حمایت از نقالی‌خوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است

اراک - ایرنا - مدیر خانه نقالان و پرده‌خوانان کشور گفت: حمایت از نقالی‌خوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، «محسن میرزا علی» روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نخستین کارگاه آموزشی نقالی‌خوانی استان مرکزی در اراک، در جمع خبرنگاران، افزود: نقالی خوانی هنری با قدمت طولانی است و متاسفانه بسیاری از بزرگان این هنر از دنیا رفته‌اند و تنها انگشت‌شماری از آنها در قید حیات است.

وی بیان کرد: آمار طلاق و آسیب‌های اجتماعی در جامعه نگران کننده است و باید هنر نقالی در راستای کاهش این معضلات به کار گرفته شود.

دارنده اولین آموزشگاه نقالی و پرده‌خوانی کشور ادامه داد: در گذشته وسایل سرگرمی و اطلاع‌رسانی مانند امروز وجود نداشت و این امر توسط نقالان در مکان‌های خاص از جمله قهوه‌خانه‌ها، حمام‌های عمومی، خانقاه‌ها و ورزش‌های زورخانه‌ای انجام می‌شد.

میرزاعلی اظهار کرد: امروز در کشورهای غربی بر این باورند که قصه، داستان و روایات در بهبود و پایین آمدن فساد و آسیب‌های اجتماعی موثر است و ظرفیت‌هایی که در این راستا در ایران وجود دارد به هیچ عنوان در کشورهای دیگر نیست و باید بهره‌گیری لازم صورت گیرد.

وی عنوان کرد: نقالی خوانی، شاهنامه خوانی و هنرهای آیینی ایران نقش موثری در خوب دیدن و خوب شنیدن افراد جامعه دارد.

مدیر خانه نقالان و پرده‌خوانان کشور اضافه کرد: امروز دنیا با هوش مصنوعی طرف است و اگر هوشیاری لازم صورت نگیرد، زندگی عجیبی در انتظار مردم خواهد بود و این هوش می‌تواند بنیان را از بین ببرد.

میرزاعلی اظهار کرد: توجه به هنرهای آیینی، نقش موثری در حفظ جوانمردی و فرهنگ و هویت ایرانی دارد و هنرمندان هنرهای آیینی با رازهایی که در هنر خود دارند، می‌توانند توجه به حرمت‌ها از جمله حرمت بزرگ و کوچک و پدر و مادر را به جامعه گوشزد کنند.

وی گفت: با تلاش‌های ویژه و گسترده، نقالی خوانی در چند سال اخیر در کشور احیا شد و وضعیت نسبت به قبل خوب است، اما فاصله تا ایده‌آل فراوان است.

دارنده اولین آموزشگاه نقالی و پرده‌خوانی کشور افزود: برای نخستین بار در کشور، تعزیه به صورت تخصصی در تلویزیون تهیه و تاکنون به مدت سه سال از شبکه چهار پخش شد که این مهم نقش موثری در افزایش آگاهی نسبت به این هنر داشت.

میرزاعلی عنوان کرد: تاکنون جشنواره نقالان علوی به صورت ملی در پنج دوره برگزار شده است که این مهم در افزایش تعداد علاقمندان به این هنر گام‌های بلندی برداشت.

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی نقالی خوانی نیز در معرفی این هنر به جامعه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا این امر در رسیدن به اهداف بزرگتر این رشته نقش موثری دارد.

مدیر خانه نقالان و پرده‌خوانان کشور ادامه داد: استان مرکزی مهد هنرهای آیینی از جمله تعزیه، نقالی خوانی و پرده‌خوانی است و هنرمندان تاثیرگذاری تاکنون از این خطه پرورش یافته است.

میرزاعلی تاکید کرد: دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح کلان و در استان‌ها استانداران و فرماندارن هر شهرستان باید نگاه و حمایت ویژه از هنرهای آیینی داشته باشند.

وی اظهار کرد: هنرمندان هنرهای آیینی تنها نباید برای مناسبت‌های خاص فرا خوانده شوند و باید در همه ایام از این قشر حمایت شود.

دارنده اولین آموزشگاه نقالی و پرده‌خوانی کشور ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از تاثیرگذارترین نهادها در به ظهور رساندن هنرهای آیینی است که باید در این راستا نگاه ویژه حاکم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha