۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85173702
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

مرکز تمدن اسلامی اُزبکستان آماده همکاری با دانشگاه‌های ایران است

اصفهان- ایرنا - رییس مجمع بودجه عمومی مرکز تمدن اسلامی اُزبکستان گفت: این مرکز آماده همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی ایران و شهرهای مختلف آن از جمله اصفهان است و بر توسعه روابط دوجانبه تاکید دارد.

به گزارش ایرنا، "نوظیم خان محمودوف" روز سه‌شنبه در بازدید از دانشگاه اصفهان با بیان‌اینکه روابط خوب ایران و اُزبکستان پس از دیدار رییسان جمهوری ۲ کشور در سطوح بالاتری برقرار شده است، افزود: پارسال در سفر رییس جمهور ایران به سمرقند ۱۷ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

وی با بیان اینکه خرداد امسال نیز رییس جمهور اُزبکستان به ایران سفر کرد، اظهار داشت: سفر هیات مرکز تمدن اسلامی اُزبکستان به ایران و اصفهان، نخستین سفر در حوزه تبادلات دانشگاهی و اجرایی شدن تفاهمنامه‌های منعقد شده بین ۲ کشور است.

محمودوف با اشاره به اینکه هیات مرکز تمدن اسلامی اُزبکستان تاکنون به تهران، قم و همدان سفر کرده است، اضافه کرد: امروز نیز بازدیدی از دانشگاه اصفهان خواهیم داشت و امیدواریم این همکاری‌ها و تعاملات توسعه یابد.

وی به فعالیت "بنیاد ابن سینا " در کشورش اشاره کرد و گفت: تمرکز این مرکز بر روی مطالعه در باره آثار ماندگار و فرهنگ غنی "ابن سینا" و استفاده از آموزه‌های اوست و در این زمینه سفری نیز به همدان داشتیم و امروز هم به اصفهان سفر کردیم.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه نُخبگانی مانند ابن سینا در فرهنگ ازبکستان بسیار بالاست، افزود: ابن سینا در تاریخ ایران و اُزبکستان بطور مشترک نمود دارد و امیدواریم با کمک مراکز علمی و فرهنگی ایران بتوانیم نمایشگاهی از نسخه‌های خطی ابن سینا در ۲ کشور برگزار کنیم.

محمودوف ادامه داد: همکاری بنیاد ابن سینا اُزبکستان با مراکز علمی ایران می‌تواند در زمینه طب سنتی، برگزاری نشست‌های تخصصی و نمایشگاه و انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی باشد.

وی با اشاره به اینکه دوازدهمین کنفرانس ابن سینا سال آینده در کشورش برگزار می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم در این کنفرانس تفاهمنامه همکاری سه جانبه بین ازبکستان، همدان و اصفهان منعقد شود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان نیز در این بازدید گفت: حضور هیات مرکز تمدن اسلامی اُزبکستان در ایران و اصفهان، فرصتی برای توسعه همکاری های علمی بین ۲ کشور است

مریم سعیدیان با بیان‌اینکه این ۲ کشور روابط عمیق تمدنی و فرهنگی دارند، افزود: بسیاری از میراث تمدنی و تاریخی ما در مراکز علمی و میراث مکتوب ۲ کشور محفوظ است.

وی، نخستین نقطه برای توسعه همکاری‌های علمی دو کشور را بازخوانی و احیای این میراث مکتوب دانست و اظهار داشت: با توجه به آمادگی ۲ کشور برای افزایش سطح همکاری‌ها می‌توان از این فرصت برای توسعه روابط دانشگاهی استفاده کرد.

سعیدیان، برخی از محورهای این همکاری را شامل برگزاری رویدادهای علمی مشترک با نگاه به پهنه تمدنی ایران و اسلام، شکل‌گیری مراکز علمی مشترک و احیای گنجینه‌های مکتوب موجود با رویکرد تقویت زبان فارسی دانست.

ابوالحسن فیاض عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: اصفهان و سمرقند شهرهای خواهر خوانده هستند اما تاکنون برونداد چندانی در این زمینه ندیده‌ایم و برقراری و توسعه تعاملات با دانشگاه اصفهان می‌تواند این موضوع را تقویت کند.

به گزارش ایرنا، برخی از اعضای مرکز تمدن اسلامی اُزبکستان امروز در سفر به اصفهان از مراکز علمی و فرهنگی این خطه بویژه موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان و نسخ خطی موجود در آن دیدن کردند.

مرکز تمدن اسلامی اُزبکستان، فعالیت خود را از سال ۲۰۱۸ میلادی و با هدف مطالعه و کار تحقیقاتی در باره تاریخ تمدن و فرهنگ و هنر جهان اسلام آغاز کرد.

شوکت میرضیایف رییس جمهور اُزبکستان خرداد امسال به دعوت آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرد و ۱۱ سند همکاری در حضور رییسان جمهوری ۲ کشور به امضا رسید.

شهریور سال گذشته نیز رییس جمهور کشورمان پس از ۱۸ سال، به این کشور واقع در آسیای مرکزی سفر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha