۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85170105
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

کم تحرکی ۶۴ درصدی بانوان و اقبال کم آنها به ورزش همگانی

همدان- ایرنا- سرپرست نایب رئیسی بانوان فدراسیون ورزش‌های همگانی می گوید: هم اینک و بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده کم تحرکی که خود عامل بسیاری از بیماری ها محسوب می شود در بین جامعه و به ویژه بانوان بالای ۶۴ درصد است و این یعنی آنکه اقبال مردم همچنان نسبت به ورزش همگانی کم است.

به گزارش ایرنا زهرا مشهدی در سفر به شهر همدان با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی، ارتباط و پیوست رسانه‌ای را یکی از مهمترین نیازهای فعلی فدراسیون ورزش‌های همگانی در راستای آگاهی بخشی پیرامون اهمیت ویژه توسعه ورزش در بین مردم دانست.

مشهدی معتقد است که بسیاری از مردم به دلیل فقر اطلاع رسانی مناسب، پس از ابتلا به بیماری به سمت ورزش سوق پیدا می‌کنند و توجه به مقوله پیشگیری و آگاهی بخشی به ویژه توسط رسانه ملی ضعیف است.

سرپرست نایب رئیسی بانوان فدراسیون ورزش‌های همگانی در گفت وگو باخبرنگاران ایرنا مرکز همدان، از کم توجهی رسانه ملی به ورزش همگانی گلایه کرد، انتقاد به کم کاری برخی دستگاه‌های اجرایی به توسعه ورزش همگانی را وارد دانست و از تغییر شورای ورزش همگانی در استان‌ها به ورزش و تربیت بدنی را ابراز نارضایتی کرد.
گفت وگو با زهرا مشهدی سرپرست نایب رئیسی بانوان فدراسیون ورزش‌های همگانی را بخوانید:

شیوه فعالیت فدراسیون همگانی متفاوت با سایر فدراسیون‌ها است، چه هدفی را دنبال می‌کند؟

مشهدی: همینطور است، ما عکس سایر فدراسیون‌های ورزشی دنبال قهرمانی نیستیم. در واقع سلامت و نشاط اجتماعی سکوی قهرمانی ما در بین آحاد جامعه است.

آمارها نشان از کم تحرکی مردم دارد؟
مشهدی:
دقیقا. در سال‌های اخیر شرایط زندگی به سمت صنعتی شدن رفته و مردم درگیر این سبک زندگی روزمره شده‌اند. کرونا نیز مزید بر علت شد. امروزه کم تحرکی بیداد می‌کند و آمار و ارقام‌های ارایه شده ناراحت کننده است.

کم تحرکی بیشتر در بانوان مشاهده می‌شود؟
مشهدی:
۶۴ درصد بانوان دچار کم تحرکی هستند که اگر با همین شرایط پیش برویم بیشتر هم می‌شود. ۸۲ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر ناشی از کم تحرکی است.

۶۴ درصد بانوان دچار کم تحرکی هستند که اگر با همین شرایط پیش برویم بیشتر هم می‌شود. ۸۲ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر ناشی از کم تحرکی است.بارها تاکید کرده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است و فدراسیون ورزش‌های همگانی در نشست‌ها و جلسه‌های مختلف همواره تاکید دارد که به جای هزینه‌های بالا در حوزه درمان، بخشی در پیشگیری که همان ورزش همگانی است، اختصاص یابد.
ما طرح‌های متنوع را در ایجاد نشاط اجتماعی و فعالیت روزمره اقشار مختلف داریم تا کم تحرکی مردم که عموم آن افسردگی، قلبی عروقی، پوکی استخوان و ... است، به نوعی جبران شود.

اما این مهم تنها با برنامه ریزی فدراسیون همگانی تحقق نمی‌یابد؟
مشهدی:
فدراسیون همگانی به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، مسوولان ارشد به خصوص در استان‌ها باید مشارکت کنند. توسعه ورزش همگانی در حیطه یک اداره یا هیات ورزشی نیست. نیازمند مدیریت یکپارچه است تا بتوانیم وضعیت موجود را رفته رفته تغییر بدهیم.

با شرایط فعلی، افراد سالمند بیشترین آسیب را از کم تحرکی دیده‌اند؟
مشهدی:
خب نیاز به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و همچنین اختصاص بودجه لازم جهت اجرای گسترده برنامه‌ها است. تمرکز فدراسیون همگانی هیچ کاه بر روی یک رده سنی خاص نیست و همه گروه‌های سنی را تحت پوشش برنامه‌ها و رویدادها دارد. جامعه آماری پیشکسوتان و سالمندان بالا است و نیاز بیشتری به ورزش دارند. ما در فدراسیون از این قشر غافل نیستیم و یکی از بهترین اقدام‌ها راه‌اندازی ایستگاه‌های صبحگاهی و عصرگاهی در قالب انجمن ورزش‌های روزانه است.

کم تحرکی ۶۴ درصدی بانوان و اقبال کم آنها به ورزش همگانی

نقش شهرداری‌ها در توسعه ورزش همگانی چگونه است؟
مشهدی:
نقش اصلی را همین شهرداری‌ها دارند. باتوجه به اینکه می‌توانند زیرساخت‌های درون شهری را برای توسعه ورزش همگانی فراهم سازند. باشگاه‌های محله محور یکی از برنامه‌های فدراسیون است و بزودی طرح آن به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود. انتظار می‌رود شهرداری‌ها در اجرای این طرح تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.

نقش رسانه‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
مشهدی:
انتظار داریم رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی به ورزش همگانی توجه بیشتری داشته باشند. خیلی از مردم اول بیمار می‌شوند بعد یاد ورزش می‌افتند چرا که آگاهی بخشی به آن‌ها آنطور که باید انتقال نیافته است.

متاسفانه صدا و سیما به گونه‌ای که به ورزش قهرمانی می‌پردازد، از ورزش همگانی غافل است. در مقوله اهمیت فعالیت ورزشی و لزوم قرار گرفتن آن در سبد زندگی روزانه مردم، ابتدا باید آگاهی بخشی را به آن‌ها انتقال بدهیم.

متاسفانه صدا و سیما به گونه‌ای که به ورزش قهرمانی می‌پردازد، از ورزش همگانی غافل است. در مقوله اهمیت فعالیت ورزشی و لزوم قرار گرفتن آن در سبد زندگی روزانه مردم، ابتدا باید آگاهی بخشی را به آن‌ها انتقال بدهیم.ما هنوز شیوه درست ورزش کردن را به مردم یاد نداده‌ایم چرا که ظرفیت خوب صدا وسیما را آنطور که باید در اختیار نداشته‌ایم و انتظار می‌رود به این مهم توجهی ویژه شود.

با تشکیل فدراسیون آمادگی جسمانی، انجمن‌های زیرمجموعه فدراسیون همگانی دستخوش تغییر شد؟
مشهدی:
ابتدا باید بگویم که کمیته ورزش همگانی در همه فدراسیون‌ها ایجاد شده و ملزم به مشارکت لازم هستند. اما تصمیم مسوولان وزارت ورزش این بود که فدراسیون آمادگی جسمانی تشکیل شود و همین باعث شد تا تعداد انجمن‌ها و کمیته‌های زیرمجموعه ما از ۷۴ به ۴۴ کاهش یابد.
اما این تصمیم مانع از فعالیت گسترده فدراسیون همگانی نشد و اکنون با همان انگیزه و توان عملی و فنی، رویدادها را به سمت مشارکت حداکثری مردم به ورزش پیش می‌بریم.

لیگ مینی فوتبال اتفاق بزرگ در ورزش کشور بود؟
مشهدی:
مسابقات مینی فوتبال محلات جام ایرانیان بزرگترین رویداد ورزشی فدارسیون همگانی لقب گرفت و ۴۱ هزار و ۲۱۲ تیم در قالب ۳۱ استان کشور در این دوره شرکت کرده‌اند.
استان همدان همیشه پیش رو بوده در ورزش همگانی و در مینی فوتبال هم ۶۱۸ تیم ثبت نام کننده داشتند که ۱۱۷ تیم در بخش بانوان بود.
این رشته مخاطب زیادی در کشور دارد و زیرساخت‌های آن با توجه به نگاه خاص وزارت ورزش، به خوبی در استان‌ها ایجاد شده و اکنون شاهد انبوه چمن‌های مصنوعی در روستاها و شهرها هستیم که نشان می‌دهد جامعه پرمخاطب را دارد.

اختصاص یک درصد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به ورزش چه میزان کمک کننده است؟
مشهدی:
با قانون فعلی که دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده یک درصد از بودجه خود را صرف ورزش کنند، ضمانت لازم را ندارد چرا که الزامی در کار نیست.
بارها روسای هیات‌های ورزش همگانی استان‌ها به این قانون اعتراض داشته‌اند و خواستار اجباری شدن آن هستند. این مشکل تنها به دست مسوولان ارشد کشور قابل حل است.
ای کاش این قانون الزامی شود تا همه دستگاه‌های اجرایی به نوعی درگیر ورزش شوند. حداقل برای کارکنان خود ورزش را توسعه بدهند.

ما در حوزه ورزش کارمندان فقط توانسته‌ایم مسابقات ورزشی را در سطح کشور برنامه ریزی کنیم و اکنون نیز در رشته‌های همچون داژبال، والیبال، تنیس، شنا، مهارت‌های چالشی و مینی فوتبال مسابقه برگزار کرده‌ایم. اما همچنان ورزش کارمندی رضایت بخش نیست.

به نظر شما چه میزان فعالیت ورزشی برای قشر کارمند نیاز است؟
مشهدی:
کارکنان دستگاه‌های اجرایی خیلی نیاز به ورزش دارند. بالا بردن راندمان کاری، تعامل و دوستی، تکریم مراجعه کنندگان، رفتار حسنه با ارباب رجوع و ارتباطات صمیمی در محیط اداری از پرداختن به ورزش شکل می‌گیرد.
نباید با بی‌توجهی به ورزش بیماری‌هایی نظیر اضافه وزن ناشی از پشت میز نشینی، افسردگی و بسیاری از موارد را در آن‌ها ترویج دهیم.
پرداختن به ورزش کارکنان فقط به فدراسیون بر نمی‌گردد. این آمادگی را داریم که به تمامی دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه ورزش در بین کارکنان طرح و برنامه بدهیم منتهی باید این فعالیت را به صورت مستمر داشته باشند. یعنی حداقل یک ساعت در روز را به ورزش اختصاص بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha