۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۹
کد خبر: 85168112
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشن ملی فرانسه؛ مکرون برای نظم از زمین و آسمان لشکرکشی می‌کند

تهران- ایرنا- گستردگی ناآرامی‌ها در خاک فرانسه در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور، دولت مکرون را بر آن داشت که برای برقراری نظم در جشن‌های روز ملی این کشور موسوم به جشن باستیّ (Bastille) یا همان ۱۴ ژوئیه، ۱۳۰ هزار نیروی پلیس و ژاندارم، خودروهای زرهی و آب‌پاش، بالگرد و پهپاد را در زمین و آسمان مستقر کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه لو فیگارو، وزارت کشور فرانسه به دلیل نگرانی از تکرار ناآرامی‌های اخیر در پی کشته شدن نائل به دست پلیس این کشور، روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۳۰ هزار پلیس و ژاندارم برای جلوگیری از بازگشت ناآرامی‌ها در روز ۱۴ ژوئیه (جمعه ۲۳ تیر) در خیابان‌های سراسر این کشور مستقر خواهند شد.

بر اساس این بیانیه، دولت مکرون برای برقراری نظم در روز مورد اشاره، به استفاده از بالگردها، پهپادها، خودروهای زرهی ژاندارمری و همچنین خودروهای آب‌پاش در سراسر خاک فرانسه دست خواهد زد.

روزه سکوت مکرون در جشن ملی

از طرف دیگر کاخ الیزه امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در جشن روز ملی (۱۴ ژوئیه) سخنرانی نخواهد داشت؛ موضوعی که برخی تحلیلگران آن را بی‌دلیل با ناآرمی‌های اخیر این کشور و یا جلوگیری از تکرار رویدادی مشابه "هو شدن" مکرون در جشن ۲۰۱۹ نمی‌دانند.

این روزنامه پرشمارگان در ادامه گزارش خود یادآوری می‌کند: حوادثی که سال گذشته میلادی در حاشیه جشن ۱۴ ژوئیه رخ داد به دستگیری ۸۰۷ نفر، آتش گرفتن ۷۴۹ خودرو و زخمی شدن ۵۰۰ پلیس منجر شده بود.

لو فیگارو در این گزارش با یادآوری راهبرد دولت مکرون در بسیج شبانه ۴۵ هزار نیروی پلیس و ژاندارم در ناآرامی‌های اخیر (که ۱۰ هزار نفر از آنها در منطقه پاریس مستقر بودند) افزود: امسال در جشن‌های مرتبط با روز ملی فرانسه ۳۴ هزار آتش‌نشان در روز جشن و ۴۰ هزار نفر در ساعات شبانه در آماده‌باش برای انجام ماموریت خواهند بود.

آتش‌بازی شهروندان ممنوع

این بیانیه در حالی منتشر شده است که پیشتر نیز الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه از ممنوعیت فروش، حمل و استفاده از وسایل آتش‌بازی توسط شهروندان فرانسوی در جشن‌های روز باستیّ خبر داده بود و اخبار و گزارش‌هایی نیز مبنی بر نظارت و اعمال محدودیت گمرک فرانسه برای انتقال وسایل آتش‌بازی به خاک این کشور مخابره شده است.

از طرف دیگر در شهرهایی همچون نانتر که کانون ناآرامی‌های اخیر و محل کشته‌شدن نائل ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه بود، برگزاری آتش‌بازی در روز ۱۳ ژوئیه لغو شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آنچه تاریخ بازگو می‌کند، جشن‌های روز ملی فرانسه (La fête nationale française) موسوم به جشن‌های روز باستیّ (Bastille) یا ۱۴ ژوئیه، جشن ملی و تعطیل رسمی در کشور فرانسه و قلمروهای فرادریایی آن است که بنا به روایتی از سال ۱۸۸۰ در ۱۴ ژوئیه هر سال برگزار می‌شود و شامل رژه ارتش در خیابان شانزلیزه و آیین آتش‌بازی در شب‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ژوئیه است.

این جشن برای گرامیداشت یورش ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹ به قلعه باستیّ که زندانی مخوف در پاریس و مظهر قدرت لوئی شانزدهم بود، برگزار می‌شود. یورشی که سرآغاز جنبشی شد که به انقلاب کبیر فرانسه انجامید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha