۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۲
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85166561
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بازنمایی چهره فرهنگی و علمی ایران در کنگره دیپلماسی ملل

اصفهان - ایرنا - نخستین "کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل" روزهای ۱۸ و ۱۹ تیر جاری با حضور سفیران و نماینده‌های دیپلماتیک شماری از کشورها در اصفهان برگزار شد و به گفته رییس شورای سیاستگذاری این کنگره، توانست بازنمایی مناسبی از چهره فرهنگی و علمی ایران داشته باشد.

به گزارش ایرنا، نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل روزهای ۱۸ و ۱۹ تیر جاری با حضور استادان دانشگاهی، دیپلمات‌ها و سفیران شماری از کشورها با شعار «ایران، تمدنی ماندگار» در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

این رویداد با هدف آشنایی با فرهنگ غنی ایرانی، ترویج فرهنگ صلح و همزیستی بین ملت‌ها و فراهم کردن بستر مناسب در راستای دیپلماسی علمی و فرهنگی برگزار شد و سفیران کشورهای اتریش، فنلاند، کرواسی، رومانی، کره جنوبی، مالزی و تاجیکستان و تعدادی از نماینده های دیپلماتیک کشورهای دیگر در آن حضور داشتند.

برگزاری ۲ نشست تخصصی با موضوع دیپلماسی عمومی و علمی، دیدار و گفت و گو با نمایندگان بخش های مختلف پژوهشی، اقتصادی و دانشگاهی و بازدید از آثار تاریخی و مراکز فرهنگی اصفهان از جمله برنامه های این رویداد ۲ روزه بود.

ایجاد فضایی نو برای آشنایی با فرهنگ و تمدن غنی و اصیل ایرانی‌اسلامی از جمله اهدافی بود که برای این رویداد تعریف شده بود و به گفته رییس شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل، دستاوردها و بازخوردهای خوبی در این زمینه از سوی مهمانان داخلی و خارجی کنگره حاصل شد.

سیدمحمدعلی سیدحنایی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهمترین هدف ما از برگزاری این رویداد این بود که فرهنگ و تمدن ایرانی را به بهترین شکل ممکن به شرکت کنندگان بویژه مهمانان خارجی معرفی کنیم و فضایی ایجاد شود که آنها تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه بازخوردهای مثبتی در این زمینه داشتیم، اظهار داشت: فضای علمی و فرهنگی شهر اصفهان شرکت کنندگان خارجی را تحت تاثیر قرار داد و آنها بمنظور تداوم برگزاری چنین رویدادهایی در کشورمان ابراز تمایل کردند.

وی ادامه داد: فضایی که در این رویداد ایجاد شده بود، بازنمایی و پیام رسانه ای مناسبی از ایران به جامعه جهانی مخابره کرد و این بازخوردها در ارتباطات ملت های مختلف و پیام هایی که به کشورهای دیگر منتقل می شود، تداوم خواهد داشت.

سیدحنایی تاکید کرد: دستاوردهای برگزاری رویدادهایی مانند کنگره دیپلماسی ملل بدون شک در روابط ایران با سایر کشورها و وجهه آن در عرصه بین المللی تاثیرگذار خواهد بود و در دراز مدت آثار خوبی برای کشورمان خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی بازنمایی ها و تصویرسازی های نادرست از کشورمان در عرصه جهانی، تصریح کرد: مهمترین دستاورد و بازخوردی که در این کنگره به آن دست یافتیم این بود که وجهه کشورمان و چهره فرهنگی و علمی آن را آنطور که شایسته است به جامعه جهانی معرفی کنیم و به جهانیان نشان دهیم که ما از گفت و گوی بین فرهنگ ها، تمدن ها و ملت ها استقبال می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این کنگره در جهت پرداختن به دیپلماسی خط ۲ یعنی ارتباط مردم با مردم، برگزار شد، افزود: وقتی ملت ها بر روی تاثیر بگذارند، این موضوع در تصمیم دولت ها نیز موثر خواهد بود و اگر کشورهایی بخواهد کشور دیگری را تحت فشار قرار دهند، این ملت ها هستند که اجازه این کار را نمی دهند.

سیدحنایی با بیان اینکه از بین بردن بازنمایی و چهره‌سازی منفی علیه کشورمان یکی دیگر از اهدافی بود که در این کنگره به آن دست پیدا کردیم، خاطرنشان کرد: برخی چهره های رسانه ای، تشکل ها و نهادهای مختلف در کشورهای مخالف ایران تلاش می کنند که نشان دهند ایرانیان تمایلی به گفت و گو ندارند درحالیکه در کنگره دیپلماسی ملل در اصفهان، دانشجویان، استادان و نماینده های دیپلماتیک چندین کشور مختلف در کنار یکدیگر حضور یافتند و باهم گفت و گو کردند که نشان دهنده سطح علمی و فرهنگی و تاب‌آوری نسبت به شنیدن سخنان دیگران است.

وی همچنین با اشاره به اینکه دیگر شرکت کنندگان کنگره نیز از تداوم برگزاری این رویداد در سال های آینده استقبال کردند، خاطرنشان کرد: اگر حمایت های لازم از این کنگره صورت بگیرد می توانیم آن را در شهرهای فرهنگی دیگر ایران نیز برگزار کنیم.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران خاطرنشان کرد: در ماه های اخیر برای برگزاری این رویداد، مسیر دشواری را طی کردیم که امید است در سال های آینده تسهیل شود.
وی اضافه کرد: با تجربه به دست آمده از نخستین دوره کنگره می توانیم با مساعدت وزارتخانه های امور خارجه و علوم، تحقیقات و فناوری در دوره های بعدی میزبان نمایندگان دیپلماتیک از تعداد کشورهای بیشتر و همچنین انجمن های علمی و دانشجویی آنها باشیم.

نخستین کنگره دیپلماسی ملل با همکاری اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، دانشگاه اصفهان و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha