آغوش باز دروازه شرق آفریقا و هدف‌گذاری برای ارتقای ۱۰ برابری روابط تهران - نایروبی

تهران-ایرنا- قطار دیپلماسی دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی متوازن این بار به قاره آفریقا رسید. آیت‌الله رئیسی با هدف افزایش ۱۰ برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری کنیا را برای نخستین مقصد سفر برگزید و تصریح کرد: همچنان که در مدتی کوتاه توانستیم حجم روابط تجاری خود را به ۸ برابر برسانیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این میزان به ۲۰ و ۳۰ برابر برسد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» بامداد چهارشنبه در صدر هیأتی عالی‌رتبه، به دعوت رسمی رؤسای جمهور سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، تهران را به مقصد کنیا ترک کرد.

این نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قاره آفریقا پس از ۱۱ سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

وزرای امور خارجه، بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و مسئولان برخی دستگاه‌های اجرایی، آیت‌الله رئیسی را در این سفر دوره‌ای همراهی می‌کنند.

ایران، دوستی همیشگی و هم‌افزا

رئیس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به کشورهای آفریقایی، اهداف سفر خود را اینگونه توصیف کرد: از بهترین حوزه‌هایی که امروز برای همکاری در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، حوزه کشورهای آفریقایی است که هم ظرفیت‌های خوبی دارد و هم این کشورها به همکاری با ایران علاقمند هستند. نگاه جمهوری اسلامی در همکاری با آفریقا، نگاه مبتنی بر هم‌افزایی و متکی بر کرامت انسانی و استعدادهای بالای مردم کشورهای آفریقایی است.

وی همچنین با اظهار امیدواری نسبت به ارتقای سطح روابط ایران با کشورهای آفریقایی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری خاطرنشان کرد: امروز سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت با بازار هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری آفریقا، تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که با توجه به ظرفیت‌های متقابل سهم بسیاری پایینی به حساب می‌آید.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به زمینه‌های مناسب همکاری در عرصه کشت فراسرزمینی و تولید محصولات دامی و زراعی و همکاری‌های علمی و فناوری با کشورهای آفریقایی، گفت: همچنین فعال شدن دفاتر علم و فناوری ایران در این سه کشور و دیگر کشورهای آفریقایی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله زمینه‌های بسیار خوب صادرات کالا و خدمات ایرانی به کشورهای آفریقایی است.

اولین مقصد؛ دروازه شرق آفریقا

کنیا کشوری با بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین اقتصاد در شرق آفریقا؛ اولین مقصد سفر رئیس جمهور کشورمان در سفری سه روزه به کشورهای آفریقایی بود. سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا درباره اهمیت این سفر می‌گوید: در کنیا طی سه سال گذشته عملکرد موفقیت آمیزی را داشتیم و موفق شدیم چهره شاید تا اندازه‌ای منفی که نسبت به ایران وجود داشت را برطرف کنیم و الان با «چهره مثبتی در بازار اقتصادی کنیا مواجه هستیم»، اما لازم است که این چهره را با حضور مستمر و حساب شده بخش خصوصی حفظ و این مسیر را ادامه دهیم.

در همین راستا رئیس جمهور کشورمان (چهارشنبه) ۲۱ تیر ماه و در پاسخ به دعوت همتای کنیایی وارد نایروبی پایتخت کنیا شد. آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به کنیا مورد استقبال «آلفرد موتوآ» وزیر خارجه این کشور قرار گرفت و پس از آن هم «ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا در کاخ ریاست جمهوری این کشور از رئیس جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد. همزمان با ورود آیت‌الله رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا، ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت ایرانی شلیک شد.

موقعیت کنیا این فرصت را برای ایران فراهم می‌کند که از طریق این کشور به بازارهای کشورهای دیگر در این منطقه دسترسی داشته باشد. کنیا یکی از کشورهای مهم شرق آفریقا است و گسترش روابط با این کشور در حوزه‌های مختلف می‌تواند باعث افزایش حضور در منطقه شرق آفریقا به‌عنوان نزدیک‌ترین دروازه ورودی به آفریقا شود.

امضای ۵ سند همکاری میان ایران و کنیا

پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی و معرفی هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور به یکدیگر، در حضور روسای جمهور دو کشور ۵ سند به امضای هیأت‌های سیاسی و اقتصادی ایران و کنیا رسید. این اسناد در حوزه‌های ارتباطات، معدن، شیلات، گردشگری، همکاری های معدنی و صنعتی، آموزش فنی و حرفه‌ای و کشاورزی بود که وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی از دولت ایران این اسناد را امضا کردند.

هدف‌گذاری برای ارتقای ۱۰ برابری روابط اقتصادی

پس از مذاکرات هیات های ایران و کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری کنیا در نشست خبری مشترک «ویلیام روتو» با رئیس جمهورکشورمان، ضمن استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا و با بیان اینکه "دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم" اظهار داشت: روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشورهای قاره آفریقا می‌تواند روز به روز توسعه پیدا کند.

رئیس جمهور کشورمان، آفریقا را قاره ظرفیت‌ها توصیف و تصریح کرد: نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه به کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است. نگاه ما به کشور دوست‌مان کنیا، به عنوان کشوری سرشار از ظرفیت‌های متنوع است که تبادل آنها با ظرفیت‌های پرشمار و ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط بین دو کشور کمک کند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در شرایط قابل قبولی نیست، به هدف‌گذاری افزایش ۱۰ برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول اشاره کرد و افزود: همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به ۸ برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به ۲۰ و ۳۰ برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد.

آغوش باز کنیا برای تجار ایرانی

«ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا نیز در این نشست خبری در سخنانی با اشاره به بخشی از توافقات ایران و کنیا اظهار داشت: توافق شده است که ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه اندازی کند و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند.

ادای احترام رئیس‌جمهور به مقبره رهبر فقید

در ادامه برنامه‌های سفر خود به کنیا، با همراهی رئیس و تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور، با حضور در مقبره جوموکنیاتا رهبر ملی استقلال این کشور، به مقام این سیاستمدار کنیایی ادای احترام کرد.

جوموکنیاتا رهبر جنبش استقلال‌طلبی کنیا است که بیش از ۹ سال از عمر خود را در زندان‌های انگلستان سپری کرد. او اولین رئیس جمهور کنیا بعد از استقلال این کشور از انگلستان است.

پای پهپادهای ایرانی به آفریقا باز شد

پهپادهای تولیدی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی که کاربردهای دوگانه برای «سم پاشی» زمین‌های کشاورزی و همچنین «بازرسی مزرعه» با قابلیت پردازش تصویر برای اموری از جمله نقشه برداری و تشخیص آفات مزارع دارد، در جریان سفر رییس جمهور و هیات همراه به کنیا با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی در مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی باهدف بازاریابی برای محصولات دانش بنیان ایرانی رونمایی شد.

پهپاد پلیکان ۲ ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی است که دارای قابلیت‌های منحصر به فردی از جمله پیشرانه صنعتی ضد آب و گرد و غبار، دارای بازوهای جداشونده و آماده‌سازی در ۲ دقیقه، پرواز اتوماتیک، پاشش ۲ هکتار در هر پرواز، پوشش عرضی ۵ الی ۶ متر، قابلیت نصب انواع ماژول‌های کشاورزی، پمپاژ ۶ لیتر در هر دقیقه و دارای نرم‌افزار هوشمند تشخیص مسیر پرواز است.

ایران در حوزه سلامت سرآمد است

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود به کنیا، از خانه نوآوری و فناوری ایران در نایروبی پایتخت کنیا دیدن کرد. در این مرکز بیش از ۳۵ شرکت دانش‌بنیان ایرانی محصولات خود را در حوزه‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ساختمانی و معماری معرفی و به کنیا صادر کرده‌اند.

آیت‌الله رئیسی در حاشیه بازدید از خانه نوآوری و فنآوری ایران در کنیا گفت: آنچه امروز در این مرکز دیده شد، محصولات فناورانه‌ای است که در قاره آفریقا مشتری‌های زیادی دارد. پهپاد ایرانی سم‌پاش و نقشه‌بردار از محصولات ایرانی است که مشتری‌های خوبی در قاره آفریقا دارد. جمهوری اسلامی در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو نیز حرف‌های زیادی برای منطقه و دنیا دارد.

سفر رئیسی به نایروبی؛ سرآغاز فصل جدید

در جریان این سفر نشست هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و کنیا به ریاست رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و کنیا با بیان اینکه ایران به برکت انقلاب اسلامی امروز به یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه‌های مختلف پزشکی، کشاورزی، علم و فناوری و صنعت تبدیل شده است، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن این تجربیات در قالب مبادلات تجاری و اقتصادی با کنیا خبر داد.

وی سطح فعلی تجارت دو کشور را ناکافی و غیر قابل قبول دانست و افزایش سطح این همکاری‌ها تا ۱۰ برابر در گام اول را مورد تأکید قرار داد.

«ویلیام روتو» رئیس‌جمهور کنیا نیز در این نشست، سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به نایروبی را سرآغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور دانست و بر علاقمندی کشورش برای توسعه تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگردی، شیلات و کشاورزی و تجهیزات پزشکی و دارویی با تهران تأکید کرد.

همچنین در ابتدای این جلسه، هیأت‌های عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کنیا به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین معرفی ظرفیت‌های متنوع ایران و کنیا در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، تجهیزات پزشکی، صنایع و مصالح ساختمانی و پتروشیمی برای توسعه همکاری پرداختند.

مقامات عالی‌رتبه دو کشور همچنین با استقبال از توسعه و ایجاد خط کشتیرانی میان بنادر جمهوری اسلامی ایران و کنیا، راهکارهای مؤثر برای همکاری در این زمینه‌ها را نیز بررسی کردند.

روز چهارشنبه به وقت محلی، پس از پایان برنامه‌های سفر به کنیا، با بدرقه وزیر خارجه این کشور، نایروبی را به مقصد کامپالا پایتخت اوگاندا ترک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha