پرداخت تسهیلات صنایع‌دستی به شیوه فعلی پول‌پاشی است

کرمان - ایرنا - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان معتقد است: پرداخت تسهیلات به فعالان صنایع دستی به شکل فعلی اثر چندانی ندارد و صرفا پول‌پاشی است که باید به سمت توسعه زیر ساخت ها و اقدامات پایه‌ای رفت.

کاظم حسین زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درعین حال تاکید کرد: البته حمایت های ما از فعالان صنایع دستی استان کرمان برای پرداخت تسهیلات ادامه دارد.

همیشه پای یک بانک در میان است

وی با اشاره به برخی گلایه های فعالان صنایع دستی در زمینه پرداخت نشدن تسهیلات تاکید کرد: هنرمندان و افرادی که در حوزه صنایع دستی کرمان فعالیت دارند و تقاضای وام داشتند بارها برای آتها در کارگروه های مختلف مصوبه پرداخت تسهیلات صادر شده است.

حسین زاده ادامه داد: این افراد برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند اما در مرحله دریافت با بانک برای ضمانت و موارد دیگر به مشکل برخورده اند و اظهار می دارند که میراث فرهنگی تسهیلات پرداخت نمی کند، در حالی که چنین چیزی صحیح نیست.

وی ضمن توضیح درباره فرآیند پرداخت تسهیلات تشریح کرد: سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی به فعالان صنایع دستی استان کرمان تخصیص یافت که افراد به بانک های عامل معرفی شدند.

حسین زاده گفت: البته با توجه به اینکه برخی نهادها مانند کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز پرداخت تسهیلات صنایع دستی دارند، برآورد میزان تسهیلات و اعتبارات صنایع دستی در سال گذشته به بیش از یکهزار میلیارد ریال می رسد.

وی اظهار داشت: برای سال جدید هنوز پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ به حوزه صنایع دستی هیچ ابلاغی صادر نشده و تسهیلات مشاغل خانگی نیز به‌تازگی ابلاغ و کارگروه آن چند روز قبل تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، ۷۰ هزار هنرمند و صنعتگر صنایع دستی در ۱۰۰ رشته این حوزه در استان کرمان به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمان به دلیل غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم های متفاوت دارای صنایع دستی مشهور و پرآوازه ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است.

سیرجان و روستای دارستان این شهرستان به عنوان شهر جهانی گلیم به علت تولید گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده است و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

در کنار ظرفیت های صنایع دستی در دیار کریمان، کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha