مهدی آب بر روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در تشریح بخشی از فیلمهای جشنواره حوا در مشهد، افزود: به نظر می رسد برنامه ریزی و برگزاری جشنواره فیلم "حوا" با دستپاچگی و عجله انجام گرفته است، بهتر بود فیلمهای جدیدی درباره این قشر ساخته شده و با کمی چشم پوشی و اغماض در این رویداد به نمایش درمی آمد، شاید این جشنواره از حالت تکرار خارج می شد.
وی اظهار داشت: در مجموع من برگزاری جشنواره هایی از این دست را تایید می کنم زیرا به جامعه کمک می کند که توجه مخاطب سینما به بخشهای دیگر جز جشنواره فیلم فجر هدایت شود، مانند آنچه محور اصلی جشنواره فیلم "حوا" قرار گرفته است.
این مستندساز در تشریح فیلم "شهربانو" که در جشنواره فیلم "حوا" به تماشا نشسته بود، گفت: این فیلم ساخته "مریم بحرالعلومی" است که اثر بسیار خوش ساخت و خوبی بود، هرچند نام های برندی در حوزه کارگردانی و تهیه کنندگی یا حتی بازیگری نداشت اما اثر سینمایی بسیار خوبی بود و به تمام فیلمهای جشنواره فیلم فجر پارسال می ارزید.
آب بر اظهار داشت: احساس می کنم فیلم "شهربانو" به شکلی به سینمای نئورئالیستی ایتالیا نزدیک شده است، هرچند برخی آن را پست مدرن می دانستند اما من بر نئورئالیست بودن این اثر تاکید دارم، خانم بحرالعلومی در این فیلم عمق زنانگی را هدف گرفته و بسیار موفق بوده است، رنجهایی که زنان ما در نهان می کشند و دم برنمی آورند و هیچ کس نیز آنان را درک نمی کند.
وی به بازی "فرشته صدر عرفایی" به عنوان شخصیت اول فیلم "شهربانو" اشاره و بیان کرد: خانم صدر عرفایی بازی بسیار ماهرانه و شاعرانه ای داشت، توانسته بود حرفهایی برای گفتن در این فیلم داشته باشد، به طور دقیق یک بازی ایرانی بین المللی را ارایه داده بود، بازی کاملا زیرپوستی که مشخص بود این نوع بازی و آدمهایی با چنین شخصیتهایی را می شناسد.
این مستندساز مشهدی به فیلمهای کوتاهی که در روز دوم جشنواره "حوا" در مشهد به نمایش درآمده بود، اشاره کرد و گفت: مشخص بود که برای این فیلمها هزینه زیادی شده زیرا تصویربرداری، صدابرداری و بازیگری در آن حرفه ای بود اما این فیلمها بیشتر به نظر تکنیکی و فنی فیلمهای خوبی بودند، تا اینکه از نظر محتوایی قابل توجه باشند، در هر صورت محتوای این فیلمها چندان رضایت بخش نبود.
نخستین جشنواره ملی فیلم "حوا" از ۲۰ تا ۲۳ تیرماه همزمان با تهران در پردیس مهر کوهسنگی مشهد در حال برگزاری است.
نظر شما