روایت دانشگاه آمریکایی از تشدید فعالیت شرکت‌های غربی در روسیه با وجود تحریم‌ها

تهران- ایرنا- تیمی از دانشگاه ییل آمریکا در گزارشی تحقیقی اعلام کرد که باوجود اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو، همچنان بسیاری از شرکت‌های شناخته شده غربی در روسیه فعال بوده و آن را ترک نکرده‌اند و برخی فعالیت‌های خود را تشدید کرده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، پس از آغاز جنگ در اوکراین، بیش از یک هزار شرکت غربی متعهد به خروج از روسیه شدند، اما با این وجود هنوز شرکت های بسیاری در این کشور مانده و دست از فعالیت برنداشته اند.

پروفسور جف سوننفلد استاد دانشگاه ییل و تیمش فهرستی از کشورهایی که به نقض عهد متهم شده اند و همچنان به داد و ستد با روسیه مشغول هستند را فراهم کرده است.

در میان فهرست منتشر شده نام شرکت های معروفی همچون شرکت هلندی هینیکن، یونیلیور تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی، شرکت دخانیات آمریکایی فیلیپ موریس، شرکت تولید کننده مواد غذایی موندلیز، بریتیش پترولیوم، اکسون موبیل، نستله، استارباکس و مک دونالد به چشم می خورد.

سوننفلد در مصاحبه ای با سی‌ان‌ان، این شرکت ها را که علیرغم تحریم های غرب به فعالیت در روسیه ادامه می دهند، سودجویان دوران جنگ خواند و اقدام آنها را شرم آور و غیراخلاقی دانست.

این استاد دانشگاه ییل که در کنگره ای با محوریت خروج شرکت‌ها از روسیه سخنرانی کرده است، این شرکت‌ها را به نقض قانون متهم نکرد، اما اقدام آنها را زیرپاگذاشتن اخلاقیات دانست و همزمان خطاب به شرکت های مزبور تاکید کرد که ماندن در روسیه مانند این است که خودشان با دست خود برندشان را به آتش کشیده باشند.

سی‌ان‌ان در ادامه آورده است که ادامه فعالیت برخی شرکت های غربی در روسیه از جمله هینیکن در حالی است که این شرکت هلندی از نخستین هایی بود که خروج خود را از روسیه اعلام کرد و به همین دلیل مورد تحسین قرار گرفت. اما گزارش ها نشان می دهد ۱۶ ماه پس از جنگ اوکراین، هینیکن هنوز هفت کارخانه آبجوسازی و یک هزار و ۸۰۰ کارمند در روسیه دارد.

استیون تیان مدیر تحقیقات مؤسسه رهبری ارشد اجرایی ییل در این خصوص گفت: شرکت های غربی به دلیل سود هنگفتی که از روسیه بست می آورند نه تنها از آنجا بیرون نمی آیند بلکه در حال دو برابر شدن هستند.

این گزارش مدعی است که حتی برخی شرکت های این فهرست از جمله بریتیش پترولیوم و اکسون موبیل برای توجیه ماندن در روسیه، به فریب نهادهای نظارتی دست زده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha