۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85173420
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شاخص ۵۰۰ برای کیفیت هوای بجنورد/ مردم در منزل بمانند

بجنورد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: به دلیل بحرانی بودن کیفیت هوا در شهر بجنورد، همه افراد به ویژه سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری تنفسی از منزل خارج نشوند.

دکتر محمدرضا اکبری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس آمار محیط زیست استان، کیفیت هوای بجنورد برای تمام گروه‌ها ناسالم است، به گونه ای از همه شهروندان می خواهیم به منظور حفظ سلامت خود، توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی را رعایت کنند.

وی افزود: شهروندان باید حد امکان از تردد در فضای باز خودداری کنند و در صورت خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.

اکبری تاکید کرد: همچنین توصیه می شود در ایام آلودگی هوا بیشتر غذاهای سالم مانند شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات برای کاهش اثرات آلاینده های هوا استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی یادآور شد: خطرات پیاده روی در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن است بنابراین به ورزشکاران توصیه می شود از ورزش کردن در فضای باز اجتناب کنند.

اکبری با بیان اینکه مراقبت از کودکان، مادران باردار، سالمندان و بیماران آسمی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: درصورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی عروقی به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه نمایید.

براساس آمار محیط زیست خراسان شمالی، شاخص آلودگی هوای بجنورد امروز(سه شنبه) به عدد ۵۰۰ رسید که بر این اساس آلوده ترین شهر کشور شد.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

براساس این گزارش در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

کارشناسان می گویند گرد و غبار علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اطراف شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده فعالیت می کنند.

کاسه ای بودن شهر بجنورد و وارونگی هوا سدی در برابر رفع آلودگی هوا است از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر در شمالشرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha