تهران- ایرنا- معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، گفت: در سال گذشته، بیش از ۱۶۰ هزار کودک پنج و ۶ ساله در سراسر کشور تحت پوشش برنامه غربالگری اضطراب قرار گرفتند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، معصومه توکلی، افزود: گفت:در حال حاضر والدین کودکان ۵ و ۶ ساله می توانند با مراجعه به سامانه http://www.moshavereh.behzisti.ir و ثبت نام کودک خود، پرسشنامه غربالگری اضطراب را تکمیل نموده تا از وضعیت کودک با دریافت پیامک مطلع شوند.
وی افزود: در صورتی که کودک مشکوک به اضطراب تشخیص داده شود، مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی تحت نظارت سازمان بهزیستی از طریق سامانه یادشده به خانواده معرفی می شود و والدین باید به همراه کودک خود برای ارزیابی های دقیق تر و دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی به مراکز مربوطه مراجعه کنند.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۶۰ هزار و ۷۳۲ کودک پنج و ۶ ساله در سراسر کشور تحت پوشش برنامه غربالگری معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور قرار گرفتند.

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، گفت: اختلال اضطراب کودکی پدیده ای گذرا نبوده و در صورت درمان نشدن تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه پیدا می کند و از این رو مشکلات بسیاری فرا روی فرد قرار می گیرد. همچنین اختلالات اضطرابی دوران کودکی به دلیل ماهیت خود، کمتر از شیوع واقعی تشخیص داده می شوند و به همین نسبت نیز کمتر درمان دریافت می کنند. این اختلالات می توانند عاملی برای شروع بیماری هایی نظیر افسردگی، مصرف مواد مخدر، موتیسم انتخابی (لالی) و بیماری های جسمی باشند.
وی افزود: مطالعات نشان داده است که تداوم اختلالات اضطرابی در دوران نوجوانی سبب اختلال قابل ملاحظه بالینی یا تخریب عملکرد اجتماعی، تحصیلی، شغلی و سایر زمینه های مهم کارکردی فرد می شود، بنابراین اختلال مذکور علاوه بر صدمات بسیاری که در زمینه رشد و شخصیت بر کودک می گذارد، تاثیرات نامطلوبی بر رابطه والدین و سایر خواهران و برادران کودک نیز خواهد داشت.

توکلی اظهار کرد: نتایج تحقیقات نشان داده است که افراد بزرگسالی که در دوران کودکی دچار این اختلالات بوده اند، مشکلات عدیده ای را در ازدواج و روابط با همسرانشان خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه یکی از رسالت های اصلی معاونت مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی، ارتقای سلامت روان و پیشگیری است، گفت: این معاونت طراحی مداخلات زودهنگام دوران کودکی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است که از جمله این اقدامات، برنامه غربالگری اضطراب کودکان پنج و ۶ ساله است و تشخیص زود هنگام اختلالات و کاهش بار بیماری ها، تاثیر عمیقی در ارتقای سلامت روان جامعه خواهد داشت.
وی افزود: برنامه های غربالگری ضمن اینکه خدمات ارزان تری را به جامعه ارائه می دهد؛ به دلیل ماهیت تشخیص زود هنگام، از ایجاد معضلات و مشکلات بعدی نیز می کاهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha