کنگره ملی نوحه ها شهریور ماه برگزار می شود/ مهلت ارسال آثار ۳۱ مرداد

تهران- ایرنا- دبیر نخستین کنگره ملی نوحه ها گفت: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته نخستین کنگره ملی نوحه ها شهریور ماه جاری برگزار می شود و علاقه مندان به حضور در این آیین تا ۳۱ مرداد ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهدی زنگنه در نشست خبری و آیین رونمایی از نشان کنگره ملی نوحه ها و نغمه های عاشورایی اظهار داشت: آثار دریافتی پس از انتخاب و تایید هیات داوران به این کنگره راه پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه آیین اختتامیه این کنگره نیز ۳۱ شهریور ماه جاری به انجام خواهد رسید، ‌گفت:‌ آیین نوحه سرایی در مذهب تشییع از جایگاه ویزه ای برخوردار است لذا نه فقط در جهان اسلام بلکه پرمخاطب ترین موسیقی آیینی دنیاست.

دبیر نخستین کنگره ملی نوحه ها با بیان اینکه تایید این ادعا حضور جمعیت میلیونی و عظیم شیعیان در آیین ملکوتی اربعین است، ‌ اظهار داشت:‌ موسیقی جمعیت حاضر در اربعین نیز چیزی جز نوحه نیست.

زنگنه ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که برای تمام پدیدهای اجتماعی‌ آن با موضوعات مختلف، جشنواره‌هایی برگزار می‌شود؛ اما نوحه به عنوان اصیل‌ترین هنر شیعیان تا به حال هیچ جشنواره ملی نداشته و جای خالی‌اش این جشنواره احساس می‌شد.

وی با بیان اینکه امیدوارم کنگره ملی نوحه ها جنبه بین‌المللی پیدا کند، گفت: با این وجود قبول داریم که نخستین کنگره ملی نوحه ها توسط یک نهاد حاکمیتی برگزار می‌شود اما این مهم به هیچ عنوان در ساختار و فرم با نگاه دستوری مواجه نبوده است.

رییس سازمان هیات و تشکل های دینی نیز در ادامه این نشست با بیان سخنانی در خصوص ایام محرم و صفر گفت: نقش محرم، صفر در حفظ محتوای دینی‌ ما بی‌ بدیل است زیرا که هیات های مذهبی جایگاه مهمی در این عرصه دارند.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی: با نگاهی به تاریخ متوجه خواهیم شد که هیات ها نقش بی بدیلی در فضای فرهنگی یکهزار ساله این مرز و بوم داشته و دارند که نوحه از موثرترین و مهم ترین بخش های هیات به شمار می روند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نخستین کنگره ملی نوحه یکی از اتفاقات خوب فرهنگی به شمار می رود، ‌ اظهار داشت: باید با مرتفع کردن مشکلات نوحه سرایان سبب انجام رسالت تبلیغی آنها در این عرصه و زمان شویم.

باباخانی با بیان اینکه برخلاف نوحه، نوحه سرایان در حاشیه هستند و توجهی به آنان نمی شود، ادامه داد: برگزاری چنین کنگره هایی سبب دیده شدن نوحه سرایان شده و در برگزاری کنگره باید به عنوان اولین گام کمک حال این عزیزان باشیم.

رییس سازمان هیات و تشکل های دینی با بیان اینکه کنگره ملی نوحه ها به سه زبان فارسی، ‌ عربی، آذری، ‌گویش ها و لهجه های بومی برگزار خواهد شد، گفت: این کنگره در سه بخش در قالب بخش اصلی و جنبی ویژه برگزار می شود.

وی گفت:‌ در بخش اصلی پنح نوحه سرای برتر سال انتخاب می‌شوند که در این بخش هر نوحه سرا باید ۴ تا ۸ اثر به دبیرخانه ارسال کند.

وی با بیان اینکه ۳ برگزیده به زبان های فارسی، عربی و آذری نیز به صورت جداگانه انتخاب خواهد شد، ‌ اظهار داشت:‌ در بخش ویژه همچنین هشت محور محتوایی داریم زیرا یکی از اهداف ما تعیین محورهایی بر اساس سلایق نوحه سرایان است.

گفتنی است در خاتمه این نشست از پوستر نخستین کنگره ملی نوحه ها و نغمه های عاشورایی رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha