۱۵ هزار ناظر شورای نگهبان در کرمان انتخابات را رصد می‌کنند

کرمان - ایرنا - سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کرمان ضمن تشریح ملاک‌های انتخاب اعضای شبکه ناظران انتخابات از جمله جوان‌گرایی گفت: شبکه ناظران شامل افزون بر ۱۵ هزار نفر در استان هستند.

به گزارش ایرنا، منصور ذوالعلی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان (۲۶ تیرماه ۱۳۵۹) افزود: شبکه ناظران فعال ثبت شده در هیات نظارت استان ۱۵ هزار و ۳۴۳ نفر هستند که از این بین ۱۰ هزار و ۳۰۲ نفر در انتخابات سال ۱۴۰۰ درگیر بودند و مابقی آمادگی کامل برای همکاری در انتخابات پیش رو را دارند و از این میزان ۷۵ درصد را آقایان و بقیه را خانم ها تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه شبکه نظارت آمادگی لازم را با آموزش های بصیرت افزایی و جلسات با سرناظران، ناظر مسئول و روسای دفاتر شهرستانی دارد گفت: انسجام و پالایش مستمر برای جایگزینی افراد جدید و جوانان باانگیزه و انقلابی به جای دوستانی که به هر دلیل توانایی همکاری با شبکه نظارت را ندارد، وجود دارد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان ادامه داد: انتخاب شبکه ناظران در عرصه های مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی صورت می گیرد و باید افرادی باشند که بیشترین اشراف را در این حوزه داشته باشند.

وی افزود: سوابق کامل این افراد تایید شده و باید از نظر توانمندی و نگاه فراحزبی و معلومات، آشنایی با مسایل روز داشته باشند که این افراد در اولویت ما هستند و سعی داریم که انتخاب این شبکه از بین طیف های محبوب و مقبول هر حوزه انتخابی و شهرستان، لایه و سطحی باشد که با آن کار داریم؛ در این زمینه مدت ها جلسه می گذاریم و سعی داریم که بهترین ها انتخاب شوند.

ذوالعلی با بیان اینکه چندان از افراد پیشین استفاده نخواهیم کرد تصریح کرد: هرچند تجربیات آنان را در جاهای مختلف استفاده می کنیم اما در انتخاب افراد جوان‌گرایی، نگاه متمایز علمی، منطقی و تنگ نظر نبودن مورد توجه است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان یادآور شد: ۱۰ نفر اعضای هیات نظارت استان کرمان در هفته اول مرداد ماه برای بررسی و صدور حکم به تهران معرفی خواهند شد که پنج نفر از آنان اعضای اصلی خواهند بود؛ هیات نظارت بر شهرستان ها نیز به دفتر استان ابلاغ و بررسی اولیه صورت می گیرد تا پس از صدور حکم، معرفی شوند.

وی با بیان اینکه بسته بودن شرایط و تنگ نظری را از سوی شورای نگهبان در انتخابات نخواهیم دید گفت: البته هیچگاه نبوده که از گروه های غالب سیاسی کشور نماینده ای در انتخابات نداشته باشیم.

این مسئول عنوان کرد: باید تمامی جناح های رسمی کشور در چارچوب قانون اساسی امکان رقابت در انتخابات داشته باشند و در معرض انتخاب مردم قرار گیرند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان با تاکید بر اینکه در فرایند احراز صلاحیت نامزدها بسته عمل نخواهیم کرد اظهار داشت: البته در راستای شرع مقدس و سیاست های کلی قانون اساسی و انتخابات، در مقابل کسانی که واجد شرایط نیستند، کوتاه نخواهیم آمد و انتظار مردم نیز همین است.

وی گفت: از سال قبل همزمان با آغاز اغتشاشات کشور هجمه هایی از داخل و خارج کشور علیه شورای نگهبان شکل گرفت و هدف آن هجمه ها این بود که بگویند فضای سیاسی کشور بسته، نگاه ها جانبدارانه و مربوط به تفکر خاصی است.

ذوالعلی ادامه داد: صلاحیت نامزدها با سازو کار تعریف شده در چارچوب قانون بدون نگاه حزبی، جناحی و بی طرفانه بررسی می شود و ملاک عمل، وضعیت حال کنونی افراد است.

مقابل اعمال فشار با قاطعیت ایستادگی می کنیم

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان در پاسخ به اینکه آیا اعمال فشار و درخواست بیرونی برای احراز صلاحیت نامزدها داشتید نیز بیان کرد: هرکس بخواهد خارج از وظایف قانونی اعمال نظر و ورود کند مقابل او با قاطعیت ایستادگی می کنیم.

وی افزود: یکی از چارچوب های شورای نگهبان استقلال این شورا از قوه قضاییه، دولت و مجلس است که از نظر ساختار، نیروی انسانی و مالی به سایر قوا وصل نیست.

ذوالعلی تصریح کرد: البته با همه قوا تعامل داریم و انتخابات فرایندی جمعی است اما استقلال شورای نگهبان باعث می شود از اعمال فشار با قاطعیت جلوگیری کند؛ حتی سابقه منفی برای شخص عامل فشار ثبت و به دستگاه های متولی گزارش داده می شود.

۱۵ هزار ناظر شورای نگهبان در کرمان انتخابات را رصد می‌کنند

به هیچ عنوان از اصول کوتاه نخواهیم آمد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان گفت: افرادی ایرادهایی به دولت و مجلس داشتند و فکر می کنند از یک طیف و جناح خاص هستند که می گفتند اگر مجلس از طیف مخالف دولت بود، قوانین بازتر و امکان نقد پیدا می شود و این هجمه ها از سوی افرادی که تایید صلاحیت نشدند مطرح می‌شد.

وی اظهار داشت: علت رد صلاحیت این افراد به صورت مستدل به خودشان پاسخ داده شده بود اما به علت حب و بغض شخصی این مسایل را مطرح می کنند.

ذوالعلی افزود: انتخابات بدون هیچ وابستگی به تفکر و نگاه سیاسی و در چارچوب قانون اساسی برگزار می شود و منافع جمهوری اسلامی و حق و حقوق مردم و اهداف آرمان های انقلاب دیده می شود؛ لذا فعالیت در این چارچوب مجاز و امکان ثبت نام در انتخابات مهیاست.

وی تاکید کرد: نگاه براندازانه علیه جمهوریت، اسلامیت، ولایت و قانون اساسی حتی به قیمت بالارفتن مشارکت، هرگز انجام نخواهد شد، ما به هیچ عنوان از اصول کوتاه نخواهیم آمد.

نقد را بد نمی دانیم

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان با بیان اینکه وظیفه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی را توسط شبکه ناظران در استان داریم عنوان کرد: این شبکه علاوه بر حراست از رای و نظارت بر صندوق ها، وظیفه جهاد تبیین را نیز دارد و باید روشنگری کند.

ذوالعلی افزود: نقد شدن را به جز مواردی که با حیثیت و آبروی افراد بازی می‌کند بد نمی دانیم اما تخریب نامزدها قابلیت شکایت و بررسی در مراجع خود را دارد.

آبروی افراد در اولویت است

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان با بیان اینکه اصلاحیات قانون انتخابات براساس سیاست های انتخابات اعلام شده توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۵ است گفت: براساس آنچه که در اصلاح قانون گفته شده، آبروی افراد در اولویت است و مشارکت چهار سطح دارد که یک سطح آن رای دادن است.

ذوالعلی خاطرنشان کرد: ملاک عمل ما در تایید صلاحیت ها حدس و گمان نیست و اسناد قطعی در این فرایند، بررسی می شود؛ افراد باید صلاحیت حداقلی را داشته باشند و سعی شده التزام عملی و اعتقاد قلبی بررسی شود اما نباید احترام، آبرو و عزت افراد خدشه‌دار شود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان افزود: قانون جدید زمان رسیدگی به تایید صلاحیت ها را بیشتر می کند و این موضوع احقاق حقوق مردم و نامزدها را در پی خواهد داشت و فرایند رای گیری با سهولت بیشتری انجام می شود.

وی گفت: انتخابات میان دوره، رسیدگی به جرایم انتخاباتی و فرهنگ سازی در این قانون دیده شده و در واقع با اجرای آن شاهد انتخابات کم ایرادتری خواهیم بود که جرم انگاری و مسئولیت پذیری دستگاه ها نیز در آن دیده شده است.

دوزادهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اسفندماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha