۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85167742
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحقق شهر هوشمند نیازمند تاثیر چشم‌اندازها و تدوین نقشه راه است

اصفهان - ایرنا - معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: برای دست یافتن به تحقق شهر هوشمند نیازمند تاثیر چشم اندازها، برنامه‌ریزی‌ها و تدوین نقشه راه هستیم.

به گزارش ایرنا، مهدی جمالی نژاد روز چهارشنبه در اولین همایش "نقش فناوری اطلاعات در مدیریت شهری" در اصفهان افزود: البته چشم‌اندازهای این حوزه نباید خارج از طرح‌های کلان دولت و باید هم راستا با سیاست‌های تدوین شده باشد و باید تمام دستگاه‌های اجرایی و بین بخشی و سیاستگذاران برای تحقق شهر هوشمند با هم همکاری کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه باید بهره‌گیری از فناوری نوین و هوش مصنوعی نیز استفاده شود، گفت: باید برای توسعه و بهره گیری از هوش مصنوعی، پردازش داده‌ها و اطلاعات زیر ساخت‌ها فراهم شده باشد و این در حالی است که هنوز خدمت و توسعه زیرساختی و فناوری کشور در این زمینه فراهم نشده است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه باید سازوکار هوش مصنوعی و داده‌های فناوری همچون بلاکچین در کشور فراهم شود، تصریح کرد: استان اصفهان در این حوزه از گذشته نه چندان دور پیش قدم بود اما به آن توجهی نشد و اکنون از شهردار اصفهان درخواست دارم تدوین توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و پردازش داده‌های فناوری در اصفهان فعال شود.
وی ادامه داد: شهرداری اصفهان در سال ۹۴ برای تحقق این چشم‌انداز دفتر خلاقیت و نوآوری و دفتر فناوری نوین شهری را راه‌اندازی کرد که فناوری‌های به روز را جمع‌آوری، پردازش و سپس در مدیریت شهری بکار گیرد که طبق اهداف پیش نرفت.

جمالی نژاد تاکید کرد: درخواست دارم شهردار اصفهان این دو دفتر را مجدد در قالب ستاد قرارگاه یا کمیته فناوری در قالب بسته عملیاتی دانش پایه راه‌اندازی کند.

وی گفت: سال ۹۴ زیرساخت‌های هوش مصنوعی و استفاده از پهباد آتشنشان در شهرداری اصفهان مطرح شد اما به دلیل عدم پیشرفت در حوزه زیرساختی و فناوری نوین به فراموشی سپرده و امروز شاهد هستیم؛ مجدد گفتمان نقش فناوری در مدیریت شهری مطرح می‌شود.
معاون وزیر کشور تصریح کرد: در بین ۶۴ کشور دارای دانش اکتسابی و هوشمند سازی دنیا برخی از کشورهای عربی و همسایه کشور ایران دارای رتبه و جایگاه بودند اما کشور ایران با وجود برخی جایگاه‌های علمی و تخصصی در این زمینه هیچ جایگاهی ندارد.
وی با تاکید به اینکه در دنیا به این دانش نوین "فناوری بنیان برافکن و تحول ساز ساختار" گفته می شود، یادآور شد: نمایشگاه شهر هوشمند نباید سَمبلیک و در حد گفتمان باشد بلکه عناوین شهر هوشمند و شهر الکترونیک باید نمود عملی و موجب تغییر در اتمسفر فضای کار شود.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان برای تحقق اصفهان شهر زندگی باید به  توسعه برنامه‌های فناورانه بپردازد، گفت: در دنیا در زمینه فناوری‌های نوین در توسعه شهری گام‌های مهمی برداشته شده است و اتاق بازرگانی اصفهان نیز به عنوان یک نهاد اقتصادی حمایتگر در حوزه ارتباطات و پایه موضوعات مطرح شده حامی فناوری نوین است.

وی افزود: البته اولویت ما در این زمینه تعامل با شهرک علمی و تحقیقاتی و استفاده از دانش شرکت‌های دانش بنیان است و اتاق بازرگانی با ایجاد کمیسیون شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه ورود پیدا کرده است.

امیر کشانی تصریح کرد: اتاق بازرگانی اصفهان در این دوره تمرکز خود را بر صادرات و درآمد ارزی و چشم‌انداز سه برابری شدن درآمد قرار داده است.

وی با اشاره به سفر سفرای  ۱۱ کشور به اصفهان بیان داشت: اکنون فضای ورود به تعامل و استفاده از دانش سایر کشورها باز شده است و شهرداری اصفهان می‌تواند با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش محور در حوزه آی‌تی و شهر هوشمند، اطلاعات هوشمند، انرژی هوشمند، نور هوشمند و اینترنت اشیاء پل همکاری ایجاد کند.

کشانی اضافه کرد: معتقدم، نمایشگاه‌ها نیز  فرصت بسیار خوبی برای کسب تجربه هستند و نمایشگاه جیتکس (GITEX) دبی از جمله این نمایشگاه‌ها است که پیشنهاد می کنم در آینده از این نمایشگاه دیدن شود.

به گزارش ایرنا، اولین همایش نقش فناوری اطلاعات در مدیریت شهری با عنوان «شهر، توسعه، فناوری" با حضور گروهی از کارشناسان و دست اندرکاران حوزه فناوری اطلاعات و مدیریت شهری در اصفهان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha