبول شدند و در حال سپری کردند دوره کارآموزی هستند، ۹ هزارو ۱۶ نفر صلاحیت عمومی آن ها تایید شده است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز آموزش قوه قضاییه، اضافه کرد: آموزش پذیرفته شدگان آزمون سردفتری توسط مرکز آموزش قوه‌ قضائیه انجام می‌شود و این امکان فراهم شده است که آموزش آنها در استان‌ها صورت پذیرد و پس از گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی ابلاغ آنها انجام خواهد شد.

صدور ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری


سازمان ثبت در حال تنظیم زیرساخت‌ها برای الزام به ثبت رسمی معاملات است

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی معاملات غیرمنقول خبر داد و گفت: این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و بعد از برگزاری حدود ۳۰ جلسه در دبیر خانه اکنون در ۱۲ جلسه در صحن اصلی مجمع بررسی شده است و این طرح که مشتمل بر ۱۵ ماده است، در حال حاضر به بررسی تبصره سه ماده ۱۰ رسیده است.

وی ادامه داد: این طرح چهار هدف اصلی دارد؛ ساماندهی نقل و انتقالات عادی که یک سال بعد از فعالیت سامانه ثبت ادعا هرگونه نقل و انتقال به صورت رسمی خواهد بود. ساماندهی مشاورین املاک که بعد از تسهیلگری بین خریدار و فروشنده با دسترسی به سامانه ثبت الکترونیک اسناد بتوانند قرارداد اشخاص را وارد سامانه کنند و بعد طرفین را برای تنظیم‌ سند به دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند.

کشاورز اضافه کرد: تسهیل صدور اسناد مالکیت که موانع آن برداشته شود و نیز، تسهیل تنظیم اسناد به این صورت که اسناد را بتوان در شبکه‌های الکترونیک تنظیم کرد و نیازی به حضور در دفاتر نداشته باشند.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در سازمان ثبت کارگروه‌های متناسب با چهار هدف شامل کارگروه‌های املاک، اسناد، مشاورین املاک، اطلاع‌رسانی و فناوری ایجاد شده تا زمینه برای تامین زیرساخت‌ها دیده شود. برخی هم در بازطراحی سامانه‌های سازمان دیده شده است.

صدور ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری


صدور اسناد کاداستری برای نیمی از اراضی کشاورزی

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست گفت: سازمان در سال ۱۴۰۲ اقدامات خیلی خوبی در حوزه‌های املاک، ثبت شرکت‌ها، ثبت اسناد رسمی و ثبت ازدواج و طلاق داشت.

وی افزود: در حوزه املاک، نقشه کاداستر ۸۸ درصد عرصه‌های کشور تاکنون تهیه شده و عرصه باقی مانده مربوط به اراضی زراعی است در حالی‌که نیمی از اراضی زراعی حدنگاری شده‌اند و مابقی اراضی زراعی هم در سال آینده حدنگاری خواهند شد.

معاون املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در زمینه اراضی مربوط به نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌های اجرایی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. اسناد کاداستر ۹۶ درصد اراضی نیروهای مسلح اسناد و ۸۳ درصد اراضی اوقافی صادر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه اسناد رسمی بحث بازطراحی سامانه ثبت الکترونیک اسناد برای تنظیم اسناد در دفاتر را پیش بردیم که اوایل سال بعد به بهره‌برداری می‌رس همچنین بازطراحی سامانه ثبت شرکت‌ها در دستور کار است که بهره‌برداری نهایی آن خردادماه سال ۲۴۰۳ رخ می‌دهد.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره اقدامات این سازمان در زمینه الکترونیکی شدن امور و فعالیت سامانه کاتب ۴۰۰ خدمت ارائه داده خواهد شد، افزود: بازطراحی بسیاری از سامانه‌های سازمان ثبت آغاز شده و اکنون برخی امکانات که در سامانه ثبت من وجود داشت در کاتب قابل دسترس است.

وی افزود: سامانه ثبت من این امکان و ظرفیت را نداشت تا بسیاری از مردم به آن مراجعه کنند اما سامانه کاتب می‌تواند به ۸۰ میلیون نفر خدمات ارائه دهد.

کشاورز افزود: اکنون سامانه کاتب ۲۰ خدمت ارائه می‌دهد و با تکمیل بازطراحی ثبت الکترونیک اسناد، بسیاری از خدمات به کاتب منتقل خواهد شد و بخشی از خدمات ثبت در کاتب در دسترس خواهد بود.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره سند الکترونیک ازدواج، گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف سازمان ثبت بحث الکترونیکی کردن همه فرایندها و اسناد مالکیت به صورت الکترونیکی است، سند الکترونیک طلاق و ازدواج و سند الکترونیکی اسناد و املاک را ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: در طراحی اولیه، شروط ضمن عقد در سند الکترونیک ازدواج درج نشده بود که بعد از آن اصلاح شد و اکنون اسناد الکترونیکی ازدواج با درج شروط صادر می‌شود.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha