۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۷:۵۹
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85172144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایستگاهِ سفر به شهر دانایی

۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۷:۵۹
کد خبر: 85172144
ایستگاهِ سفر به شهر دانایی

سنندج- ایرنا- اینجا متفاوت‎‌ از دیگر ایستگاه‌هاست و بدون اینکه اتوبوسی حرکت کند، مسافران به دور دنیای علم و آگاهی سفر می‌کنند.

به گزارش ایرنا، مردم ناحیه حاشیه نشین ننله از توابع شهرستان سنندج از سال گذشته تاکنون روزانه در ایستگاهی گرد هم جمع شده و مسافر اتوبوسی می شوند که بدون اینکه حرکتی داشته باشد و یا کرایه ای دریافت کند، انان را به هرکجای دنیا که بخواهند می رساند و با دنیای درون وبیرون جامعه آشنا می کند.

مقصد اصلی تمام مسافران این اتوبوس سفر به شهر دانایی و دیدار با یار مهربان است، و هرکسی در هر نقطه ای از این استان و حتی داخل و خارج از کشور که بخواهد می تواند مسافر این اتوبوس باشد و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به پاسخ سوالات خود در هر زمینه ای دست پیدا کند.

ایستگاه اصلی، ننله

صحبت از نخستین کتابخانه اتوبوسی ثابت، عمومی و رایگان غیردولتی در دنیا است که در ننله یکی از نواحی حاشیه نشین شهر سنندج مرکز استان کردستان دایر شده و این روزها طرافداران و دوستداران زیادی از سراسر کشور پیدا کرده است.

این کتابخانه در جایی کوچک و با کمترین فضا و هزینه و به صورت رایگان دایر شده و دارا بودن صدها ویژگی و خصوصیت درجه یک دیگر، آن را بی نظیر کرده است.

این کتابخانه اتوبوسی به همت موسسه فرهنگی هنری زانیاران کتاب یار سنندج دایر شده است و در زمان حاضر با دارا بودن هفت هزار جلد کتاب به ۴۰۰ نفر عضو خدمات ارائه می دهد، ضمن اینکه بیش از ۱۵ نفر نیرو به صورت داوطلبانه و رایگان در این کتابخانه مشغول ارائه خدمت هستند.

این کتابخانه اتوبوسی به همت موسسه فرهنگی هنری زانیاران کتاب یار سنندج دایر شده است و در حال حاضر با دارا بودن هفت هزار جلد کتاب به ۴۰۰ نفر عضو خدمات ارائه می دهد

زانیاران کتاب یار حامیان واقعی یار مهربان

این کار فرهنگی حاصل زحمات اعضای خیر موسسه فرهنگی زانیاران کتاب یار سنندج است که با تمام قوا و با وجود تمام مشکلات و موانع اداری صبوری کرده و برای تحقق اهدافشان بدون هیچ چشمداشت مادی جهادگرانه تلاش دارند تا مردم خصوصا کودکان و نوجوانان این دیار را با کتاب و مطالعه همدم و همراه کنند.

محمد اصلانی مدیر این مؤسسه فرهنگی هنری به عنوان متولی برپایی این کتابخان، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح راه اندازی این مرکز فرهنگی پرداخت و گفت: با توجه به علاقه ای که به حوزه کتاب و کتابخوانی دارم در سال ۱۳۹۹ اقدام به تاسیس موسسه ای به نام "زانیاران کتاب یار" در شهرستان سنندج کردم.

وی افزود: این موسسه نخستین موسسه تخصصی حوزه کتاب است که با پشتوانه علم و تجربه کتاب داری دایر شد و مطالب، مسائل و طرح های بروز در آن مطرح می شود و علاوه بر آن تمام خدماتش اختصاصی و ویژه در حوزه کتاب و مطالعه بوده و بصورت رایگان ارائه می شود.

اصلانی یادآور شد: پس از راه‌اندازی این موسسه جدای از فعالیت‌های روزانه بدنبال انجام کاری ماندگار در حوزه کتاب و کتابخوانی بویژه در مناطق محروم که فاقد امکانات و مکان‌های فرهنگی بودیم که تلنگر ایجاد کتابخانه های سیار در این مناطق به ذهنم خورد.

وی افزود: با بررسی‌هایی که در برخی از مناطق حاشیه سطح شهر سنندج انجام شد به این نتیجه رسیدیم که راه اندازی کتابخانه‌های سیار پرهزینه است و در گذشته هم بازخورد آنچنانی نداشته است بنابراین به فکر ایجاد کتابخانه ثابت افتادیم.

این فعال فرهنگی و هنری ادامه داد: پس از آن و با بررسی های انجام شده ناحیه منفصل شهری ننله را برای شروع این کار انتخاب کردیم و با انجام کارهای علمی، پژوهشی و تحقیقات میدانی به این نتیجه رسیدیم که این ناحیه با حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر جمعیت فاقد کتابخانه و امکانات فرهنگی بوده وبهترین نقطه برای ایجاد کتابخانه ثابت است.

مدیرمؤسسه فرهنگی، هنری زانیاران کتاب یار سنندج اظهار کرد: در این زمینه با شهرداری و شورای شهر سنندج صحبت شد که خوشبختانه همراه و هماهنگ بودند و خلا نبود ادارات و نهادهای متولی حوزه کتاب و کتابخوانی در این زمینه را برای ما پرکردند.

وی افزود: با کمک شورا و شهرداری اتوبوس اسقاطی از پایانه بار و مسافر شهرداری سنندج را انتخاب و کارهای آن را انجام دادیم و تا آبان ۱۴۰۱ توانستیم آن را به یک کتابخانه درجه یک ثابت تبدیل کنیم.

اصلانی اضافه کرد: اتوبوس را خالی، قفسه بندی و پارکت کرده و در فضای کنار پارک ننله آن را مستقر و جای دهی کردیم که با توجه به نزدیکی آن به پارک و همچنین مدرسه دانش‌آموزان تاکنون بازخورد بسیار خوبی داشته و علاقمندان به مطالعه را به خود جلب کرده است.

سلیقه مردم اولویت انتخاب کتاب‌ها

در طول این مدت از طریق برخی از هنرمندان استان، ساکن در تهران اطلاع رسانی‌های خوبی در سطح کشور انجام شد و از شهرهایی همانند مشهد، ایلام، بوشهر و آمل کتاب‌هایی با موضوعات مختلف برای این کتابخانه ارسال شده و در حال حاضرهفت هزار جلد کتاب در این کابخانه اتوبوسی جای دهی شده است

مدیرموسسه فرهنگی هنری زانیاران کتاب یار سنندج ادامه داد: مساله مهمی که این کتابخانه را از سایر کتابخانه ها جدا کرده است، اعمال سلیقه مردم است یعنی ۹۰ درصد کتاب های موجود باب سلیقه مردم و این یکی از نقاط قوت کتابخانه است.

وی اضافه کرد: این کتابخانه طبق خصوصیاتی که دارد اولین کتابخانه اتوبوس ثابت، عمومی، رایگان و غیر دولتی دنیا است و در جایی کوچک با کمترین فضا و هزینه دایر شده و با کمک نیروی مردمی رایگان در حال ارائه خدمات عمومی آن هم در یک منطقه حاشیه نشین است.

اولین کتابخانه اتوبوس ثابت، عمومی، رایگان و غیر دولتی دنیا است و در جایی کوچک با کمترین فضا و هزینه دایر شده و با کمک نیروی مردمی رایگان در حال ارائه خدمات عمومی آن هم در یک منطقه حاشیه نشین است.

اصلانی یادآور شد: امروز یکی از نیازها و خلاهای مردم کشور و استان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی بویژه در مناطق محروم کتابخانه است و قطعا بزرگترین و مهمترین شاخص کشورهای درجه یک و پیشرفته دنیا با کشورهای جهان سوم در سطح کمی و کیفی وجود کتابخانه است.

پاتوق فرهنگی حاشیه نشینان

وی افزود: این کتابخانه در حال حاضر به پاتوقی فرهنگی بری مردم این ناحیه منفصل شهری بویژه دانش‌آموزان تبدیل شده است و دانش آموزان اوقات فراغت و بیکاری خود مسافر این اتوبوس می شوند و بدون پرداخت هیچ هزینه ای به پاسخ سوالات و شبهات خود در هر زمینه ای دست می یابند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه این کتابخانه در حال حاضر ۴۰۰ نفر عضو دارد که بیشتر آنان را دانش‌آموزان تشکیل می دهند، ادامه داد: عضو شدن در این کتابخانه هیچگونه محدودیتی ندارد و هر کسی در هر نقطه ای از ایران و جهان می تواند رایگان مسافر این اتوبوس شود.

وی یادآور شد: یکی ازبرنامه‌های اصلی ما توسعه این کتابخانه و ایجاد آن درسایر نقاط حاشیه و کم برخوردار استان است و با تمام توان آماده ایم درهر کجا که امکانات و شرایط فراهم باشد کتابخانه رایگان عمومی و در شان مردم دایر کنیم.

ایستگاهِ سفر به شهر دانایی

ایجاد نخستین قرائت خانه روباز دنیا

اصلانی یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای در این کتابخانه مجهز کردن آن به قرائت خانه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر یکی از برنامه‌های ما تجهیز این کتابخانه به قرائت خانه است که با توجه به اینکه اتوبوس جا ندارد فضای خالی کناری این کتابخانه را برای این کار اتنخاب کرده و کارهای اولیه آن را انجام داده‌ایم.

وی اضافه کرد: این قرائت خانه هم اولین قرائت خانه روباز دنیا خواهد بود و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی می توانند در این مکان که به آلاچیق و نیمکت مجهز خواهد شد کتاب‌های مورد علاقه خود را مطالعه کنند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری زانیاران کتاب یار سنندج افزود: در حال حاضر فضای کار تقریبا آماده است اما نواقصی دارد که باید رفع شود و شهرداری و شورای شهر بازهم پای کار آمده اند.

وی ابراز امیدواری کرد این کتابخانه را به قرائت خانه مجهز کنیم که به کارگاه آموزشی متنوع در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مدیریت اوقات فراغت دانش آموزان تبدیل شود و بازخورد آموزشی هم برای خانواده ها و هم برای بچه ها داشته باشد.

سنگ اندازی برخی از ادارات متولی

وی در ادامه یادآور شد: یکی از عوامل مهمی که سنندج در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ توانست به پایتخت کتاب ایران تبدیل شود این ایده بود و شخص بنده هم مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب ایران در سنندج بودم و همین موسسه زانیاران کتاب یار، سنندج را به پایتخت کتاب ایران تبدیل کرد.

اصلانی افزود: متاسفانه برخی از ادارات متولی حوزه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی خیلی ما را اذیت کردند به نحوی که از این کار واقعا پشیمان شدم اما شورا و شهرداری واقعا ما را در این کار را همراهی کرده و خلاء حضور این دستگاه ها را پر کردند.

وی یادآور شد: فعالیت ما هم در موسسه و هم در کتابخانه اتوبوسی ننله کاملا رایگان است و هیچ انتظاری از مسئولان بوِیژه دستگاه‌های متولی نداریم اما انتظار داریم،در صورت عدم همکاری، سنگ اندازی هم نکنند تا ما بتوانیم کار خود را انجام دهیم چرا که از ایده هایی ناب و برای توسعه استان و کشور است و به ذهن هر کسی نمی رسد.

وجود کتابخانه‌های متعدد و پربار و سرانه بالای مطالعه از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی فرهنگی در جوامع مختلف به شمار می‌رود و بی شک ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه به ویژه میان نسل جوان به کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی منجر خواهد شد؛ لذا توجه مسئولان بویژه متولیان امر به راه اندازی کتابخانه های عمومی و بالا بردن سرانه مطالعه باید در اولویت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha