۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۸:۲۹
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85172493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میزان بارندگی در زنجان ۲.۷ درصد کاهش یافت

۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۸:۲۹
کد خبر: 85172493
میزان بارندگی در زنجان ۲.۷ درصد کاهش یافت

زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: میزان بارندگی‌ها در این استان طی سال آبی جاری حدود ۲۹۶ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه قبل با حدود ۲۱۵ میلیمتر، ۳۷ درصد افزایش و نسبت به متوسط دوره آماری حدود ۲.۷ درصد کاهش یافته است.

اکبر باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم مدیریت روان آبها افزود: مهار آبهای سطحی از وظایف شرکت آب منطقه ای است که با سد سازی های کارشناسی شده در مسیر رودخانه ها انجام می شود.

وی با اشاره به خروج بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب از استان در جریان بارش های سال ۹۸ یادآور شد: بخشی از این آبهای روان در صورت احداث سد مهار و از خروج آن جلوگیری می شد.

باقری تصریح کرد: در جریان این بارش ها سد کینه ورس با ۱۶ میلیون مترمکعب حجم مخزن، در سه نوبت خالی و در جریان آب رودخانه ها رهاسازی شد.

وی اظهار داشت: امسال نیز در یک روز بارش های بسیار زیادی را در استان شاهد بودیم که روان آب پرحجمی تولید شد که اگر این بارشها تنها ۱۰ کیلومتر بالاتر رخ می داد موجب پرشدن سد تهم به عنوان تامین کننده آب شرب شهرستان زنجان می شد.

باقری خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز پنج سد در مناطق مختلف استان در دست احداث و ۱۱ سد نیز در حال مطالعه داریم که در مهار سیلابها و آبهای سطحی نقش قابل توجهی خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از خروج آب از استان، تصریح کرد: عملیات اجرایی سد مشمپا تا یک ماه آینده آغاز می شود که با تکمیل این سد، ذخیره سازی ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب در استان امکانپذیر خواهد شد.

باقری گفت: حجم مخزن سد مشمپا ۳۵۰ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۵۰ میلیون مترمکعب حق تخصیص داریم که شامل ۳۰ میلیون مترمکعب در حوزه شرب و ۱۷.۵ میلیون مترمکعب در حوزه صنعت و مابقی حقابه های پایین دست است.

وی آورد سد تهم را در سال جاری حدود ۱۵ میلیون مترمکعب و آورد سد کینه ورس را نیز حدود ۴.۶ میلیون مترمکعب ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه آب شرب بخشی از استان از این ۲ سد تامین می شود این میزان آورده، مطلوب نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha