۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۷
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85169063
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب زندگی مروارید اروند رونمایی شد

۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۷
کد خبر: 85169063
کتاب زندگی مروارید اروند رونمایی شد

 اهواز – ایرنا - آیین رونمایی از کتاب "بی‌آرام" روایت زندگی‌ سردار شهید حاج‌اسماعیل فرجوانی به عنوان مروارید اروند با حضور خانواده‌ شهید، همرزمان شهید در گردان کربلا، هنرمندان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در تالار شهرک نفت اهواز برگزار شد.

به گزارش ایرنا کتاب "بی‌آرام" در برگیرنده ۱۳روایت از ۹ راوی است که به قلم فاطمه بهبودی به چاپ رسیده است. بهبودی در این کتاب از شهید اسماعیل فرجوانی به عنوان مروارید اروند یاد کرده است.

در ابتدای آیین رونمایی محسن پویا، هم‌رزم شهید حاج اسماعیل فرجوانی وجود حاج اسماعیل را به شمعی تشبیه کرد که نور وجودی او همچنان می‌تابد و اثر او هیچ گاه پاک نخواهد شد.

پویا که از دوستان و نزدیکان شهید فرجوانی به شمار می‌رود با ذکر خاطراتی از این شهید گرانقدر اظهار کرد: هر گاه می‌خواستیم به عرصه خطر پا بگذاریم حاج اسماعیل از ما جلوتر بود و می‌گفت اگر قرار است وارد میدان سختی بشویم من نوک پیکان این خطر خواهم ایستاد.

کتاب زندگی مروارید اروند رونمایی شد

شهید شد پیش از آنکه به شهادت برسد

این رزمنده دفاع مقدس، شهید فرجوانی را شخصیتی با تفکر ایثار می‌دانست که بنا بر سخن شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از آنکه به شهادت برسد شهید شده بود.

پویا همچنین از چاپ و انتشار کتاب "ناآرام" ابراز خرسندی کرد و آن را فرصتی برای معرفی ایثار و شهادت طلبی جوانان آن روزگار عنوان کرد.

قیمت تمام شده جنگ هنوز برای ما درنیامده است

مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به دلایل اهمیت حفظ ادبیات جنگ در دنیا گفت: دنیا خاطرات جنگ‌ و سربازهای خود را زنده نگه می‌دارد که نمونه‌های آن را می‌توانیم در ادبیات روس‌ها، آلمانی‌ها و بوسنی‌ها مشاهده کنیم.

این پژوهشگر دفاع مقدس افزود: کتاب‌های نوشته شده پیرامون جنگ قیمت تمام شده جنگ را درمی‌آورد اما برای ما هنوز قیمت تمام شده جنگ درنیامده است و نمی‌دانیم قیمت تمام شده جنگ برای ما چقدر است مگر آنکه کتاب‌هایی همچون زندگینامه اسماعیل فرجوانی به ما بگوید که این جنگ به چه قیمتی تمام شده است.

وی ادامه داد: باید درباره شهدا و رزمندگان ببینیم و بخوانیم تا بدانیم چه کسانی به خاطر ما چه اتفاقاتی را تحمل کردند و چه رنج‌هایی را به جان خریدند. ما به این افراد بدهکار هستیم.

سرهنگی افزود: ادبیات قیمت را برای ما تعیین می‌کند و به ما می‌گوید با کشوری که به این نقطه رسیده چه رفتاری داشته باشیم چراکه دشمنان ما آنچه توانستند کردند و آنچه نکردند قطعا نتوانستند انجام بدهند.

فاطمه بهبودی، مولف کتاب"ناآرام" نیز ضمن شرح فرآیند نگارش کتاب از علاقه خود به این سبک ادبی گفت و برش‌هایی از کتاب "ناآرام" را خوانش کرد.

کتاب زندگی مروارید اروند رونمایی شد

اسماعیل من دیگر تو را ندارم

در ادامه عصمت احمدیان مادر شهید فرجوانی پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به فرزند شهیدش گفت: اسماعلیم امروز دوستان تو دور هم جمع شده اند اما من تو را ندارم فرزند عزیزم به من بگو که از دوری تو چه کنم.

مادر شهید فرجوانی در ادامه به آسیب‌هایی که خانواداش در هشت سال دفاع مقدس دیده‌اند و رنج‌هایی که در همه این سال‌ بر این خانواده رفته است اشاره کرد.

در پایان این نشست، کتاب "ناآرام" با دستان مادر شهید رونمایی شد.

به گزارش ایرنا شهید اسماعیل فرجوانی ششم آبان ماه سال ۱۳۴۱ متولد شد. با پیروزی انقلاب به کردستان اعزام شد و دوشادوش دیگر پاسداران به مبارزه با اشرار و ضد انقلاب پرداخت. پس از آغاز جنگ تحمیلی او و برادرش در جبهه حضور یافتند و مادر، پدر و خواهرش در پشت جبهه فعالیت می‌کردند.

شهید اسماعیل فرجوانی در عملیات‌های گوناگون از شکست حصر آبادان تا کربلای چهار حضور یافت و فرماندهی گردان کربلا را بر عهده داشت. او در طول حضور در جبهه هشت مرتبه مجروح شد و در عملیات بدر دست راست خود را از دست داد با این حال از حضور در جبهه‌ها منصرف نشد.

شهید اسماعیل فرجوانی در دی ماه سال ۱۳۶۵ و در کربلای چهار به شهادت رسید.

کتاب زندگی مروارید اروند رونمایی شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha