۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85170364
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکمیل پروژه فاضلاب آستارا نیازمند ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار است

آستارا - ایرنا - رئیس شورای اسلامی آستارا با اشاره به شرایط بحرانی این شهرستان در صورت تکمیل نشدن پروژه فاضلاب شهری؛ بر ضرورت پیگیری برای تامین ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز تکمیل و بهره‌برداری این پروژه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یاشین کمالی روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشستی با حضور اعضای شورای اسلامی، رئیس و کارشناس اداره آب و فاضلاب شهرستان گفت: در این جلسه پیگیری پروژه نیمه‌کاره سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب اصلی شهر واقع در محدوده کمربندی و شهرک مهدی بررسی شد.

وی توضیح داد: پیش‌تر قول‌هایی به فرماندار آستارا مبنی بر تکمیل و بهره برداری از پروژه فاضلاب شهرک مهدی در هفته دولت داده شد که امید است محقق شود اما برآیند مباحث مطرح شده دراین مدت بیانگر آن است که تا دهه فجر تکمیل خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان آستارا بیان کرد: طی دو سالی که از عمر شورای این دوره می گذرد تا کنون چندین بار، موضوع معضل فاضلاب شهرستان به صورت شفاهی و کتبی از اداره آبفای شهرستان پیگیری شده است.

وی اضافه کرد: در همین مدت سه بار مدیریت آبفای آستارا تغییر کرد و از هر سه مدیر هم این موضوع پیگیری شد تا به هر شکل ممکن این مساله پیگیری شود تا دست‌کم بتوانیم گوشه‌ای از این معضل را مرتفع کنیم  اما متاسفانه به هیچ یک از نامه‌ها پاسخ مناسبی داده نشد.

کمالی اظهار کرد: مسئول قبلی این اداره ۱.۵ سال قبل آنهم سه ماه بعد از ارسال نامه‌ شورا پاسخ داد و گفت که پروژه فاضلاب شهرک مهدی تا هفته دولت افتتاح می‌شود و امروز با گذشت این زمان، دوباره اعلام کرد که ۲۲ بهمن پروژه تحویل می‌شود.

وی عنوان کرد: از آن تاریخ وعده داده شده اینک ۲ مناسبت هفته دولت و ۲ دهه فجر گذشته اما هنوز منتظریم تا این پروژه به سرانجام و بهره برداری برسد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان آستارا تصریح کرد: مدیر کنونی آبفای شهرستان از اهالی و ساکنان شهرک مهدی هست تلاش وی بر آن است که پروژه را زودتر تمام کند اما متاسفانه بودجه ملی می‌خواهد.

وی ادامه داد: اگرچه گفته می‌شود که ۲ پروژه‌ سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهرک مهدی و روستای عباس‌آباد حدود ۹۸ درصد پیشرفت دارند اما متاسفانه در تست‌گیری ایراد داشته که باید هرچه سریعتر برطرف شود تا زودتر آماده بهره‌برداری گردد.

کمالی با اشاره به اینکه معضل فاضلاب در شهرستان آستارا بسیار جدی است، گفت: موضوع دیگر آن است که اصل پروژه فاضلاب شهر واقع در محدوده کمربندی است و رئیس و کارمندان آبفا تخمین می‌زنند که با توجه به شرایط اقتصادی نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد ریال هزینه نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

معضل فاضلاب آستارا و تلاش برای رفع بحران

مشکلات آب و فاضلاب آستارا نیاز به نگاه استانی و حمایت فوری دارد

پایان انتظار ۱۲ ساله تصفیه‌خانه آستارا با دریافت اعتبار ۱۱۷ میلیارد تومانی

وی در ادامه تصریح کرد: بودجه ملی آب و فاضلاب در کل پنج و نیم میلیارد بود که با این اعتبار نمی‌توان روی چنین پروژه‌ای کار کرد و آن را به سرانجام رساند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان آستارا بیان کرد: اگر در این زمینه اقدام خاصی صورت نگیرد، از اکنون این هشدار داده می‌شود باید در آینده در انتظار سونامی فاضلاب در آستارا باشیم که هیچ‌کس هم در برابر آن کاری از دستش برنخواهد آمد.

وی اضافه کرد: باید از هم‌اکنون به فکر موضوع باشیم و این امر به پیگیری مجدانه مسئولان از جمله استاندار، فرماندار و نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی بستگی دارد که با توجه به اینکه گستره شهر افزایش یافته و همچنان نیز در حال گسترش است، برای پروژه فاضلاب بودجه کلان ملی بگیرند.

کمالی یادآور شد: طرح تفصیلی آستارا باید به‌زودی نیازمند تغییر است و این‌بار به نظر می‌رسد که تعداد طبقات ساختمانی در مجوزهای ساخت و ساز بالاتر برود، زیرا در حال حاضر مجوزها در حد پنج طبقه است و با توجه به اینکه دیگر گنجایش زمین نداریم.

وی اظهار کرد: همین الان هم البته شرایط آستارا خطرناک است و از ۲ نقطه یکی نزدیکی گمرک و دیگری نزدیکی بیمارستان جدید و حتی رودخانه داخل شهر فاضلاب مستقیم به دریا می‌ریزد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان آستارا عنوان کرد: جای خوشحالی دارد که مسئولان از جمله فرماندار، دادستان و شهردار می‌خواهند به برطرف شدن موضوع کمک کنند اما نیاز به فعالیت و پیگیری جدی است تا هرچه سریعتر کار را پیش ببریم و بدین منظور باید به صورت منطقه‌بندی عملیات اجرایی انجام شود و از این رو پروژه شهرک مهدی و عباس‌آباد را باید تلاش کنیم هرچه زودتر از دهه فجر به پایان برسانیم.

وی تاکید کرد: برای اجرای قسمتی دیگر از پروژه فاضلاب آستارا هم تامین بودجه کلان ملی ضروری است و باید به طور حتم نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی این مطالبه را از مسئولان ذی‌ربط به جد و مستمر پیگیری کند.

اگرچه آستارا زیرساخت محدودی در حوزه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب دارد اما به اذعان کارشناسان امر با توجه به جمعیت و گستردگی شهر، تاسیسات موجود به هیچ وجه کافی نیست و همه نقاط را پوشش نمی‌دهد، به طوری که در محاسبات در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا در واقع بود و نبودش چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

عملیات اجرایی پروژه سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب آستارا از سال ۱۳۷۹ آغاز شده ولی با وجود گذشت بیش از ۲ دهه هنوز به پایان نرسیده که فقدان آن در نقاط مختلف مشکلات متفاوتی را موجب شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha