به گزارش امروز (شنبه) ایرنا، وزیر آموزش ملی ترکیه چند روز پیش گفت که "برای متقاعد کردن اولیایی که نمی خواهند فرزندان دختر خود را به مدرسه بفرستند، در صورت لزوم باید بتوانیم مدارس دخترانه باز کنیم".
این سخنان یوسف تکین طی چند روز اخیر با مخالفت جامعه سیاسی، اصحاب رسانه، انجمنهای زنان، مربیان مدارس و سازمانهای غیر دولتی و نیز با واکنش حمایتی برخی فعالان و احزاب سیاسی ترکیه مواجه شد.
به گزارش تارنمای خبری استار، یوسف تکین وزیر آموزش ملی در پاسخ به این اعتراضات هدف اصلی خود از این سخنان را افزایش نرخ تحصیلی اعلام کرد و گفت: خانوادههایی که دختران خود را به مدرسه نمیفرستند، گفتهاند که «نمیخواهیم فرزندان خود را به همان مدرسه پسران و مدارس مختلط بفرستیم» و ما برای اطمینان از تحصیل دختران و متقاعد کردن والدین، به آنها گفته ایم که باید بتوانیم مدارس دخترانه را هم باز کنیم.
بیان این سخنان از سوی وزیر آموزش ملی ترکیه با انتقاد و مخالفت تند برخی مخافل در ترکیه مواجه شد به که طوری مخالفان این ایده در مقابل دفاتر اداری سازمان آموزش ملی ترکیه در تعدادی از شهرهای مناطق مختلف این کشور تجمع کرده و به اعتراض پرداخته و این کار را مغایر با شعارهای دولت کنونی و برخلاف اصول رفع تبعیض در روند آموزش خواندند.
نخستین واکنش ها به سخنان وزیر آموزش ملی ترکیه از سوی حزب کارگران این کشور اتفاق افتاد و هواداران این حزب در ۲۱ شهر ترکیه به اعتراض پرداخته و مدعی شدند، "ما از آموزش سکولار و علمی دست بر نمی داریم".
این حزب در تجمع مخالفتی خود با انتشار بیانیهای همچنین مدعی شد: عزم دولت ترکیه در زمینه افتتاح مدارس دخترانه، بستری سازی و حمایت از تحصیل دختران به رغم مخالفت خانواده آنها نیست، بلکه قرار دادن کودکان تحت امنیت و کنترل دولت است.
دانشجویان و هواداران این حزب نیز با انتشار بیانیهای اعلام کردند: "آینده دختران را به دستان کثیف شما نمی سپاریم. سکولاریسم و زندگی آزاد خط قرمز دانش آموزان حزب کارگران ترکیه است و هیچ کس نمی تواند از این خط فراتر رود. "
اما شاهزاده دمیر معاون حزب هداپار ترکیه با اعلام حمایت از سخنان وزیر آموزش ملی این کشور گفت: هیچ کس نباید فرزندان خود را مجبور به تحصیل در موسسات و مدارس دخترانه، پسرانه و یا مختلط بکند.
«سرا کادیگیل» نماینده مجلس ترکیه نیز در این باره گفت: "وزیر و دولت جدید در تلاش است تا از طریق زنان، با جمهوری سکولار ترکیه تسویه حساب کند. "
وی در مصاحبه روزنامه جمهوریت از همه مردم ترکیه به ویژه زنان خواست تا شدیدترین واکنش را نسبت به این سخنان نشان دهند.
این فعال سیاسی ترکیه مدعی شد: حزب عدالت و توسعه ۲۰ سال سعی در اجرای این ایده را داشت، اما در این راه شکست خورد زیرا نیمی از کشور در مقابل این افکار ایستاد.
وی با بیان این که ترکیه، افغانستان نیست، قشری کردن آموزش رسمی در ترکیه را مغایر اصل چهار و چهاردهم قانون اساسی و اصول جمهوری سکولار محافظت شده قانون اساسی این کشور ذکر و ادعا کرد: آنها به بهانه دفاع از خواسته دختران، بهانهای برای نابودی جمهوریت پیدا کردهاند و ما در برابر این اقدام سکوت نخواهیم کرد.
«سلین نقیپ اوغلو» وکیل دادگستری ترکیهای نیز در واکنش به سخنان وزیر آموزش ملی ترکیه با بیان این که "ذهنیت طالبان در جهان ما جایی ندارد"، گفت: حرف زدن از ایجاد مدارس دخترانه در صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه به معنای مخالفت با جمهوری سکولار تاسیس شده در این کشور است.
وی طرح ایده ایجاد مدارس دخترانه را بازگرداندن ترکیه به ۲۰۰ سال قبل خواند و مدعی شد: وزیر آموزش ملی، خواسته فرقهای را دنبال می کند که در دوره حزب عدالت و توسعه پدید آمده و الهام بخش آنها گروه «طالبان» است که زنان و دختران را از هر جنبه زندگی منزوی کرده است.
در عین حال مصطفی دستیجی رهبر حزب اتحاد بزرگ ترکیه به رغم این مخالفتها، با انتشار پیامی در حساب کاربری اجتماعی خود در شبکه توئیتر، از سخنان وزیر آموزش ملی ترکیه حمایت کرد و نوشت: بی شک و تردید، از پیشنهاد او برای تشکیل مدارس دخترانه حمایت می کنم.
وی تاکید کرد: برخی افراد به نام دفاع از سکولاریسم، با این موضوع مخالفت می کنند، ولی می دانیم که علت اصلی مخالفت آنها، دشمنی با دین و اعتقادات مردم است.
رهبر حزب اتحاد بزرگ ترکیه اضافه کرد: بدون توجه به حرف بی ارزش این افراد، این پروژه باید تا آغاز سال تحصیلی جدید به اجرا گذاشته شود و خانوادهها در مورد مدارس فرزندان خود تصمیم بگیرند.
وی بیان کرد: ما باید بتوانیم مانند ژاپن، دانشگاه های دخترانه باز کنیم و بیمارستانهای شهری زنانه احداث کنیم و باید برای احداث حداقل یک بیمارستان زنانه برای هر استان در ترکیه برنامهریزی کنیم.
«فتی ییلدیز» معاون حزب حرکت ملی ترکیه نیز از سخنان یوسف تکین وزیر آموزش ملی این کشور در خصوص ضرورت تاسیس و گشایش مدارس دخترانه حمایت کرد و گفت: "داشتن مدارس دخترانه اختصاصی همراه با مدارس مختلط، موجب غنای نظام آموزش ترکیه می شود. "
وی با حضور در یک برنامه تلویزیونی در شبکه خبر. ۷ در مورد بحث لغو آموزش مختلط پاسخ داد و استدلال کرد که ایجاد "مدارس دخترانه" می تواند مفید باشد و راهکاری عملی برای افزایش نرخ ثبت نام دختران در مدارس است.
معاون حزب حرمت ملی ترکیه اضافه کرد: تحصیل دختران، هم در مدارس مختلط و هم در مدارس دخترانه اشکالی ندارد و این امر ربطی به سکولاریسم ندارد چرا که مخالفان این ایده، سکولاریسم یا دموکراسی را نمیشناسند و نمی دانند که مؤمن و کافر بودن چیست.
به گزارش ایرنا، ماده ۸۴ قانون اساسی ۱۹۲۴ ترکیه می گوید که آموزش ابتدایی برای تمام اتباع این کشور اعم از دختر و پسر در مدارس دولتی اجباری است و همه شهروندان باید آموزش ابتدایی را بگذرانند که در مدارس دولتی رایگان است.
بیش از ۱۹ میلیون و ۱۵۵ هزار دانش آموزش در سال تحصیلی که پایان یافت، در مدارس کشور ترکیه مشغول به تحصیل بودند که حدود ۹ میلیون و ۹۲۸ هزار نفر از آنها پسر و ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار دانشآموز نیز دختر بودند.
تحصیل در مدارس دولتی، غیردولتی و آموزش آزاد ترکیه بر اساس دسته بندی ۴+۴+۴ بوده و دوره ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان چهارساله است.
نظر شما